واکنش‌گرایی یا ریسپانسیو بودن یک سایت یک ویژگی‌ بسیار مهم در سایت به شمار می‌آید و از دیدگاه‌های مختلفی حائز اهمیت است. واکنش‌گرا بودن یک قالب به این معنی است که کاربران هنگام بازدید از سایت با استفاده از دستگاه‌های موبایل یا تبلت‌ نیز بتوانند سایت شما را به صورت صحیح و راحت مشاهده کنند؛ اگر بخواهیم این موضوع را تخصصی‌تر بیان کنیم، ریسپانسیو بودن قالب به معنای واکنش دادن قالب به تغییر رزلوشن‌های مختلف در هنگام بازدید از سایت با استفاده از دستگاه‌های جانبی مختلف است. در واقع هنگامی که یک کاربر با استفاده از یک دستگاه جانبی نظیر موبایل از سایت شما بازدید می‌کند، سایت شما نسبت به سایز و رزلوشن‌های آن دستگاه هوشمند تغییر سایت می‌دهد و این تغییرات بر اساس برخی ویژگی‌های آن دستگاه و عملکردهای تعیین‌شده در کدهای سایت صورت می‌گیرد. در این مقاله قصد داریم به بررسی اهمیت طراحی واکنش‌گرای یک سایت و مزیت‌های آن از دیدگاه‌های مختلف بپردازیم تا با اهمیت این نوع طراحی بیشتر آشنا شوید.

طراحی دو قالب مختلف برای سایت یا طراحی واکنش‌گرای یک قالب برای سایت؟

یکی از مشکلاتی که طراحان سایت به آن روبرو هستند، یک سوال بسیار رایج است که پاسخ ساده‌ای نیز دارد! این سوال این است که برای نمایش یک سایت بهتر از از دو قالب متعدد (یکی برای نمایش نسخه دسکتاپ و دیگری برای نمایش نسخه موبایل) استفاده شود یا یک قالب به صورت واکنش‌گرا یا ریسپانسیو جهت نمایش به کاربران مختلف طراحی شود؟ یکی از مسائلی که در طراحی قالب وجود دارد، طراحی UI است که به ظاهر و عناصر مورد استفاده در قالب سایت می‌پردازد و طبق این اصل بهتر است برای نمایش یک سایت به کاربران مختلف بهتر است از یک نوع قالب استفاده شود. از طرفی طبق اصل UX این استفاده باید به گونه‌ای باشد که کاربران برای دسترسی به بخش‌های مختلف سایت شما با مشکل مواجه نشوند. در واقع بهترین راه‌حل استفاده از یک قالب واکنش‌گرا یا ریسپانسیو با نمایش صحیح برای کاربران است تا بتوانید سایت خود را به بهترین شکل ممکن در دسترسی کاربران خود قرار دهید.

اهمیت طراحی یک قالب به صورت واکنش‌گرا

واضح است که تعداد کاربران استفاده‌کننده از گجت‌های هوشمند افزایش یافته است و امروزه بیشتر کاربران اینترنت را کاربرانی تشکیل می‌دهد که با استفاده از موبایل‌ها و تبلت‌ها از آن استفاده می‌کنند! دلیل این امر نیز واضح است و کاربران در هر زمان و مکانی به راحتی می‌توانند به مقصود خود دست پیدا کنند؛ از طرفی توسعه اپلیکیشن‌ها و ابزارهای مختلف در صنعت نرم‌افزاری موبایل سبب شده است تا کاربران بتوانند به نیازهای خود به راحتی دسترسی پیدا کنند. به طور مثال در گذشته استفاده سرویس‌های حمل‌ونقل نظیر به صورت کاملا سنتی صورت می‌گرفت اما امروزه ادغام صنعت نرم‌افزار و صنعت حمل‌ونقل سبب شده است تا کاربران به راحتی بتوانند در کمترین زمان ممکن به محل دلخواه خود بروند. بنابراین استفاده از گجت‌های هوشمند کمک زیادی به کاربران می‌کند و شما نیز باید کسب‌وکار خود را برای راحتی استفاده کاربران توسعه دهید. اگر مدیریت یک کسب‌وکار هستید که بر روی یک سایت مدیریت می‌شود، لازم است تا برای راحتی کاربران بتوانید وب‌سایت خود را واکنش‌گرا یا ریسپانسیو طراحی کنید تا متناسب با دستگاه‌های هوشمند کاربران تغییر سایت بدهد و نمایش صحیحی از آن را در اختیار کاربران قرار دهد. طبق تحقیقات اخیر فعالان حوزه وب، بیش از ۶۰ درصد کاربرانی که با موبایل وارد سایت‌های غیر ریسپانسیو می‌شوند، برای بار دوم دیگر حاضر نیستند از آن سایت برای مطالعه یک مقاله یا استفاده از خدمات آن سایت استفاده کنند! همچنین درصد بسیار بالایی از کاربرانی که در فضای اینترنت فعال هستند از موبایل‌ها و تبلت‌ها استفاده می‌کنند و درصد بالایی از این افراد از موتور جستجو برای رسیدن به هدف خود استفاده کنند. موتورهای جستجو نیز اهمیت زیادی برای سایت‌های واکنش‌گرا یا ریسپانسیو قائل می‌شوند که در ادامه به بررسی اهمیت این موضوع خواهیم پرداخت.

 

افزایش نرخ تبدیل در سایت با طراحی واکنش‌گرای آن

یکی از مسائلی که برای کسب‌وکار آنلاین و وبسایت‌ها بسیار مهم است، نرخ تبدیل است! نرخ تبدیل در ساده‌ترین مفهوم خود به معنی تبدیل بازدیدکنندگان و کاربران یک سایت یا کسب‌وکار به خریداران و استفاده‌کنندگان از محصولات و خدمات سایت و مجموعه شما است؛ البته این مفهوم هنگامی صحیح است که شما محصول یا خدماتی را برای ارائه داشته باشید! اما اگر شما مدیریت یک سایت را بر عهده دارید و هدف شما تنها موارد به خصوصی نظیر افزایش تعداد اعضای خبرنامه سایت است، نرخ تبدیل برای شما میزان تبدیل بازدیدکنندگان به اعضای خبرنامه است که با درصد اندازه‌گیری می‌شود.

در فروشگا‌ه‌ آنلاین که میزان فروش محصولات بسیار مهم است! بنابراین افزایش رضایت کاربران و افزایش ترافیک سایت نسبت به بازه‌های زمانی گذشته در هر زمانی اهمیت زیادی دارد. کاربرانی که وارد سایت شما می‌شوند انتظار دارند که سایت شما به گونه‌ای طراحی شده و توسعه یافته باشد که کاربران به راحتی بتوانند بخش‌های مختلف سایت را مشاهده کنند. یکی از مهم‌ترین بخش‌های سایت، بخش فروشگاه و محصولات سایت است تا کاربران به راحتی بتوانند ویژگی‌های محصولات شما را ببینند و در صورت نیاز بتوانند اقدام به خرید آن محصول کنند. بنابراین از مرحله دیدن محصول تا فرآیند خرید محصول شما باید به گونه‌ای سایتتان را طراحی کرده باشید که کاربران به ساده‌ترین شکل ممکن این فرآیند را طی کنند.

در این مقاله به بررسی برخی از مزیت‌های طراحی سایت ریسپانسیو و واکنش‌گرا نسبت به سایت‌هایی که نمایش معمولی دارند پرداختیم. در مقاله بعدی به بررسی سایز مزایای طراحی ریسپانسیو یا واکنش‌گرا خواهیم پرداخت تا اگر سایت شما واکنش‌گرا نیست، در اولین فرصت آن را به یک سایت واکنش‌گرا تبدیل کنید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *