رویکرد یک برنامه‌ی بازاریابی موبایلی اثربخش، چیزی بیشتر از بهینه‌سازی وبسایت برای دستگاه‌های موبایل است. به همین دلیل روز به روز بر تعداد کسب‌و‌کار‌هایی که برای افزایش مشارکت کاربران متحرک، به سرمایه‌گذاری روی اپلیکیشن‌های موبایل روی می‌آورند افزوده می‌شود. اما هدف اپلیکیشن‌های موبایل چیست؟ از کجا بفهمیم داشتن اپلیکیشن به کسب‌و‌کارمان کمک می‌کند یا خیر؟

در این مطلب قصد داریم به این موضوع بپردازیم که چه چیزی اپلیکیشن موبایل را از وبسایت سازگار با موبایل متمایز می‌کند. سپس مزایای اپلیکیشن‌های موبایل را برخواهیم شمرد و خواهیم گفت از کجا بفهمید اپلیکیشن موبایل به درد کسب‌و‌کارتان می‌خورد یا خیر.

چه چیزی اپلیکیشن موبایل را از نسخه‌ی موبایل وبسایت متمایز می‌کند؟

وبسایت موبایلی شما تا حد زیادی نسخه‌ی ساده‌تر وبسایت اصلی‌تان است. وبسایت‌های سازگار با موبایل، اغلب چیز‌هایی که وبسایت اصلی شما در اختیار کاربر قرار می‌دهند را ارائه می‌کنند؛ تنها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که روی نمایشگر‌های کوچک‌تر نیز خوب کار می‌کنند. بازدیدکنندگان از طریق مرورگر موبایل خود به نسخه‌ی موبایل وبسایت‌ها دسترسی می‌یابند؛ درست همانطور که روی مرورگر رایانه‌ی خود در اندازه‌ی اصلی این کار را انجام می‌دهند.

اما اپلیکیشن‌های موبایل، نرم‌افزار‌هایی هستند که می‌توان آنها را روی موبایل دانلود و نصب کرد. اپلیکیشن‌ها معمولاً به ارائه‌ی عملکرد خاصی می‌پردازند که روی مرور‌گر‌های وب به این آسانی نمی‌توان به آنها دسترسی داشت. این دسته از نرم‌افزار‌ها عموماً از ویژگی‌های معمول و خاص تلفن‌های هوشمند، مثل دوربین یا سیستم موقعیت‌یاب (GPS) بهره می‌گیرند.

اپلیکیشن‌های موبایل به شیوه‌های بسیار متعددی می‌توانند مستقیماً برای کسب‌و‌کار‌ها سودآور شوند. اجازه دهید چند مثال بزنیم.

تصور کنید یک سینمای خصوصی دارید و تصمیم گرفته‌اید برای کمک به بالا بردن فروش خود، اپلیکیشن موبایل بسازید. یکی از مزایای اصلی اپلیکیشن‌ها این است که می‌توانند به موبایل کاربر پیام بفرستند؛ حتی وقتی کاربر در حال استفاده از آن نیست. به این پیام‌ها اصطلاحاً «پوش نوتیفیکیشن» (Push Notification) گفته می‌شود. شما می‌توانید هنگام عرضه‌ی فیلم‌های جدید یا تخفیف‌های گاه به گاه، از پوش نوتیفیکیشن برای ارسال یادآور (Reminder) به کاربران خود استفاده کنید.

اپلیکیشن شما می‌تواند قلب تپنده‌ی طرح افزایش وفاداری مشتریان نیز باشد. مشتریان می‌توانند به ازای هر فیلمی که در سینمای شما تماشا می‌کنند یا هر خریدی که از بوفه‌ی آن انجام می‌دهند، از طریق اپلیکیشن امتیاز بگیرند.

فرایند ساده شده‌ی پرداخت روی اپلیکیشن نیز می‌تواند به مشتریان اجازه دهد بلیط فیلم‌های مورد نظر خود را تنها با چند کلیک خریداری کنند. از طرف دیگر اپلیکیشن می‌تواند با استفاده از GPS موبایل کاربران، به آنها در مسیریابی درست به سمت سینما کمک کند.

با وجود این همه امکاناتی که پیش پای کسب‌و‌کار‌ها قرار دارد، شما نیز ممکن است تصمیم بگیرید اپلیکیشن خود را توسعه دهید.

از کجا باید شروع کرد؟

فکر کردن به اهداف کسب‌و‌کار و کار‌هایی که از مشتریان خود انتظار دارید روی موبایل انجام دهند می‌تواند نقطه‌ی شروع خوبی باشد. شاید همه‌ی این کار‌ها را بتوانید روی نسخه‌ی موبایل وبسایت خود نیز انجام دهید. اما ممکن است هدف کسب‌و‌کاری خاصی را شناسایی کنید که به وسیله‌ی اپلیکیشن بتوان بهتر یا راحت‌تر محقق کرد. این می‌تواند قدم بعدی شما به سمت موفقیت در دنیای آنلاین باشد.

برای شروع چند انتخاب پیش رو خواهید داشت. می‌توانید یک توسعه‌دهنده‌ی حرفه‌ای اپلیکیشن پیدا کنید و از او بخواهید با شما کار کند. یا یکی از ابزار‌های سلف‌سرویسی که برای این کار وجود دارند را به کار بگیرید؛ ابزار‌هایی مثل Appy Pie، Build Fire و یا Como.

جمع‌بندی

یک اپلیکیشن موبایل می‌تواند مکمل وبسایت شما باشد و به مشتریانتان کمک کند اهداف مشخص و مفیدی را محقق کنند.

بهره‌مندی کسب‌و‌کار شما از یک اپلیکیشن می‌تواند به افزایش وفاداری مشتریانتان کمک کند. شما می‌توانید به این شیوه با مشتریان خود تعامل داشته باشید و به آنها کمک کنید به راحتی روی موبایلشان خرید خود را انجام دهند.

 

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *