اگر از طرفداران مقالات پرشین‌تولز هستید، حتما مقالات مربوط به بهینه‌سازی بیو اینستاگرام را خوانده‌اید؛ در مقالات قبلی به بررسی برخی بخش‌های آن پرداختیم و در این مقاله قصد داریم به ادامه این بحث بپردازیم.

متن مناسب و جذاب برای بیو بنویسید!

بیو اینستاگرام محدودیت دارد! یعنی شما تنها قادر به نوشتن ۱۵۰ کاراکتر در آن هستید. با وجود این محدودیت چگونه می‌توان یک توضیح جذاب و تاثیرگذار نوشت؟ متن بیو اینستاگرام باید آن قدر حرفه‌ای و جذاب نوشته شود که روی مخاطبان تاثیر مستقیم بگذارد. این متن باید در مورد کسب‌وکارتان باشد؛ به عبارت ساده‌تر هنگامی که کاربر آن را می‌خواند، اطلاعات کلی و البته شفافی در مورد کسب‌وکارتان داشته باشد. مثلاً اگر کار شما طراحی دکوراسیون است، در بخش بیو به کاربران بگویید که می‌توانند طراحی داخلی ساختمان خود را به شما بسپارند. به تصویر زیر دقت کنید:

علاوه بر این، باید کاربران را تشویق به انجام کاری کنید؛ مثلاً می‌توانید آن‌ها را به سایت خود هدایت کنید. البته کاربران تنها با دعوت کردن سایت شما را نمی‌بینند و باید کمی خلاقیت به خرج دهید! مثلاً می‌توانید به آن‌ها وعده تخفیف بدهید و هنگامی که وارد سایت شما شدند، ایمیل آن‌ها را بگیرید و کد تخفیف برایشان ارسال کنید. با این کار، با یک تیر دو نشان زده‌اید؛ یعنی هم به سایت شما آمده‌اند و هم ایمیل خود را در اختیار شما قرار داده‌اند.

اما در بخش توضیحات بیو اینستاگرام چه چیزهایی باید بنویسیم؟

  1. درج حوزه فعالیت خود را برای کاربران

هر کسب‌وکاری در یک حوزه خاص فعالیت می‌کند؛ لازم است حوزه فعالیتی خود را به کاربران بگویید. گاهی اوقات مدیران کسب‌وکارها می‌گویند که صفحه اینستاگرام ما پیشرفتی نمی‌کند و این در حالی است که توضیحاتی در بیو قرار نداده‌اند. کاربران باید بدانند که صفحه شما در مورد چیست و چه خدماتی ارائه می‌کنند تا شما را دنبال کنند! از طرف دیگر اگر کاربران بدون دانستن خدمات کسب‌وکارتان شما را دنبال کنند، مخاطبان هدف جذب نکرده‌اید و احتمال تبدیل شدن آن‌ها به مشتری نزدیک به صفر است! بنابراین در بخشی از توضیحات بیو باید خدمات و سرویس‌های خود را بنویسید تا کاربران هدف جذب کنید و با تولید محتوای جذاب، آن‌ها را به مشتریان کسب‌وکارتان تبدیل کنید.

  1. نوشتن مهارت‌ها و تجربه‌های کسب‌وکارتان

در بخش توضیحات از مهارت‌ها و تجربیات خود به کاربران بگویید؛ مثلاً ممکن است در بخش قبلی نوشته باشید که برنامه‌نویس هستید اما کاربران نمی‌دانند در کدام پلتفرم‌ها فعالیت می‌کنید! بنابراین اگر برنامه‌نویس اندروید هستید، در کنار نام برنامه‌نویسی، اندروید را هم بنویسید. همچنین می‌توانید از برجسته‌ترین سابقه کاریتان را هم درج کنید تا کاربران اعتماد زیادی به شما پیدا کنند! از طرف دیگر از کاربری در صفحه شما بخواند که با چند شرکت شناخته‌شده کار کرده‌اید، حس خوبی نسبت به توانایی‌های شما پیدا می‌کند و به همین سادگی مشتریان کسب‌وکارتان هم زیاد می‌شوند.

  1. نوشتن علایق در کسب‌وکارهای شخصی

اگر کسب‌وکار شما شخصی است و به صورت انفرادی فعالیت می‌کنید، کاربران به دانستن زندگی شخصی شما هم علاقه دارند. مثلاً می‌توانید به کاربران از تفریحات و کارهایی که در اوقات فراغت خود انجام می‌دهید، بگویید. این مورد را نمی‌توان در شرکت‌های بزرگ که چندین نفر در آن فعالیت می‌کنند، پیاده‌سازی کرد اما اگر کمی خلاق باشید، می‌توانید علایق شرکت خود را در قالب کار بنویسید! مثلاً به کاربران خود بگویید در هنگام استراحت، در مورد ایده‌های کاری صحبت می‌کنیم. اگر کمی خلاقیت داشته باشید، به راحتی می‌توانید کاربران را جذب توضیحات بیو اینستاگرام خود کنید تا از محصولات یا خدمات شما استفاده کنند!

  1. در شناساندن شخصیت برند به کاربران، از طنز استفاده کنید!

انسان‌ها به صورت طبیعی طنز و خندیدن همراه آن را دوست دارند؛ البته منظور ما طنزهای اجتماعی و تلخ نیست! بلکه طنزهایی که حتی برای ۱ ثانیه خنده را بر صورت کاربر بنشاند. هر برندی شخصیتی دارد و بسیاری از کسب‌وکارها برای شناساندن بیشتر برند، از ویدیو و پادکست استفاده می‌کنند! در این دو مورد به راحتی می‌توانید با کاربران به زبان طنز حرف بزنید. معمولاً کاربران صدا یا تصویر بازیگران ویدیوی شما را می‌شناسند و به همین دلیل است که علاقه زیادی به چنین کسب‌وکارهایی پیدا می‌کنند! از طرف دیگر هنگامی که شما با کاربران خود شوخی می‌کنید، جایگاه مناسبی در ذهن آن‌ها پیدا می‌کنید و راحت‌تر می‌توانید مخاطبان صحفه اینستاگرام خود را افزایش دهید. در بیو اینستاگرام هم می‌توانید با زبانی شیرین و طنزآمیز توضیحات خود را وارد کنید؛ البته باز هم می‌گوییم طنزی که باعث خنده کاربر شود و باعث ناراحتی از برند شما نشود! به عبارت ساده‌تر، باید سعی کنید در چند خطی که کاربر در مورد برند شما می‌خواند، حس خوبی در آن ایجاد کنید تا صفحه شما را دنبال کند.

کلمات کلیدی در اینستاگرام استفاده ای متفاوت با بقیه ی سایت ها دارند. هشتگ‌ها باعث می‌شوند بتوانیم به آسانی درباره موضوع موردنظرمان به سرچ و جست و جو بپردازیم اما استفاده از هشتگ در بیو به دلیل اینکه قابلیت سرچ و کلیک شدن ندارد حرکت مفید و کارامدی نیست، پس پیشنهاد میشود که از گذاشتن هشتگ در بیو اجتناب کنید. مگر اینکه یک هشتگ خاص دارید که در کل فضای اینستاگرام با آن شناخته می‌شوید یا به نحوی این هشتگ فقط به شما مربوط می‌شود آن وقت می‌توانید برای معرفی به کاربران از آن هشتگ در بیوی خود استفاده کنید.  اینستاگرام ابزاری برای سرگرمی و سرگرم شدن است. بیوی شما باید وجهه ای جالب  از شما  به نمایش بگذارد. خیلی رسمی و خشک ننویسید. از ایموجی ها و سیمبول ها در بیو استفاده کنید. یک سوال بامزه بپرسید، لبخند بر لب بازدید کنندگان بیاورید و سعی کنید مخاطبان خود را بشناسید. فرقی نمیکند چه چیزی راجع به خودتان یا برندتان می‌نویسید، سعی کنید آن را جالب بیان کنید،  به گونه‌ای که توجه افراد جلب شده و ترغیب به فشردن دکمه ی follow شوند.

شاید چیزهای دیگری هم باشند که باید در بخش توضیحات و نوشتن متن استفاده کنید، اما با توجه به محدودیت ۱۵۰ کاراکتری این بخش، بیایید به سراغ نکاتی غیر از توضیحات برویم! اگر شما بتوانید همین ۴ مورد را به خوبی رعایت کنید، توضیحات بیو اینستاگرام شما بسیار تاثیرگذار می‌شود و می‌توانید کاربران زیادی را جذب کنید.

از ایموجی در بخش بیو استفاده کنید

دقت کرده‌اید که کاربران اینستاگرام چقدر از ایموجی استفاده می‌کنند؟ دلیل آن هم این است که آن را دوست دارند و گاهی حس خود را با استفاده از آن منتقل می‌کنند! به همین دلیل استفاده از ایموجیها به برندسازی شما کمک زیادی می‌کند و با استفاده درست از ایموجیها، می‌توانید احساس خوبی را در کاربران ایجاد کنید.

یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از ایموجیها این است که کاراکترهای کمتری استفاده می‌کنند؛ مثلاً به جای نوشتن کلمه شماره تماس، می‌توانید از ایموجی تلفن استفاده کنید. با این کار در استفاده از کلمات صرفه‌جویی می‌کنید و می‌توانید اطلاعات بیشتری به کاربران بدهید.

این نکته‌ها را در مورد اموجی‌ها فراموش نکنید:

  • از ایموجیها در کنار کلمات استفاده کنید تا تاثیر بیشتری بر مخاطب بگذارید.
  • از ایموجیها برای خلاصه‌تر کردن متن استفاده کنید تا خواندن آن راحت‌تر شود.
  • ایموجیها باید با کسب‌وکارتان مرتبط باشند و به ارزش برند شما بیفزایند.

همیشه سعی کنید از شبکه‌های اجتماعی بیشترین بهره را ببرید تا روز به روز کسب‌وکارتان بهبود پیدا کند! همچنین باید توجه داشته باشید که از ایموجیهای یکسان استفاده نکنید؛ هزاران اموجی در اختیار شما هستند! از اموجی‌های مختلف استفاده کنید تا کاربران با سلیقه‌های متفاوت هم بتوانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.

تنها جایی که در اینستاگرام می‌شود لینکی با قابلیت سرچ و کلیک شدن گذاشت در بیو است. از این قابلیت استفاده کنید و لینک وبسایت، وبلاگ، ایمیل و یا لینکهای دیگری که مربوط به خودتان است را در آن قرار بدهید. گذاشتن لینک کسب وکارتان، میزان معتبر بودن شما و کسب و کارتان را به دیگر کاربران نشان میدهد و این یعنی جذب و افزایش فالوور در اینستاگرام.  نگاه اول و آن چند ثانیه تاثیر ویژه و مهمی بر روی دیگران می‌گذارد. خواه این نگاه در ملاقات حضوری باشد خواه در دیدار از حساب‌های کاربری اینستاگرام و توییتر. شما دقیقا ۷ ثانیه فرصت دارید تا هنگام ملاقات با فردی برای اولین بار، تاثیر و حس خوبی بر روی آن‌ها داشته باشید. مطالعات نشان می‌دهد که کمتر از دو دهم ثانیه فرصت دارید تا بتوانید به وسیله‌ی برندتان تاثیر خوبی را بر روی یک کاربر آنلاین داشته باشید.  پس باید بدانید چگونه با نوشتن یک بیوگرافی خوب برای حساب اینستاگرام‌تان، تاثیر خوبی را بر روی مخاطب خود بگذارید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *