در مقاله قبلی توضیح دادیم صفحات بارگذاری به شما نمایش می‌دهند که چند درصد از یک سایت بارگذاری شده است و چند درصد از آن باقی‌مانده است!اگر این صفحه ها سبک باشد ، باعث کاهش سرعت بارگذاری سایت شما می شود همچنین اگر استفاده از چنین صفحاتی به صورت بهینه‌‌شده نباشد و سبب کاهش سرعت بارگذاری سایت شود، ممکن است برای دیده‌شدن سایت توسط کاربران زمان زیادی نیاز باشد که مورد رضایت کاربر نخواهد بود. برخی از بخش‌های مربوط به تنظیمات افزونه Loading Page را بررسی کردیم و در این مطلب به بررسی بخش‌های دیگر آن می‌پردازیم.

حالت بارگذاری تنبل یا Lazyload چیست؟

در بارگذاری صفحات یک سایت یا اپلیکیشن دو اصطلاح و روش رایج وجود دارد. اولین حالت آن eager loading یا بارگذاری حریصانه است که در میان اصطلاحات وب زیاد دیده می‌شود. در این حالت بدون آنکه کاربر به بخش‌های دیگر وب‌سایت یا اپلیکیشن نیاز داشته باشد، تمامی بخش‌ها بارگذاری می‌شوند و در صورت بازدید کاربر از آن دیگر نیازی به بارگذاری مجدد نیست! در این روش حتی اگر کاربر نیازی به بخش‌های دیگر هم نداشته باشد، بازهم سیستم اقدام به بارگذاری آن قسمت‌ها برای کاربر می‌کند که سرعت بارگذاری یک صفحه از سایت یا اپلیکیشن را کاهش می‌شود و ترافیک کاربر را دریافت می‌کند. روش دیگری که کاملا برعکس روش eager loading است، حالت بارگذاری تنبل یا Lazyload است؛ در این روش تا زمانی که کاربر اقدام به بازدید از سایر بخش‌های یک سایت یا اپلیکیشن نکرده باشد، آن بخش برای کاربران بارگذاری نمی‌شود تا زمانی که کاربر بخواهد از آنها بازدید کند. این روش سبب می‌شود تا بخش‌های مختلف یک صفحه به صورت بخش بخش بارگذاری شوند و سرعت بارگذاری سایت را افزایش می‌دهد. همچنین باتوجه به اینکه بخش‌های اضافی و مشاهده نشده هنوز بارگذاری نشده‌اند، ترافیک کمتری را از کاربران دریافت می‌کند.

  • Display loading percent: با انتخاب این گزینه درصد بارگذاری صفحه به کاربران نمایش داده می‌شود.
  • Troubleshoot Area – Loading Screen: یکی از مشکلاتی که صفحات بارگذاری با آن مواجه می‌شوند، قفل‌شدن نوار پیشرفت و درصد بارگذاری در هنگام بارگذاری صفحه است که این مشکل می‌تواند از اختلال در عملکرد افزونه یا تداخل آن با کدها یا سایر افزونه‌های سایت است.

یکی از قابلیت‌های افزونه قابلیت بارگذاری تنبل یا Lazyload است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید سرعت لود صفحه بارگذاری را افزایش دهید.

  • Select foreground color: در این بخش باید رنگ خطی که در صفحه نمایش داده می‌شود را مشخص کنید.
  • Additional seconds: در این بخش می‌توانید برای افزونه تاخیر قائل شوید و مدت زمان نمایش آن را با کمی تاخیر پس از بارگذاری صفحه نمایش دهید.
  • Apply the effect on page: در این بخش می‌توانید نوعی افکت را به صفحه بارگذاری خود اضافه کنید تا نمایش آن برای کاربران جذاب‌تر شود.
  • Rotateinleft: این گزینه یکی از حالات نمایش افکت برای صفحه بارگذاری است که پیشنهاد می‌کنیم در صورت عدم کاهش سرعت بارگذاری از آن استفاده کنید.
  • Exclude loading screen from: با استفاده از این گزینه می‌تواند صفحه بارگذاری را از روی برخی از صفحات یا مطالب خود حذف کنید؛ برای اینکار کافی است آیدی آن صفحه یا مطلب را در این بخش وارد کنید.
  • Select the loading screen: در این بخش می‌توانید یک قالب برای نمایش صفحه بارگذاری انتخاب کنید.
  • Select background color: در این بخش باید یک کد رنگ برای بک‌گراند صفحه بارگذاری انتخاب کنید.
  • Select image as background: در این بخش می‌توانید بجای انتخاب رنگ از یک تصویر برای نمایش در بک‌گراند صفحه بارگذاری استفاده کنید.
  • Display image in fullscreen: با انتخاب این گزینه می‌توانید تصویر انتخاب شده را به صورت تمام‌صفحه به کاربران خود نمایش دهید.
  • Select foreground color: در این بخش باید برای متن نمایشی در صفحه بارگذاری یک رنگ انتخاب کنید.
  • Additional seconds: در این بخش می‌توانید زمانی را برای تاخیر در نمایش صفحه بارگذاری برای
  • Include an ad, or your own block of code: اگر می‌خواهید از کدهای شخصی‌ خودتان استفاده کنید، کافی است آنها را در این بخش وارد کنید.
  • Apply the effect on page: با فعال‌سازی این گزینه می‌توانید به صفحه بارگذاری خود افکت خاص بدهید
  • Display loading percent: با فعال‌سازی این گزینه میزان بارگذاری صفحه به کاربران نمایش داده می‌شود.
  • Disable the search in deep: گاهی اوقات در سایت دیده می‌شود که پس از پیشرفت درصد خاصی از صفحه بارگذاری، افزونه بر روی همان درصد قفل می‌شود و پیشرفتی ندارد. با استفاده از این گزینه می‌توانید تعیین کنید که در صورت بروز چنین مشکلی، صفحه بارگذاری برای کاربران حذف شود و تا همان بخشی که صفحه پیشرفت کرده است نمایش داده شود. همچنین باید بدانید این اشکال بدلیل سنگین بودن افزونه و عدم توانایی سرور برای تحمل درخواست‌های آن، تداخل با افزونه‌های دیگر، بروز نبودن وردپرس شما و… رخ می‌دهد.
  • نحوه بارگذاری فایل‌های چندرسانه‌ای در وردپرس با استفاده از FTP

lazy loading

در این بخش تنظیمات مربوط به بارگذاری تنبل در وردپرس دیده می‌شود که برای فعال‌سازی آن نیاز به تهیه نسخه تجاری افزونه خواهید داشت.

  • Enable lazy loading: با استفاده از این گزینه می‌توانید حالت بارگذاری تنبل را در سایت خود برای لود تصاویر سایت استفاده کنید.با افزونه‌های نمایش تصاویر به صورت Lazy load در وردپرس آشنا شوید.
  • Select the image to load by default: در این بخش می‌توانید برخی از تصاویر سایت خود را جهت بارگذاری عادی انتخاب کنید؛ برای اینکار بر روی Browse کلیک کرده و تصاویر موردنظر خود را انتخاب کنید.
  • Exclude lazy loading from: در این بخش می‌توانید حالت بارگذاری تنبل را برای برخی از صفحات مربوط به مطالب یا برگه‌های خود غیرفعال کنید؛ برای اینکار کافی است ID مربوط به آن صفحات را در این بخش درج کنید و آنها را با کاما (,) از یکدیگر جدا کنید.
  • Exclude images whose tag includes the class or attribute: در این بخش می‌توانید تصاویری را که از یک کلاس CSS خاص یا یک attributes خاص پشتیبانی می‌کنند و نمایش آنها با استفاده از چنین کدهایی صورت گرفته است را از حالت بارگذاری تنبل خارج کنید.
  • نکاتی برای بهینه‌سازی تصاویر مورد استفاده در سایت – بخش اول

نتیجه‌گیری: استفاده از حالت بارگذاری تنبل (Lazy Load) یکی از مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند به افزایش سرعت سایت شما کمک زیادی کند. در این مقاله به بررسی یک افزونه وردپرس حرفه‌ای پرداختیم که با استفاده از آن قادر به ایجاد صفحه بارگذاری و همچنین فعال‌سازی حالت Lazy Load در سایت وردپرسی خود خواهید بود.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *