هر چقدر تعامل صفحه شما بیشتر باشد، صفحه شما پتانسیل بیشتری برای افزایش مشتری در کسب‌وکارهای اینترنتی را دارد. از طرف دیگر هر چقدر تعداد لایک‌های یک صفحه بیشتر باشد، انگیزه مدیران صفحات اینستاگرامی برای مدیریت و بروزرسانی آن بیشتر است. روش‌های مختلفی برای افزایش تعامل کاربران وجود دارد که در این بخش قصد داریم به بررسی برخی از مهم‌ترین روش‌های افزایش تعامل صفحه بپردازیم.

استفاده از تبلیغات اسپانسر (Promote) اینستاگرام

تا چندسال پیش تبلیغات اینستاگرام به صورت دستی و از طریق صفحات مختلف انجام می‌شد، اما در یکی دو سال گذشته ابزار Promote به اینستاگرام اضافه شد که کمک زیادی به افزایش تعامل صفحات می‌کند. این ابزار که به شما کمک می‌کند تا بتوانید با پرداخت هزینه، پست‌های خود را به عنوان تبلیغات به میلیون‌ها کاربر نمایش دهید و آن‌ها را به صفحه خود منتقل کنید. با انتقال کاربران به صفحه خود، اگر محتوای بصری جذابی برای نمایش به کاربران داشته باشید، شما را دنبال کرده و با درج کامنت یا لایک کردن به افزایش تعامل صفحه شما کمک می‌کنند. این ابزار همان بخش تبلیغات فیسبوک است و از زمانی که اینستاگرام توسط فیسبوک خریداری شد، بخش تبلیغاتی فیسبوک و شبکه اینستاگرام ادغام شده است؛ با فعال شدن Promote اینستاگرام، فرصت بسیار خوبی برای افزایش تعامل صفحات مختلف بوجود آمد. یادتان نرود ابزار Promote تنها یکی از رسانه‌های افزایش تعامل کاربران است؛ شما از مرجع‌های دیگری نظیر سایت، صفحه مختلف اینستاگرام، شبکه‌های اجتماعی دیگر نظیر توییتر، ایمیل مارکتینگ و… برای افزایش تعامل صفحه اینستاگرام خود استفاده کنید.

روال خرید را با استوری اینستاگرام به کاربران بیاموزید!

بسیاری از کاربران به محصول یا خدمات کسب‌وکار شما نیاز دارند اما نمی‌دانند چگونه باید محصول شما را خریداری کنند! در صفحاتی که نحوه خرید از کسب‌وکارشان برای کاربران مشخص نیست، بخش بزرگی از مشتریان خود را از دست می‌دهند. ابزار استوری اینستاگرام به شما کمک می‌کند تا بتوانید نحوه خرید از سایت را مرحله به مرحله، به کاربران نمایش دهید. آموزش خرید از سایت را می‌توانید با تهیه یک ویدیو یا تهیه چندین اسکرین‌شات به کاربران نمایش دهید! پس از درج استوری، آن را در بخش Highlights قرار دهید تا برای همیشه در دسترس کاربران باشد. اگرچه ویدیوی استوری بسیار کوتاه (۱۵ ثانیه) است، اما توجه داشته باشید که این موضوع به شما کمک می‌کند تا به صورت خلاصه به کاربران آموزش دهید تا حوصله آن‌ها سر نرود؛ از طرف دیگر می‌توانید به تعداد دلخواه ویدئو بگذارید! یعنی اگر ویدیوی شما ۱۵۰ ثانیه است، می‌توانید ده ویدئوی ۱۵ ثانیه‌ای در استوری خود قرار دهید.

سال ۲۰۱۶ اینستاگرام، قابلیت جدید خود را مطرح کرد. قابلیتی تحت عنوان استوری که در حال حاضر بیش از ۱۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند. Instagram Stories به کاربران اینستاگرام این امکان را می‌داد که ویدیوها و عکس های‌شان را به مدت ۲۴ ساعت با فالوورهای خود به اشتراک بگذارند. بعد از گذشت این مدت زمان، استوری ناپدید می‌شد. همین محدودیت در مدت زمان نمایش باعث می‌شد تا کاربران به صورت لحظه‌ای و مداوم اقدام به درج استوری کنند. البته بعدها امکان هایلایت‌کردن استوری فراهم شد. بدین ترتیب کاربر می‌توانست برخی استوری ها را هایلایت کرده و در بالای صفحه اینستاگرام خود آرشیو کند. قابلیت استوری اولین بار توسط اسنپ چت ارائه شد. در واقع اینستاگرام از این ایده کپی‌برداری کرد. ایده‌ای که به سرعت مورد استقبال کاربران این شبکه مجازی قرار گرفت.  اما در بحث بازاریابی، استوری‌ها نه تنها بستر مناسبی برای معرفی خدمات و محصولات شما به مشتریان‌تان است، بلکه اگر صاحب صفحه ای تجاری باشید، امکان مشاهده آمار استوری توسط فالوورهای را خواهید داشت. اطلاعات بدست آمده از این طریق به شما در بهبود استراتژی‌های تبلیغات در اینستاگرام کمک خواهد کرد.

در استوری‌های خود از داستان استفاده کنید! مثلاً می‌توانید به جای کلمه “راهنمای خرید” از کلمه “سفرِ خرید” استفاده کنید. با این کار توجه مخاطبان شما جلب می‌شود و می‌توانید نحوه خرید محصول یا خدمات کسب‌وکارتان را به آن‌ها آموزش دهید. همیشۀ سعی کنید از داستان‌ها و کلمات جذاب برای نمایش استوری به کاربران استفاده کنید تا تعامل آن‌ها افزایش بیشتری پیدا کند.

آنالیز لینک‌های موجود در صفحه اینستاگرام

یکی از چالش‌های بزرگ اینستاگرام برای کسب‌وکار این است که نمی‌توان در آن لینک‌های قابل کلیک قرار داد. در شبکه‌های اجتماعی دیگر شما به راحتی می‌توانید لینک موردنظر خود را به صورت زنده و قابل‌ کلیک درج کنید و کاربران به راحتی بر روی آن کلیک کنند؛ با کلیک کاربران بر روی لینک وارد صفحه موردنظر شما می‌شوند. بازاریابی اینترنتی اهداف مختلفی دارد که در هر کدام از آنها، آنالیز لینک‌ها از مهم‌ترین فاکتورهای آن است. در اینستاگرام امکان درج لینک تنها به دو بخش محدود می‌شود:

  • درج لینک در بیوی اینستاگرام؛ این نوع لینک هیچگونه محدودیتی ندارد و می‌توان آن را بر روی اکانت‌های پرایوت، معمولی و تجاری درج کرد.
  • درج لینک در استوری؛ این نوع لینک تنها برای اکانت‌های تجاری که بالای ۱۰K فالوور دارند، قابل قرار دادن است.

عدم قابلیت درج لینک آن را به یک محیط لذت‌بخش برای کاربران تبدیل کرده است؛ زیرا صاحبان کسب‌وکار نمی‌توانند تبلیغات خود را به صورت مستقیم به کاربران نمایش دهند. با این وجود اینستاگرام بهترین شبکه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در ایران است و افراد زیادی با استفاده از آن پرسونای مشتری کسب‌وکار خود را جذب می‌کنند. آیا می‌خواهید از تاثیر مثبت اینستاگرام در کسب‌وکار خود استفاده کنید، باید بدانید راه موفقیت این است که با وجود محدودیت‌ها کار کنید؛ یعنی اگر می‌خواهید با استفاده از اینستاگرام کسب‌وکار خود را به سودآوری بالا برسانید، باید از امکانات محدودی که اینستاگرام در اختیار شما قرار داده است، استفاده کنید.

اگر می‌خواهید بازدیدکننده‌های بیشتری را از اینستاگرام به وب‌سایت خود جذب کنید، همانطور که می‌دانید در شبکه اجتماعی اینستاگرام تنها اجازه قرار دادن یک لینک در متن بیو اینستاگرام را دارید. با این حال، اکنون می‌توانید با اضافه کردن لینک به استوری اینستاگرام، مخاطبان را به وب‌سایت، اپلیکیشن یا کانال تلگرام خود هدایت کنید.  این ویژگی، اتفاق بزرگی است زیرا برای بسیاری از افراد، این اولین باری است که می‌توانند لینکی به جز لینک موجود در قسمت Bio اینستاگرام، در پروفایل خود اضافه کنند. افزودن لینک به استوری اینستاگرام کار بسیار راحتی است.

مهم‌ترین مسئله در استفاده از لینک‌ها، آنالیز لینک‌ها است! یعنی بدانید بر روی هر لینک چندبار کلیک شده است و از این تعداد کلیک چند نفر به مشتری تبدیل می‌شوند. نحوه استفاده از لینک‌ها کاملاً به استراتژی بازاریابی، تعداد فالوورها، نوع کسب‌وکار و… بستگی دارد؛ مثلاً صفحه‌ای که زیر ۱۰K فالوور دارد، باید از لینک بیو استفاده کند اما کسب‌وکاری که بالای ۱۰K فالوور دارد، به راحتی می‌تواند لینک خود را در استوری قرار دهد.

برای آنالیز لینک‌ها کافی است از یک ابزار کوتاه‌کننده لینک که قابلیت آنالیز دارد استفاده کنید. سرویس goo.gl یک ابزار حرفه‌ای، کاربردی و قدرتمند است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید لینک‌های خود را کوتاه کنید و در صفحه اینستاگرام خود درج کنید. همچنین می‌توانید لینک کوتاه شده خود را در پایان محتوای پست‌ها قرار دهید تا کاربرانی که از اپلیکیشن اینستاگرام استفاده می‌کنند، آن را در مرورگر موبایل خود تایپ کنند؛ کاربران دسکتاپ (کاربرانی که با استفاده از لپ‌تاپ یا کامپیوتر به سایت اینستاگرام مراجعه می‌کنند) نیز به راحتی می‌توانند لینک موجود در پایان محتوای هر مطلب را در صفحه جدیدی از مرورگر خود کپی کنند و از آن صفحه بازدید کنند.

یک نکته! بسیاری از کاربران اینستاگرام از اپلیکیشن موبایل استفاده می‌کنند؛ اگر بخواهند بر روی لینک کلیک کنند، آن را در مرورگر موبایل خود باز می‌کنند. بنابراین باید توجه داشته باشید صفحه لینکی که در پیج اینستاگرام خود قرار می‌دهید، باید کاملاً واکنش‌گرا بوده تا در موبایل نمایش درستی داشته باشد. اگر صفحه درج شده به درستی در موبایل نمایش داده نشود، کاربران آن صفحه را می‌بندند و مشتریان زیادی را از دست خواهید داد.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *