اگر از طرح‌های آماده‌ی پاورپوینت استفاده می‌کنید، یا به هر دلیلی فایلی گرفته‌اید که Read-Only است، یعنی به شما امکان ویرایش نمی‌دهد و تنها می‌توانید تماشایش کنید، بدانید که قادر خواهید بود تا با چند ترفند ساده این قفل را باز کنید و به ویرایش و ذخیره‌ی دوباره‌ی آن بپردازید. روش کار را نیز در ادامه به صورت کامل به شما آموزش می‌دهیم.

باز کردن یک فایل پاورپوینت Read-Only

برای انجام کار می‌توانید به دو روش اقدام کنید.اولین راه حل این است که وقتی شما جلوی اسم فایل در بالای صفحه گزینه‌ی Read-Only را دیدید، پایین‌تر نگاه بندازید و احتمالا یک نوار زرد رنگ مشاهده خواهید کرد که پیغامی مربوط بر چرایی این مسئله نوشته شده و در انتهای آن گزینه‌ای دارد با نام Edit Anyway. برای اینکه بتوانید قفل فایل را باز کنید، روی همین گزینه کلیک کنید.

وقتی روی این دکمه بزنید، نوار زرد رنگ پاک شده و شما می‌توانید بخش‌های مختلف فایل را ویرایش کرده و دوباره آن را ذخیره کنید.

اگر به هر دلیلی این نوار زرد رنگ را مشاهده نکردید، راه دیگری نیز برای انجام کار وجود دارد، اما نیاز به چند کلیک بیشتر در آن است. برای ابتدا فایل را اجرا کنید و اگر گزینه‌ی Read-Only را دیدید اما نوار زرد رنگ را ندیدید، روی برگه‌ی File کلیک کنید.

به منوی Info بروید. در این بخش روی گزینه‌ی Protect Presentation که در آن نوشته شده شما نمی‌توانید این فایل را ویرایش کنید کلیک کنید.

در زیر منوی این گزینه روی Mark as Final کلیک کنید که قفل فایل را باز می‌کند.

حالا اگر به صفحه‌ی اصلی بروید می‌بینید که اجزای مختلف فایل قابل ویرایش است و می‌توانید تمامی تغییراتی که مد نظر دارید را روی فایل اعمال کنید.

در نظر داشته باشید که این مسئله زمانی قابل انجام است که شما از پاورپوینت استفاده کنید. مثلا اگر از برنامه‌هایی استفاده می‌کنید که تنها مختص به نمایش فایل‌های پاورپوینت است، این کار قابل انجام نخواهد بود.

چطور فایلی را Read-Only کنیم

این کار نیز به سادگی باز کردن قفل فایل است. برای انجامش نیز باید به برگه‌ی File بروید.

حالا روی گزینه‌ی Protect Presentation کلیک کرده و Mark as Final را بزنید.

پیغامی برای شما نمایش داده می‌شود که باید OK را بزنید تا فایل به صورت Read-Only در بیاید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *