امروز یک آموزش جالب برایتان تهیه دیده‌ایم که هم در مواقع ضرورت به کارتان می‌آید و سرعت استفاده شما از ویندوز را بهبود می‌بخشد. در این آموزش به شما یاد خواهیم داد که چطور با کیبورد و استفاده از کلیدهای میانبر یا همان شورت‌کات‌ها، از File Explorer استفاده کنید و دست به موس نبرید. یادگیری این کلیدها و استفاده درست از آن‌ها، می‌تواند سرعت کار با ویندوز شما را تا حد زیادی بهبود ببخشد.

اجرای File Explorer

قبل از هر چیزی باید یاد بگیرید که چطور خود File Explorer را بدون موس اجرا کنید. برای این کار کافی است در هر جای سیستم عامل ویندوز کلیدهای Windows+E را بزنید. توجه داشته باشید که باید روی بخشی از ویندوز باشید و روی پنجره‌ی برنامه‌ای خاص نباشید.

مرور پوشه‌ها

وقتی File Explorer را اجرا می‌کنید، به صورت پیش فرض می‌توانید با زدن کلیدهای جهت، پوشه‌های مختلف را انتخاب و با اینتر وارد پوشه مورد نظر خود بشوید. اگر در بخشی هستید که لیست‌های باز شونده دارد، می‌توانید با رفتن روی آن‌ها و زدن کلید سمت راست، لیست را باز کنید. البته امکان تایپ حروف اول پوشه‌ها برای انتخابشان وجود دارد. مثلا اگر در آدرس C: هستید، می‌توانید Win را تایپ کنید تا پوشه‌ی Windows برایتان انتخاب شود.

برای رفتن به یه پوشه بالاتر کلید‌های Alt و جهت بالا را بزنید و برای برگشتن به پوشه‌ی قبل یا رفتن به پوشه‌ی بعد به ترتیب از کلید‌های  +Alt سمت چپ و Alt + سمت راست استفاده نمایید. جهت رفرش کردن صفحه نیز مثل همیشه از کلید F5 بهره ببرید.

برای این که به نوار موقعیت (location bar) بروید و آدرس مورد نظر خود را تایپ کنید می‌توانید از کلید‌‌های  Ctrl+L یا Alt+D استفاده کنید. سپس امکان تایپ آدرسی که می‌خواهید وجود دارد. برای مثال با تایپ C:Users به پوشه یوزرها در درایو C خواهید رفت. برای این که در نوار جستجو نیز چیزی تایپ کنید، باید کلیدهای Ctrl+F یا Ctrl+E را زده، عبارت مورد نظر را تایپ کنید و در نهایت اینتر بزنید.

انتخاب چند فایل

اگر در پوشه‌ای هستید، می‌‌توانید بازدن کلیدهای Ctrl+A تمام فایل‌ها و پوشه‌ها را یک جا  انتخاب نمایید. برای این که چند پوشه‌ی خاص را انتخاب کنید می‌توانید کلید کنترل را نگه داشته و سپس با کلیدهای جهت روی فایل یا پوشه‌ی دیگری که می‌خواهید بروید و کلید اسپیس را بزنید تا آن فایل هم انتخاب شود. این روند را برای تمامی گزینه‌ها طی کنید و در نهایت کنترل را رها کنید.

تغییر نام پوشه یا فایل

این کار بسیار ساده است، ابتدا با استفاده از کلیدهای جهت روی پوشه یا فایل مورد نظر خود می‌روید و کلید F2 را می‌زنید، حالا اسم را تغییر داده و اینتر می‌زنید. در نظر داشته باشید که اگر تنظیم نمایش پسوند فایل برایتان فعال است، امکان تغییر پسوند نیز وجود خواهد داشت.

ساخت پوشه جدید

برای این کار کلیدهای Ctrl+Shift+N را در پوشه‌ی مورد نظر خود بزنید تا پوشه جدید ساخته شود، اسمش را تایپ کنید و اینتر را بزنید.

کپی، پیست و دیلیت کردن

مثل همیشه  Ctrl+C برای کپی کردن، Ctrl+X برای کات کردن یا همان بریدن و Ctrl+V برای پیست کردن استفاده می‌شود. می‌توانید از Ctrl+Z برای برگرداندن آخرین عملکرد استفاده کنید و از Ctrl+Y برای باز گردادند تغییر به حالت اولیه بهره ببرید. برای پاک کردن می‌توانید کلید دیلیت را بزنید. با این کار فایل یا پوشه به سطل آشغال می‌رود و قابل بازیابی است، اما اگر شیفت را نگه دارید و دیلیت را بزنید، فایل برای همیشه پاک می‌شود.

باز کردن منو Context

برای دسترسی به این منو باید ابتدا فایل مورد نظر خود را انتخاب کنید، سپس Shift+F10 را بزنید. این کار درست شبیه آن است که مسیر کلیک راست را رفته باشید. با زدن Alt+Enter به Properties می‌روید. اگر کلیدی را می‌بینید که زیر حرف اولش خط کشیده شده، یعنی با فشردن آن حرف + Alt روی کیبورد، آن گزینه باز خواهد شد.

باز کردن و بستن بخش پیش‌نمایش

برای این کار باید کلید Alt+P را وقتی فایلی انتخاب کرده‌اید، بزنید. برای دیدن بخش جزییات نیز می‌توانید از کلید‌های Alt+Shift+P استفاده نمایید.

باز کردن و بستن پنجره‌ها

برای این که پنجره‌ای جدید از File Explorer باز کنید، می‌توانید از Ctrl+N استفاده نمایید. برای بستن پنجره‌ای که باز است نیز از Ctrl+W استفاده کنید.

پیدا کردن میانبرهای بیشتر

اگر در نهایت نتوانستید جایی در صفحه را انتخاب کنید، کافی است کلید Alt را بزنید. به این ترتیب حروف‌هایی در بخش‌های مختلف صفحه نشان داده می‌شود که شما با فشردن کلید Alt + آن حروف، عملکرد نشان داده شده برایتان اجرا خواهد گشت.

و مثل همیشه فراموش نکنید که با زدن کلید Tab می‌توانید به بخش‌های مختلف صفحه بروید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *