امروزه فعالیت‌های زیادی در زمینه کسب‌وکارهای آنلاین صورت می‌گیرد که هریک از آنها حایز اهمیت خاص خود هستند؛ فریلنسری یا آزادکاری نیز یکی از شاخه‌های فعالیت موجود در حوزه وب و آی‌تی است که افراد زیادی را به دلایل مختلفی به خود جذب کرده است و می‌توان گفت چنین کاری مزیت‌ها به خصوصی دارد. شاید نتوان در فعالیت‌های اقتصادی و کاری دیگر مزیت‌هایی که در حوزه فریلنسری وجود دارد را پیدا کرد و مزایای منحصر به فردی را در خود جای داده است.

در مقالات گذشته به بررسی واژه فریلنسر، حوزه کاری فریلنسری، شرایط و مواردی که فریلنسر باید بداند اشاره کردیم و در این مقاله نیز قصد داریم گفته‌های خود را کامل‌تر کنیم. با کامل‌تر کردن شرایط و موارد مربوط به حوزه فریلنسری شاید بتوانیم افراد علاقه‌مند به این حوزه را در تصمیم‌گیری صحیح‌تر یاری کنیم.

معرفی خودمان به بازار هدف و دریافت سفارش کار از کارفرمایان

یکی از مشکلاتی که بسیاری از آزادکاران با آن مواجه هستند، مشکل معرفی خود به کارفرمایان است که شاید این امر برای افراد تازه‌کار بسیار سخت‌تر باشد. حتما از اهمیت نام یک برند معتبر یا حتی نوپا اطلاعاتی دارید و می‌دانید هویت یک محصول دقیقا همان برندی است که شما برای آن تلاش می‌کنید. نام شما به عنوان برند و هویت شما است و نباید آن را دست کم بگیرید! به طور مثال فرض کنید شما کاری را برای یک فرد یا شرکت انجام داده‌اید و فرد دیگری از نتیجه‌کار شما رضایت دارد؛ در اینجا تنها چیزی که از شما وجود دارد نام شما است و فرد سوم به دنبال نام و هویت شما برای سفارش کار خود می‌گردد.

بنابراین نه تنها باید محصول یا کار خود را به صورت حرفه‌ای ارائه کنید، بلکه باید سعی کنید نام خود را به نحوی در میان بازار هدف به شهرت برسانید تا با اینکار علاوه بر ارائه کار حرفه‌ای، به درآمد خود نیز کمک کنید. همچنین توجه داشته باشید که تلاش خود را به صورت مستمر و بدون وقفه انجام دهید! مطمئن باشید افرادی که قصد سفارش پروژه را دارند، به کسی سفارش کار می‌دهند که رقابت‌طلب، حرفه‌ای، تلاش‌گر و با انگیزه باشد.

دریافت اولین سفارش پروژه توسط کارفرما

اگر از افرادی هستید که تازه می‌خواهید وارد این حوزه شوید، ابتدا باید به شما بگوییم که ابتدای کار همان پایه و اساس کار شما است! اگر شما سعی کنید اولین مشتری خود را راضی نگه دارید، قطعا مشتریان بعدی نیز کارهای خود را به شما سفارش می‌دهند که البته شرایط دیگری نیز دخیل هستند. اولین پروژه خود را سعی کنید خلاقانه، حرفه‌ای و حداکثر تلاش خود را به کار بگیرید تا بتوانید رضایت مشتری خود را جلب کنید؛ دل‌سرد کردن اولین مشتری ممکن است اولین شکست شما را در بر بگیرد و این شکست می‌تواند شکست‌های متوالی را برای شما بوجود آورد.

امروزه وجود سیستم‌های فریلنسر و فضاهای آنلاین موجود در این زمینه کمک زیادی به شما می‌کنند که اگر بتوانید چنین مواردی دائما پیگیری کنید، کمک زیادی به کسب‌وکار خود کرده‌اید. در سایت‌های ایرانی نیز سیستم‌هایی در این زمینه موجود هستند که اگر به صورت روزانه آنها را بررسی کنید، می‌توانید پروژه‌های مورد علاقه خود را انجام دهید. همچنین اگر قادر به انجام پروژه‌های سایت‌های انگلیسی زبان هستید، حتما دست به چنین کاری بزنید! سایت‌های خارجی نه تنها درآمد بیشتری را برای شما دربر خواهند، بلکه گستردگی کاری آنها نیز بیشتر است و می‌توانید رزومه بسیار قوی را در سطح جهانی از خود به جای بگذارید.

اگر تازه وارد عرصه آزادکاری شده‌اید، پروژه‌های کوچک را دست کم نگیرید! خودتان را جای افراد پخته و باتجربه و سابقه کاری بالا قرار دهید، چنین افرادی هیچ‌گاه حاضر نیستند پروژه‌های کوچک و کم‌دستمزد را قبول کنید و بی‌توجهی آنها می‌تواند برگ موفقیت شما باشد! با اینکار علاوه بر کسب درآمد می‌توانید رزومه خوبی را برای خود رقم بزنید و در پروژه‌های بعدی کارفرما بتواند بیشتر به شما اعتماد کند.

یکی از مشکلاتی که سبب دل‌سردی افراد تازه کار فعال در زمینه آزادکاری می‌شود، نبود پروژه برای انجام آنها است که اگر نتوانید پروژه‌ای پیدا کنید چنین اتفاقی رخ می‌دهد. باید بگوییم این کار ناامیدی است و شما نباید به ناامیدی دامن بزنید! حتی اگر پروژه‌ای برای شما در مدت زمان فعلی وجود نداشته باشد، باید سعی کنید خودتان را به نحوی مشغول کنید. این مشغله می‌تواند کار کردن بر روی وب‌سایت خودتان، یادگیری، شرکت در همایش‌ها و… باشد که در آینده کاری شما تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

بسیاری از آزادکاران فعالیت‌های خود را در محیط خانه انجام می‌دهند که در اینصورت ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند! به دنبال حاشیه رفتن در هنگام کار اولین موردی است که محیط خانه آن را برای شما فراهم می‌کند؛ بنابراین در ابتدای کار باید سعی کنید یک برنامه دقیق و منظم برای خود بچینید تا از چنین مواردی دور شوید. البته تنها برنامه‌ریزی مهم نیست و اهمیت آن در هنگام اجرا و پایبند بودن به آن نمایان می‌شود! همچنین سعی کنید در خانه محیطی را برای انجام کار خود تعیین کنید و دائما در حال تغییر آن نباشید. رفتار عادی انسان است که با عوض شدن محل کار خود مدت زمانی نیاز به عادت کردن به آن داشته باشد و شما باید این مورد را نیز در نظر بگیرید. همچنین در میان ساعت‌های برنامه‌ریزی خود سلایق شخصی‌ خود را نیز دخیل کنید؛ برخی افراد ممکن است هر یک ساعت نیاز به استراحت داشته باشند و برخی دیگر هر دو ساعت! بنابراین شما با توجه به شناختی که از خود دارید باید سعی کنید چنین مواردی را رعایت کنید.

نتیجه‌گیری: در ادامه مقالات قبلی به بررسی حوزه فعالیتی فریلنسری پرداختیم که در این مقاله نیز سعی کردیم برخی دیگر از جوانب این حوزه را بررسی کنیم. در مقالات بعدی نیز از شرایط فریلنسری در ایران و جهان سخنانی به میان می‌آوریم که پیشنهاد می‌کنیم آنها را از دست ندهید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *