بسیاری به دنبال جایگزینی مناسب برای اسکایپ بر روی سیستم عامل لینوکس هستند. اما اولین سوالی که پیش می‌آید این است که چرا باید اسکایپ را جایگزین کنیم؟

کیفیت پایین تماس‌ها در اسکایپ

صاحب قبلی اسکایپ از سیستم خطوط مستقیم استفاده می‌کرد و با توجه به کیفیت این خط ارتباطی، کیفیت تصویر و صوت متفاوت بود. مایکروسافت صاحب جدید اسکایپ اما با توجه به ظهور بازار موبایل و سخت شدن مسئله یاد شده، سیستم‌های ابری خود را به کار بست، اما آن هم نتوانست تغییری محسوس در کیفیت تماس‌ها ایجاد کند.

 

مصرف منابع زیاد منابع در اسکایپ

اینکه در هنگام تماس ویدیویی، منابع دستگاه تا حدی مورد استفاده قرار بگیرد کاملا طبیعی است، اما متاسفانه اسکایپ در بسیاری مواقع در حال استفاده بیش از اندازه از منابع دستگاه است.

 

کد باز نبودن اسکایپ

 

بر کسی پوشیده نیست، آن‌ها که از لینوکس استفاده می‌کنند، ترجیح می‌دهند که از نرم‌افزارهای کد باز استفاده کنند که البته اسکایپ به هیچ عنوان جزو همچین برنامه‌هایی به شمار نمی‌رود.

و اما معرفی چند برنامه بسیار خوب برای جایگزینی این اسکایپ؛

برنامه Linphone

ابتدای امر باید بگوییم که این برنامه کد باز برای سیستم عامل ویندوز، سیستم عامل مک، بلک‌بری ۱۰، سیستم عامل اندروید و سیستم عامل  iOS پورت شده و با توجه به چند پلتفرمه بودنش هیچ مشکلی برای استفاده از آن نخواهید داشت. این برنامه امکان تماس صوتی و تصویری با کیفیت، اشتراک گذاری فایل و عکس و حتی امکان انتظار تماس و جا به جایی تماس به اکانت دیگر را نیز در خود دارد. برای استفاده کم‌تر از پهنای باند نیز تنظمیات گسترده‌ای در خود دارد که با انتخاب آن‌ها می‌توانید مدیریت بسیار خوبی بر روی کار خود داشته باشید.

Linphone

حتی زمانی که بسیاری از برنامه از امکانات ابتدایی استفاده می‌کردند Linphone قابلیت ضبط مکالمات (تنها برای تماس‌های صوتی) را به کاربران خود ارائه می‌کرد. نکته مثبت دیگر این که این برنامه برای دستگاه‌های ۳۲ بیتی، ۶۴ بیتی و پردازشگران   ARM از جمله Raspberry Pi قابل استفاده است.

برای نصب Linphone شما به flatpak احتیاج دارد. برای نصب ابتدا دستور زیر را وارد کنید:

sudo add-apt-repository ppa:alexlarsson/flatpak

سپس این کد :

sudo apt update

sudo apt install flatpak

حالا که آن را نصب کدید وقت نصب Linphone فرا می‌رسد:

flatpak --user install --from https://linphone.org/flatpak/linphone.flatpakref

برنامه Discord

این برنامه بیشتر در بین بازیکن‌ها معروف است، با این حال از نظر کیفیت تماس‌های صوتی و تصویری خود را ثابت کرده. یک برنامه کاملا رایگان که البته جدا از سیستم خود توانایی تماس با خطوط موبایل را ندارد.

Discord

با این حال یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های Discord این است که از منابع دستگاه به میزان بسیار بسیار کمی استفاده می‌کند و این مزیت در کامپیوترهای ضعیف خود را به خوبی نشان می‌دهد. امکان چت دسته‌جمعی و کنفرانس‌های ویدیویی از دیگر امکانات برنامه به شمار می‌رود.

برای نصب این برنامه به سادگی می‌توانید به سایت آن مراجعه کرده و فایل نصبی را دانلود کنید. اگر هم بخواهید از طریق کامند لاین این کار را انجام دهید ابتدا کد زیر را وارد کرده:

cd ~/Downloads

wget -O discord-0.0.1.deb https://discordapp.com/api/download?platform=linux&format=deb

و سپس dpkg را برای نصب اجرا کنید:

sudo dpkg -i discord-0.0.1.deb

برنامه Ekiga

دو برنامه‌ای که عنوان کردیم جا را برای دیگر اپلیکیشن‌های جایگزین اسکایپ به شدت تنگ می‌کنند. برای مثال Ekiga که یکی از بهترین‌های این حوضه است تنها در حوضه کیفیت بسیار بالای تصویر حرفی برای گفتن دارد و از دیگر امکانات آن نیز کد باز بودن و امکان ارسال پیغام یا تماس به خطوط موبایل است.

Ekiga

این برنامه تنها برای لینوکس و ویندوز ارائه شده و در دیگر پلتفرم‌ها پشتیبانی نمی‌شود.

برای نصب آن نیز کافی است تا کد زیر را وارد کنید :

sudo apt install ekiga

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *