برندها همیشه از نقطه نظر تجاری به مسائل مختلف نگاه می کنند. با این حال اگر به دنبال توسعه فعالیت خود در یوتیوب هستید، باید به فکر مخاطبان خود هم باشید. وقتی یک برند همیشه به فکر سود خود است، پس از گذشت زمانی کوتاه، دیگر کاربران به پیام های آن توجه نخواهند کرد. دلیل اصلی این امر بسیار ساده است: دنیای کسب وکار در دوران مدرن امری فراتر از صرف کسب سود است، بنابراین برندها باید به دنبال برقراری رابطه ای عمیق با مشتریانشان باشند. بدون تردید تاکید مطلق بر سود با ساز و کار چنین روابطی همخوانی ندارد. در این مقاله که ادامه مقاله قبل است، به بررسی ادامه نکات می‌پردازیم تا بتوانید در مورد افزایش بازدید یوتیوب نکاتی را یاد بگیرید و رعایت کنید.

با الگوریتم یوتیوب آشنا هستید؟

اگر از کاربران یوتیوب بپردازید مهم‌ترین فاکتور برای ارزش‌گذاری یک کانال یوتیوب یا ویدیوهای یوتیوب چیست، قطعاً به شما می‌گویند تعداد بازدید ویدیو! این فاکتور تا چند سال پیش درست بود اما چندین سال است که یوتیوب فاکتور دیگری را در نظر گرفته است؛ در حال حاضر مهم‌ترین فاکتور برای رتبه‌بندی ویدیوها در یوتیوب، مدت زمان نمایش ویدیوهای یک کانال است! با اعمال این تغییرات ارزش بسیاری از کانال‌ها کمتر شد؛ مثلاً در حال حاضر کانال‌هایی که ویدیوهای آن‌ها بالای ۱۰ هزار بازدید می‌گیرند اما مدت زمان بازدید آن ویدیو توسط کاربران کم است، ارزش زیادی ندارد. بنابراین باید توجه داشته باشید که برای افزایش بازدید ویدیو در یوتیوب، تعداد بازدید مهم نیست و مدت زمان مشاهده آن توسط کاربران ارزش بسیار زیادی دارد.

یوتیوب در حال حاضر مدت زمان مشاهده ویدیو حساس است؛ مثلاً اگر تعداد بازدید یک ویدیو ۱۰,۰۰۰ عدد باشد اما هر کاربر پس از ۲ یا ۳ ثانیه متوجه شود که این ویدئو به دردش نمی‌خورد آن ویدیو را می‌بندد! همچنین ویدیوی دیگر از کانال دیگری را در نظر بگیرید که تعداد بازدید آن ۱,۰۰۰۰ عدد است و هر ویدیو به صورت میانگین بالای ۱ دقیقه توسط هر کاربر دیده شده است، قطعاً ارزش ویدیوهای این کانال بیشتر از کانال اول است. یوتیوب برای این کانال ارزش بسیار زیادی قائل است و ویدیوهای این کانال را در رتبه بهتری در بخش نتایج جستجو نمایش می‌دهد.

ابزارهای یوتیوب به شما کمک می‌کند تا بتوانید مدت زمان مشاهده ویدیو را مشاهده کنید! برای این کار کافی است وارد بخش Creator Studio شوید و در بخش Watch Time مقدار آن را ببینید. برای افزایش افزایش بازدید ویدیو در یوتیوب باید دو عامل بسیار مهم را در نظر بگیرید.

خوب اگر می خواهید به جز تولید محتوای ویدیویی برای تبلیغات، محتواهایی تولید کنید که  استاندارد ها و قوانین جزئی را برای آن محتوا رعایت نکنید، یوتیوب این امکان را برای شما فراهم کرده است که درآمد تبلیغات برای آن ویودیو را لغو کند. اما دقت کنید اگر کانالی با هدف کسب درآمد از طریق تبلیغات ایجاد شده باشد و ویدیویی مغایر با قوانین ایجاد کرده باشد و درآمد را برای آن قطع نکرده باشد، این سرویس به طور کلی برای شما حذف خواهد شد.

بسیاری از مردم تنها به فکر افزایش کامنت‌های ویدیو هستند و این در حالی است که بهینه‌سازی کانال یوتیوب نادیده گرفته می‌شود! اگر شما بتوانید کانال یوتیوب خود را بهینه‌سازی کنید، به افزایش بازدید کانال یوتیوب کمک زیادی خواهید کرد. افزایش بازدید یوتیوب در نهایت منجر به افزایش تعداد کامنت‌ها، افزایش نرخ تبدیل، ازایش کاربران و افزایش مدت زمان مشاهده ویدیو در کانال شما می‌شود.

یکی دیگر از راهکارهای بهبود جایگاه برند در یوتیوب کمک به حل مشکلات افراد در زندگی شخصی خود است. البته شاید در ابتدا این مورد اندکی عجیب باشد! در هر صورت ارتباط میان دنیای کسب وکار و زندگی شخصی افراد خیلی واضح نیست. در این کانال کاربران با ویدیوهای آموزشی متنوعی در زمینه آموزش مهات‌های کاربردی زندگی مواجه خواهند شد. ماهیت این ویدیوها طوری است که حداقل اندکی برای افراد مفید باشد. این بخش دقیقا در راستای همان توصیه قرار دارد.

الف) یوتیوب به کانال‌هایی که مدت زمان نمایش بیشتری دارند، رتبه خوبی می‌دهد!

اولین مسئله این است که کاربران را در بخش ویدیوهای خود نگه‌ دارید؛ برای این کار اولاً باید کیفیت ویدیوی شما بالا بوده و از محتوای خوبی برخوردار باشد! اگر محتوای شما بتواند نظر کاربران را جلب کند، به راحتی می‌توانید مدت زمان نمایش ویدیو در یوتیوب را افزایش دهید. همچنین هر چقدر مدت زمان یک ویدیو بیشتر باشد، کاربران بیشتر در ویدیوی شما می‌مانند و به راحتی می‌توانید مدت زمان بازدید از ویدیوهای خود را افزایش دهید. مثلاً اگر کاربران از ویدیوی ۱۰ دقیقه‌ای کانال شما، ۷ دقیقه از آن را ببینند، به معنای جذاب بودن محتوای آن است و این زمان بسیار عالی است! بنابراین یوتیوب به شما رتبه خوبی می‌دهد و در میان نتایج جستجوی ویدیوها جایگاه بسیار خوبی پیدا می‌کنید.

ب) لینک‌هایی که در بخش ویدیو درج می‌کنید، موجب کاهش مدت زمان بازدید ویدیو می‌شوند!

یوتیوب به کاربران امکان درج لینک را در بخش ویدیو داده است و می‌توانید لینک سایت خود را در آن بخش درج کنید! در این مورد باید توجه داشته باشید که کاربران با کلیک بر روی لینک، در همان تب از مرورگر به سایت شما منتقل می‌شوند و دیگر قادر به مشاهده ویدیو نیستند. این کار سبب می‌شود تا مدت زمان بازدید ویدیو کاهش پیدا کند؛ بهترین کار استفاده از دکمه‌هایی است که می‌توانید در پایان ویدیوها قرار دهید و کاربران را به سایت خود منتقل کنید. مثلاً اگر یک ویدیو برای معرفی پلتفرم خود به عنوان لینک خارجی قرار داده‌اید و مدت زمان آن یک ساعت است، اگر کاربران پس از ۵ دقیقه بر روی لینک کلیک کنید و یک ساعت از زمان خود را در سایت معرفی شده بگذرانند، تنها ۵ دقیقه‌ای که ویدبوی یوتیوب را دیده‌اند به عنوان مدت زمان بازدید محاسبه می‌شود! اشتباه نکنید؛ یک ساعتی که کاربر در سایت می‌گذارند به عنوان مدت زمان بازدید ویدیو به حساب نمی‌آید و بهترین کار این است که از دکمه‌های پایان ویدیو برای درج لینک خود استفاده کنید.

یوتیوب با این‌کار علاوه بر بهبود وضعیت جستجو در میان ویدیوها، می‌خواهد به مردم ثابت کند که مردم تنها برای دیدن ویدیوهای بی‌ارزش و کوتاه به این شبکه مراجعه نمی‌کنند و کانال‌هایی وجود دارند که محتوای با ارزشی تولید می‌کنند و محتوای آن‌ها برای کاربران ارزش زیادی دارد. همچنین این کار باعث می‌شود تا تولیدکنندگان محتوا خلاقیت بیشتری به خرج دهند تا محتوای آن‌ها مورد توجه کاربران قرار بگیرد. در شبکه‌های اجتماعی دیگر نظیر فیسبوک هرچقدر یک صفحه بزرگ‌تر باشد، برای آن شبکه ارزش زیادی دارد اما یوتیوب کمی متفاوت است! در یوتیوب تنها کانال‌هایی ارزشمند هستند که مدت زمان بازدید آن‌ها بیشتر است که این موضوع دلیلی بر محتوای ارزشمند است. ویدیوهای یوتیوب تنها در زمان انتشار برای کاربران ارزش ندارد و حتی سال‌های پس از انتشار آن می‌تواند برای کاربران مفید باشد. در واقع یوتیوب یک کتاب‌خانه ویدیویی برای کاربران به حساب می‌آید که آرشیوی از انواع ویدیو در آن وجود دارد. با استفاده از یوتیوب می‌توانید ویدیوهای بامحتوای عالی و باکیفیت منتشر کنید و از شبکه‌های اجتماعی دیگر نظیر فیسبوک، توییتر و… برای افزایش بازدید ویدیو در یوتیوب استفاده کنید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *