مرز میان بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و سئو در حال کم رنگ شدن است! در سئوی محتوا چه چیزی اهمیت زیادی دارد؟ قطعاً کلمات کلیدی!

این روزها نظرات متفاوتی مبنی بر تاثیر و یا عدم تاثیر کلمات کلیدی متا بر سئو سایت میشنویم. فرض کنید که شما صاحب یک سایت خدمات مجالس هستید و یکی از رقیبان شما کلمات کلیدی شما را در سایت خود قرار میدهد، حتی نام شرکت شما نیز در بین آنها دیده میشود، آیا باید به این امر اهمیتی بدهید؟ خیر، حداقل از نظر موتور جستجوی گوگل از سپتامبر ۲۰۰۹ تگ کلمات کلیدی هیچ کاربرد و تاثیری در سئو سایت ندارد.  در سپتامبر ۲۰۰۹ یکی از مدیران گوگل در بلاگ وبمستر این شرکت مطلبی را درباره کلمات کلیدی منتشر کرد و به چهار سوال اصلی در این مورد به وضوح پاسخ داد . البته لازم است بدانید پس از گذشت حدوداً ۱۰ سال هنوز هم این فاکتور اهمیت زیادی دارد!

استفاده از کلمات کلیدی در مبحث سئو (SEO) از اهمیت فراوانی برخوردارد هستند. بیشتر افراد نمی دانند که چگونه باید این کلمات را برگزینند تا بهترین نتیجه را برای خود رقم بزنند. همانطور که می دانید امتیازی که گوگل برای سایت شما در نظر می گیرد در موفقیت سایت شما بسیار حائز اهمیت است. برای وب سایت هایی که دارای کلمات کلیدی مناسبی باشند این امتیاز می تواند به طرز چشم گیری بهبود یابد. اما نحوه انتخاب کلمات کلیدی چگونه است؟ آنچه در مرحله اول بیشترین اهمیت را دارد آن است که واژه انتخابی شما در عنوان متن ذکر شود، ترجیحاً در ابتدای آن. این مساله باعث می شود تا کاربرانی که به دنبال مطالب خاصی هستند، بتوانند صفحه شما را به عنوان یکی از انتخاب ها در صفحات جستجوی گوگل پیدا کنند. در مرحله دوم، کلمه کلیدی شما باید در متن وجود داشته باشد. این موضوع را شاید همه بدانند، آنچه نادیده گرفته می شود آن است که وجود واژه کلیدی در مطلب شما به مفهوم پر کردن کل متن با این کلمه نیست. چنین کاری نه تنها کمکی به شما نمیکند بلکه باعث می شود تا موتور هوشمند گوگل آن واژه را به عنوان یک حرف ربط مانند “و” در نظر بگیرد، چرا که به صورت مکرر آن را در متن می یابد. یکی از نکته های مهم دیگر توجه به این موضوع است که نیازی نیست تا شما از واژه های زیادی در بخش کلمات کلیدی استفاده نمایید، تنها باید کلمات درست را استفاده نمایید.

کلمات کلیدی پایه و اساس یک محتوای سئو شده را تشکیل می‌دهند؛ یعنی شما باید بدانید که کاربران برای رسیدن به محتوای موردنظر چه کلمات کلیدی را بیشتر جستجو می‌کنند تا بتوانید از آن کلمه کلیدی در سئو استفاده کنید. موتورهای جستجو از کلمات کلیدی محتوای شبکه‌های اجتماعی هم برای رتبه‌بندی لینک‌های اشتراک‌گذاری‌شده استفاده می‌کنند! یعنی در واقع اگر لینک محتوای خود را در یک شبکه اجتماعی مانند توییتر به اشتراک گذاشته‌اید، برای دریافت بهترین نتیجه، باید کلمه کلیدی مورد استفاده در محتوای مطالب سایت خود را در توییت مربوط به هر مطلب هم درج کنید. البته منظور ما این نیست که توییت خود را با کلمات کلیدی بمباران کنید؛ منظور ما این است که فقط یک‌بار در میان متن توییت خود آن را درج کنید. با این کار نه تنها رتبه محتوای شما در موتورهای جستجو بهبود پیدا می‌کند، بلکه به راحتی می‌توانید توجه کاربران را هم جلب کنید تا وارد سایت شما شوند.

از ویدیو در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید تا رتبه سئو بهبود پیدا کند!

پیش از آن که بخواهیم به سراغ استفاده از ویدیو در شبکه‌های اجتماعی و تاثیر آن در سئو برویم، می‌خواهیم به بررسی اهمیت ویدیو در سئو بپردازیم! طبق آخرین آمار گرفته شده در گوگل، و با بررسی ساده چند کلمه کلیدی در شغل های مختلف، متوجه می شوید اکثر سایتهای صفحه اول دارای ویدیو برای توضیح آن مطلبی هستند که در موردش جستجو کردید. خیلی وقتها جستجوی شما به لینکی از آپارات ختم می‌شود که در آن خصوص ویدیویی را دارد به شما نشان می دهد. البته به جز ویدئو موارد دیگری همچون وجود فایل PDF در برگه، وجود انواع تگهای نگارشی HTML ، طولانی بودن محتوا و بیشتر بودن متن نسبت به کد سایت می تواند در جایگاه سایت در گوگل بسیار تاثیر گذار باشد. اما مهمترین تاثیر را امروزه ویدیوها روی سایت می گذارند. تاجایی که اگر شما ویدیو نداشته باشید از بقیه شرکت‌ها در سئو عقب می افتید.  مهمترین اصل این است که ویدیو باید کوتاهتر از ۴ دقیقه باشد و به صورت قسمت‌بندی‌شده منتشر شود! دقیقاً همان کاری که بسیاری از سایت‌ها و صفحات بزرگ آن را انجام می‌دهند.

در اینستاگرام می‌توانید از IGtv استفاده کنید تا بتوانید ویدیوهای طولانی را به صورت یکپارچه در اختیار کاربران قرار دهید. تحقیقات نشان می‌دهد که نتایج جست‌وجوی دارای ویدیو، میزان ۴۱ درصد بیشتر از محتوای متنی کلیک می‌خورند. درصد زیادی از این کلیک‌ها به دلیل همان rich video snippets ها هستند که در کنار نتایج جست‌وجو به نمایش درمی‌آیند. برای مثال یوتیوب به طور خودکار، این تصاویر کوچک را ایجاد می‌کند اما برای تاثیرگذاری در سئو نباید به یوتیوب برای انجام این کار اکتفا کنید چراکه ریچ اسنیپت‌های ویدئویی کانال یوتیوب شما یا دیگر وب‌سایت‌های اشتراک ویدیو، کاربر را مستقیما به آن سایت هدایت می‌کنند نه دامنه و وب‌سایت شما.  بهترین روش‌ها برای افزایش کلیک این است که ویدئوها را به همراه اسنیپت‌های ویدئویی، مستقیما در وب‌سایت خود قرار دهید. میانگین توجه کاربران به محتوای شما کمتر از ۸ ثانیه است. نرخ خروج کاربران یکی از عواملی است که بیشترین صدمه را به رتبه شما در نتایج جست‌وجوها وارد خواهد کرد. ویدیو‌ مارکتینگ راحت‌ترین کاری است که می‌توان برای ماندن کاربران در سایت انجام داد.  نتایج تحقیقات درباره وب‌سایت‌های خرده‌فروشی نشان می‌دهد که بازدیدکنندگانی که یک ویدیو را تماشا می‌کنند، ۲ دقیقه بیشتر در سایت می‌مانند و ۶۴ درصد بیشتر احتمال دارد که از وب‌سایت شما خرید کنند. بهترین روش‌ها برای کاهش نرخ خروج کاربران این است که ویدیوی خود را در بالای سایت در معرض دید قرار دهید و از انطباق عنوان ویدیو با محتوای داخل آن اطمینان حاصل کنید چون هیچ کاربری دوست ندارد به او دروغ گفته شود.  یکی از عواملی که در سئو تاثیر دارد، مربوط به ساخت لینک است. محتوای ویدیویی در مقایسه با محتوای متنی، تقریبا تعداد لینک‌دهی را سه برابر می‌کند؛ اما چگونه؟ این کاربران هستند که لینک‌های محتوای شما را ایجاد می‌کنند و مردم ویدیو را دوست دارند چون ارزشش بیش از یک میلیون کلمه است. تولید ویدیوی با کیفیت و با انتخاب مخاطبان هدف درست، بک لینک‌های عالی برای سایت شما ایجاد خواهد کرد. بهترین روش‌ها برای لینک‌سازی این است که حتما ویدیوی حرفه‌ای و با کیفیت خود را در سایت خودتان قرار دهید؛ زیرا اگر این ویدیو را در شبکه‌های اشتراک ویدیو درج کنید، به جای آن که ما رتبه بگیرید، آن صفحه از همان شبکه اجتماعی رتبه خوبی می‌گیرد.

استفاده از ویدیو ها در وبسایتها، وبلاگ ها و سایت‌های اشتراک گذاری ویدیو باعث می شود تا شما بیشتر دیده شوید. همین بیشتر دیده شدن باعث می گردد کاربران اهمیت بیشتری برای برند شما قائل شده و در سایت شما بیشتر بمانند.  البته اینکه شما چه ویدیویی را در سایت خود قرار می دهید (منظور از نظر کیفیت ساخت) بر روی جذب مخاطب تاثیر می گذارد. هرچه ویدیو در سطح بالاتری باشد امکان جذب مخاطبان در طیف وسیعتری امکان پذیر است.  طبق آمارهای موجود هر کاربر اینترنتی حداقل یک ساعت در هفته مشغول دیدن ویدیوهای اینترنتی است. پس با توجه به این آمار شما باید سهم خود را از دیده شدن بدست آورید تا هم روی بازدید سایتتان تاثیر بگذارد و هم روی ماندگاری کاربران در سایت.  ویدیو بسیار تاثیر گذار است. بخاطر همین تاثیر گذاری است که الان یوتیوب دومین جستجوگر مهم دنیاست. با این آمار به اهمیت و تاثیر ویدئو در سئو می‌رسیم.

اگر به دنبال تاثیر شبکه‌های اجتماعی در سئو هستید، حتماً از ویدیو استفاده کنید! معمولاً کاربران محتوای بصری و به خصوص ویدیویی را دوست دارند و دلیل آن هم این است که در زمان کمتر می‌توانید چیزهایی بیشتری را یاد بگیرند. اگر ویدیوی خود را در شبکه‌های اجتماعی نظیر یوتیوب منتشر می‌کنید، حتماً یک لینک به محتوای مرتبط در سایت خود بدهید. این کار نه تنها بر روی بهبود رتبه سئو تاثیرگذار است، بلکه باعث می‌شود تا اگر کاربری محتوایی مرتبط با ویدئوی شما می‌نویسد، به ویدیوی شما هم لینک بدهد. افزایش سرعت اینترنت و البته کاهش قیمت آن در سالهای اخیر موجب شده تا محتوای ویدئویی شانس بیشتری برای دیده شدن داشته باشد. تحقیقات نشان میدهد که تا سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۸۰ درصد از محتوای ارایه شده در اینترنت به صورت ویدئو خواهد بود.

اما فایده این کار چیست؟ فایده‌اش این است که شما لینک خود را در صفحه ویدیو قرار داده‌اید و کاربرانی که برای دیدن ویدیو، وارد صفحه ویدیو می‌شوند، بر روی لینک شما هم کلیک می‌کنند. به همین سادگی می‌توانید کاربران، رتبه سئو و فروش کسب‌وکار خود را بهبود ببخشید! از آنجا که مصرف کنندگان توجه بسیار زیادی به فیلم ها دارند، استفاده از آنها می تواند اهمیت محتوای صفحه شما را افزایش دهد و مارک تجاری شما را موثر تر جلوه دهد. دلایل کافی وجود دارد که یوتیوب دومین موتور جستجوی بزرگ دنیا باشد. شما نمی توانید واقعیت را نادیده بگیرید – تاثیر ویدیو بر روی سئو بسیار عظیم است! در مقاله بعدی به بررسی این بحث می‌پردازیم!

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *