در سال ۲۰۱۷ ارزش هر بیتکوین از ۹۶۳ دلار ناگهان به ۱۹۶۹۴ دلار رسید و هر اتریوم که تا پیش از آن تنها ۸ دلار قیمت داشت، حالا به مرز ۷۴۷ دلار رسیده است. قیمت‌ها بالا و پایین شد اما در نهایت چیزی که در حال حاضر عیان است، ارزش بسیار زیاد ارز‌های مجازی در محیط اینترنت است.

اما یک نکته برای کسانی که خیلی به این امور وارد نیستند مجهول می‌ماند. مگر این‌ها همه ارزهای مجازی نیستند؟ پس چرا قیمت‌ها و شیوه‌ی استخراج آن‌ها متفاوت است؟ برای این کار ابتدا به شیوه کارکرد هر کدام از این دو ارز رمزپایه به صورت جدا خواهیم پرداخت و سپس یک نمای کلی از تفاوت‌هایشان را ترسیم می‌کنیم.

بیتکوین چطور کار می‌کند؟

بیتکوین ارزی مجازی است که هدف‌گذاری‌اش به این منظور بوده:

  • غیر متمرکز باشد به صورتی که هیچ اورگان یا کشوری نتواند کلیت مجموعه را تحت کنترل داشته باشد
  • تمام داد و ستدها و دارایی به صورت ناشناس باشد
  • میزان ارز موجود و میزان داد و ستدها به صورت کاملا شفاف بر روی اینترنت قابل مشاهده باشد

تمام این موارد به واسطه بلاکچین قوی و شبکه‌ peer-to-peer یا همان اتصال مستقیم دو طرف به یکدیگر امکان پذیر می‌شود.

شیوه کار بلاکچین به گونه‌ای است که با دنبال کردن همه‌ی داد و ستدهایی که با این ارز انجام شده، آن‌ها را به صورت هر ده دقیقه یک بار به عنوان یک بلوک جدید به انتهای فایل پیشین اضافه می‌کند. در واقع به این وسیله دارایی فعلی شما نیست که رصد می‌شود، با رصد تمام داد و ستدها در گذشته، دارایی شما به صورت خودکار مشخص است و هیچ ردی از اینکه شما با چه کسی این داد و ستد را انجام داده‌اید باقی نمی‌ماند.

با توجه به اینکه تمام تراکنش‌ها در هزاران سرور به صورت کاملا رمزگذاری شده انجام می‌شود، ناشناس بودن طرفین داد و ستد کاملا تضمین شده است. اما این سرورها در واقع همان دستگاه‌هایی هستند که برای استخراج بیتکوین، منابع خود را در اختیار سیستم می‌گذارند. برای دریافت یا ارسال بیت‌کوین شما به کیف پول بیت‌کوین احتیاج دارید که در واقع یک آدرس عمومی و یک کد خصوصی است که به راحتی بتوانید به دارایی خود دسترسی داشته باشید. این دارایی نیز به صورت کاملا ناشناس جایی محفوظ مانده و اطلاعاتش برای کسی فاش نمی‌شود.

اتریوم چطور کار می‌کند؟

اتریوم از بسیاری جهات کاملا شبیه به بیت‌کوین است. شبکه‌ای بسیار بزرگ در دنیا که کامپیوترها به صورت مستقیم به یکدیگر متصل هستند. بلاکچین اتریوم شبیه به بیت‌کوین است البته با تفاوت‌هایی که در ادامه به شما خواهیم گفت.

نکته کلیدی اتریوم، smart contract (قرارداد هوشمند) است. کل پلت‌فرم اترویم دارای یک زبان برنامه نویسی با نام Solidity است که به کاربرانش اجازه می‌دهد تا اسکریپت اتریوم را بنویسند و این اسکپریت در واقع همان قرارداد هوشمند است. این اسکریپت وقتی در فضای اینترنت اجرا می‌شود، شما به نودهای موجود در سراسر دنیا متصل خواهید شد.

تمام نودها در اتریوم همانند بیت‌کوین، دارای بلاکچین هستند و کسانی که دستگاه خود را در اختیار سیستم قرار می‌دهند به استخراج اتریوم مشغول می‌شود. با توجه به ساختار متفاوت اتریوم است که به ارز آن، ارز قابل برنامه‌ریزی می‌گویند. به این خاطر که ارز حاصله پولی‌ حاصل از اجرای کدهاست.

بیتکوین یا اتریوم؟

سخن کوتاه این است که بیت‌کوین تنها یک ارز مجازی بوده اما اتریوم چیزی فراتر از این‌هاست که سعی داشته به گونه‌ای عمل کند تا در سال‌های آتی نقشی ماثر ایفا کند و ارزش خود را از دست ندهد. در زمینه تکنولوژیک نیز تفاوت‌هایی وجود دارد. مثلا بلاک‌های بیتکوین هر ده دقیقه ذخیره می‌شوند در صورتی که برای اتریوم این زمان تنها ۱۵ ثانیه است و تراکنش‌های شما خیلی سریع‌تر تایید می‌شود.

بیتکوینی که شما در زمان و منابعی مشخص  استخراج می‌کنید، هر چهار سال نصف می‌شود و در نهایت تنها ۲۱ میلیون بیتکوین باقی خواهد ماند و وقتی ارزهای استخراج شده به این عدد رسید، استخراج متوقف می‌شود. اما تریوم به ازای هر سال ۱۸ میلیون خواهد بود و همیشه ارزی جدید برای دستیابی وجود خواهد داشت.

در بیتکوین شما نیاز به تجهیزاتی قوی و بعضا خاص دارید تا شما را به درگاه‌های اصلی متصل کند تا بهترین نتیجه را کسب کنید در صورتی که برای استخراج اتریوم شما تنها از GPU استفاده حداکثری خواهید داشت. در نهایت اگر ما بیتکوین را طلایی مجازی بنامیم با حجمی مشخص و ارزشی بالا، اتریوم است که یک ارز مجازی خواهد بود. تجدیدپذیر، مدرن و در دسترس‌تر.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *