در مباحث قبل آموزش گوگل آنالیتیکس جزئیات مرتبط به «گزارش‌های مخاطبین» را برسی کردیم و همچنین نگاهی کردیم به جزییات موجود در یک گزارش‌ کامل در گوگل آنالیتیکس.

در ادامنه گزارش مخاطبین موسوم به «Audience Reports» را که در ستون پیمایش سمت چپ از طریق گزینه‌ «Audience» در دسترس هست را برسی می کنیم ، به صورت کلی این گزارش‌ها به شما کمک می‌کنند تا درک بهتری از مخاطبین خود به دست آورید. از طریق بخش مذکور و گزارش‌های زیر مجموعه‌ی آن می‌توان پی برد کاربران یک سایت عمدتاً به چه زبانی صحبت می‌کنند، چه تکنولوژی‌هایی را مورد استفاده قرار می‌دهند و… . ضمناً همین گزارش‌ها داده‌های دیگری مانند سن، جنسیت، میزان وفاداری‌ کاربران به سایت یا حتی علاقه‌مندی‌های آنها را نیز در بر می‌گیرند.

گزارش کاربران فعال (Active Users report)

اجازه بدهید پیش از هر چیز با گزارش «کاربران فعال» یا همان «Active Users» آغاز کنیم. این گزارش می‌تواند نشان دهد چه تعداد کاربر حداقل یک Session در طول روز گذشته، هفت روز گذشته، ۱۴ روز گذشته یا ۳۰ روز گذشته روی سایت‌تان ایجاد کرده‌اند. ما به این مسئله از این پس «بُردِ سایت» نیز خواهیم گفت. گفتنی است که اگر کمپین‌های تبلیغات اینترنتی و محتوای سایت شما، کاربران را به بازدید مجدد و دوباره مراجعه کردن به آن تشویق نمایند، رفته رفته شاهد افزایش تعداد کاربران فعال خود خواهید بود.

گزارش‌های جمعیت‌شناسی و علاقه‌مندی‌ها (Demographics and Interests Reports)

در گام بعدی بد نیست به سراغ گزارش‌های «جمعیت شناسی» -یا همان «Demographics»- و «علاقه‌مندی‌ها» -یا همان «Interests»- برویم. گزارش‌های جمعیت‌شناسی اطلاعاتی راجع به سن و جنسیت کاربران را شامل می‌شوند. در سوی دیگر گزارش‌های علاقه‌‌مندی‌ها میزان اشتیاق مخاطب به گونه‌ی خاصی از محتوای تحت وب مانند فناوری و تکنولوژی، موسیقی، گردشگری و… را به تصویر می‌کشند. چنین اطلاعاتی از دو جهت کاربردی و مفید هستند. اول اینکه به شما کمک می‌کنند درک بهتری از مخاطب هدف خود پیدا کنید و دریابید که آیا آن قشر از افرادی که تمایل دارید، جذب سایت‌تان شده‌اند یا خیر. دوم با این دست از داده‌ها برنامه‌ریزی برای استراتژی محتوایی و بازاریابی آنلاین به مراتب ساده‌تر می‌شود.

  • توجه داشته باشید که برای مشاهده اطلاعات در این گزارش‌ها، لازم است ویژگی «تبلیغات» (Advertising) را برای هر زیر مجموعه در قسمت «Demographics and Interests» فعال کنید. برای اینکار ابتدا از نوار پیمایش سمت چپِ صفحه به سراغ گزینه‌ی Admin رفته؛ در صفحه‌ی اَدمین از ستون Property گزینه‌ی «Property Settings» را انتخاب کنید. با بارگذاری «تنظیمات زیر مجموعه»، کلیدی که در زیر «Advertising Feature» قرار دارد و مرتبط به فعال‌سازی گزارش‌های جمعیت شناسی و علاقه‌مندی‌ها است را فعال کنید.

پس از فعال‌سازی کلید مذکور و ذخیره تنظیمات جدید قادر خواهید بود داده‌های مرتبط به گزارش‌هایی که در بالا به آنها پرداختیم را در اختیار داشته و به مطالعه و مشاهده‌شان بپردازید. در نظر داشته باشید که بعد از انجام عملیات فعال‌سازی یک الی دو روز طول خواهد کشید تا اولین گزارش‌ها به شما ارائه شوند. ضمناً اگر ترافیک سایت‌تان خیلی کم باشد شاید در ابتدای کار بخش گزارش‌های جمعیت‌شناسی خالی بماند و اطلاعات خاصی در آن موجود نباشد.

گزارش‌های جغرافیایی (Geographic Reports)

گزارش «Location» در زیر قسمت Geo، یکی از مفید‌ترین و کاربردی‌ترین گزارش‌های مرتبط به مخاطبین به حساب می‌آید. گوگل آنالیتیکس بر اساس IP‌ هر کاربر، تنها از طریق مرورگر وی و بدون ثبت اطلاعات هویتی‌اش، قادر است دریابد که او در کدام قاره، شبه قاره، کشور و شهر ساکن است.

حتماً به نقشه‌ای که در ابتدای گزارش مورد اشاره وجود دارد هم توجه کرده‌اید و دریافته‌اید که می‌توانید آن را تنظیم کند تا بر مبنای شاخص‌های متفاوتی به نمایش درآید. برای مثال قادر هستید این نقشه را بر اساس «درصد بازدیدهای جدید»‌ (Percent of new visits) تنظیم کنید و به این ترتیب بازارهای جدیدی که پتانسیل فعالیت شما در آنها وجود دارد را شناسایی نمایید. در مجموع چنین ابزاری کمک می‌کند رفته‌رفته درک کنیم اکنون وقت آن است که روی «آگاه‌سازی از برند» سرمایه‌گذاری نماییم یا وقت و انرژی خود را صرف افزایش وفاداری کاربران‌مان کنیم.

در ضمن از جدول زیر نقشه نیز می‌توانید بهره بگیرید و مناطقی را شناسایی کنید که ترافیک اندکی دارند ولی نرخ تراکنش‌های مالی آنها قابل توجه است. این روش هم بازارهایی را به شما معرفی می‌کند که دست نخورده هستند و ارزش بازاریابی کردن را دارند.

یکی از تکنیک‌های تحلیلی که می‌توان به کار بست این است که مناطقی را شناسایی کنیم که انبوهی از مخاطبین را در آنها داریم ولی این مخاطبین چندان روی کسب و کار آنلاین و سرویس ما اثرگذاری نمی‌کنند یا در اصطلاح «کارایی» اندکی دارند. برای مثال، اگر در منطقه‌ی جغرافیایی خاصی میزان Bonce Rate مخاطبین از مقدار میانگین بیشتر است، شاید بد نباشد محتوای سایت و کمپین‌های تبلیغاتی‌تان برای آن منطقه را بهینه‌سازی کنید. مثلاً داشتن تبلیغات به زبان محلی و صفحاتی که اطلاعات را به همین زبان‌ها ارائه می‌کنند، احتمالاً اوضاع را بهبود خواهند بخشید.

گزارش‌های رفتاری (Behavior Reports)

در زیر قسمت Geo و در بخش «Behavior» مجموعه‌ای از گزارش‌های رفتاری را مشاهده می‌کنید و به کمک آنها می‌توانید دریابید کاربران سایت‌تان هر چند وقت یکبار به آن سر می‌زنند یا به سراغش باز می‌گردند. در گزارش «New vs Returning» (قیاس میان کاربران جدید و آنهایی که دوباره به سایت سر می‌زنند) قادرید جزئیات و داده‌هایی مربوط به فراگیری، رفتار و شاخص‌های نرخ تبدیل را ببینید. بر اساس چنین گزارش مقایسه‌ای می‌توان رفته رفته از تغییرات در میزان وفاداری کاربران آگاه شد. در عین حال هنگامی که بدانید بیشتر کاربران‌تان جدید هستند و بدل به کاربران دائمی نمی‌شوند یا بالعکس، به راحتی می‌توانید در هدف‌گذاری‌های سرویس و وبسایت خود تجدید نظر کنید و راه‌حل‌های مناسب‌تری را در پیش بگیرید.

گزارش‌های تکنولوژی و موبایل (Technology and Mobile Reports)

در زیر گزارش‌های رفتاری، دو گزارش «تکنولوژی» و «موبایل» نیز به شما کمک می‌کنند متوجه شوید مخاطبین سایت شما از چه تکنولوژی‌هایی برای دسترسی به صفحات آن و مشاهده محتوایش استفاده می‌نمایند. چنین گزارش‌هایی برای اینکه سایت خود را از نظر فنی به بهترین شکل ممکن بهینه‌سازی کنید تا در تمامی ابزارها و مرورگرها بی‌نقص به نمایش درآید کاربردی هستند.

برای مثال، می‌توانید از گزارش «مرورگر و سیستم‌عامل‌ّها» (Browser and Operating systems) استفاده کرده و به سرعت دریابید که کاربران کدام مرورگرِ وب در بازدید از سایت و سرویس‌تان دچار مشکل هستند. یا مثلاً اگر آن دست از کاربرانی که با موبایل سایت شما را بازدید می‌کنند Bounce Rate بالایی دارند، شاید بد نباشد یک نسخه‌ی موبایل بهتر و دارای کارایی بیشتر برای آن پیاده‌سازی کنید.

همچنین می‌بایست دقت کنید که آیا کاربران‌تان در حال تغییر دادن ابزارهایی هستند که از آنها برای رجوع به سایت استفاده می‌کنند یا خیر؛ مثلاً‌ رفته رفته آنها کامپیوتر را کنار گذاشته و بیشتر با موبایل به سایت سر می‌زنند. با دانستن این موضوع قادر هستید استراتژی‌های توسعه سایت خود را به شکلی آینده نگرانه پیاده کنید.

در گزارشِ موبایل هم قادر هستید جزئیات ترافیک سایت‌تان را بر مبنای گوشی هوشمند، تبلت‌ یا دیوایس‌های دسکتاپی مشاهده کنید که کاربران‌تان از آنها استفاده می‌کنند. سعی نمایید مرتباً به این گزارش سر بزنید تا همواره متوجه باشید روند رشد ترافیک مرتبط به یک ابزار خاص چگونه است.

اگر در بخش گزارش موبایل از گزینه‌ی Overview به سراغ گزینه‌ی Devices -یا ابزارها- برویم، می‌توانیم اطلاعات کامل‌تر و بیشتری را راجع به دیوایس‌هایی ببینیم که کاربران برای رجوع به سایت استفاده می‌کنند. در این بخش مدل تلفن‌های هوشمند، برند‌شان، اپراتور آنها، سیستم عاملشان، رزلوشن صفحه نمایش‌شان و مواردی دیگر از این دست قابل مشاهده است. چنین گزارشی با چنین اطلاعات ریزی‌ می‌تواند دید بهتری را به توسعه‌دهندگان و طراحان مجموعه‌ی شما داده تا به شکلی هوشمند‌انه‌تر تجربه‌کاربری نسخه‌ی موبایل سایت‌تان را بهبود بخشند. می توانید با استفاده از تنظیمات مربوط  به ویجت‌ها و داشبوردها در گوگل آنالیتیکس خلاصه کلی گزارش‌های گوناگون را قرار دهید و سپس با هر بار رجوع به این داشبورد به سرعت یک بررسی اجمالی روی عملکرد سایت‌تان داشته باشید که به شما فرصت بررسی اجمالی شاخصی را می‌دهند که برایتان بیشتر اهمیت دارد.

 

منبع: Google Analytics Academy

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *