حتی اگر فعالیت کسب‌و‌کار شما به یک فضای فیزیکی حقیقی مثل فروشگاه نیز محدود نباشد باز هم به احتمال زیاد نیاز دارید از بین اطرافیان یا همان «محلی‌ها»ی خود مشتری جذب کنید و به آنها خدمات ارائه دهید.

در این مطلب به بررسی تمام زوایای یکی از بهترین راه‌ها برای ارتباط گرفتن با مشتریان محلی خواهیم پرداخت: دایرکتوری‌ها یا فهرست مشاغل و کسب‌و‌کار‌های محلی. در پایان این مطلب، می‌توانید بفهمید از کجا باید شروع کنید، کسب‌و‌کارتان را کجا باید به ثبت برسانید و چگونه به مدیریت پروفایل «محلی» خود بپردازید.

به چه اطلاعاتی نیاز خواهیم داشت؟

دایرکتوری‌های محلی راه‌حل فوق‌العاده‌ای برای ارتباط گرفتن کسب‌و‌کار‌های محلی با مشتریان بالقوه در یک منطقه‌ی به‌خصوص به شمار می‌روند. اولین قدم آن است که اطلاعات خود را در دایرکتوری‌های محلی ثبت کنید.فهرست‌های آنلاین اطلاعات اصلی شما از جمله نام کسب‌و‌کار، نشانی و شماره تلفن را دریافت می‌کنند.

بسیاری از دایرکتوری‌های محلی در دنیا برای ثبت کسب‌و‌کار‌ها از آنها یک محل فیزیکی یا محدوده‌ی خدمات‌رسانی می‌خواهند. بنابراین کسب‌و‌کار‌های آنلاین که مستقیماً با مشتریان خود مواجه نمی‌شوند معمولاً فاقد شرایط لازم برای این کار خواهند بود.

برای شروع باید نام کسب‌و‌کار خود را آنگونه که قرار است همه جا با آن شناخته شود، به همراه نشانی پستی و شماره تلفن آن در دست داشته باشید.

 

شاید درج صحیح نام کسب‌و‌کارتان امری پیش پا افتاده به نظر برسد اما در نظر داشته باشید که ثبات رویه در این مورد از اهمیت بالایی برخوردار است. برای مثال اگر روی تابلوی کسب‌و‌کار شما «ساندویچی فری» نوشته شده، نباید در یک دایرکتوری آن را با همین نام و در دایرکتوری دیگر با نام «فست‌فود فریدون» ثبت کنید.

برای آدرس نیز به یک نشانی یا موقعیت مکانی فیزیکی و حقیقی نیاز خواهید داشت. صندوق‌های نامه و ساختمان‌های مشاع معمولاً مورد قبول واقع نمی شوند. درست مثل نام کسب‌و‌کار، نشانی خود را نیز در همه‌ی دایرکتوری‌ها دقیقاً به یک شکل وارد کنید.

شماره تلفن شما نیز باید محلی باشد، از جمله کد شهر و کشور. بنابراین در حالت کلی بهتر است از شماره‌های مجازی استفاده نکنید.

به این ترتیب برای داشتن مشتریان محلی، به این سه مورد احتیاج خواهید داشت: نام، نشانی، شماره تلفن.

از کجا باید شروع کرد؟

حالا که می‌دانید چه اطلاعاتی را باید به ثبت برسانید، نوبت به این سوال می‌رسد که این اطلاعات را کجا باید به ثبت رساند. در نظر داشته باشید که علاوه بر مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین دایرکتوری‌های مشاغل و کسب‌و‌کار‌ها در سطح جهان، هر منطقه‌ای تعداد زیادی دایرکتوری آنلاین مختص خود نیز دارد که بهتر است از قلم نیافتند.

اول از همه باید کاری کنید که کسب‌و‌کار شما با تمام جزئیات محلی آن بتواند روی مجبوب‌ترین موتور‌های جستجو نظیر یاهو، بینگ و گوگل به نمایش دربیاید. همه‌ی جویشگر‌های ذکر شده نسخه‌های محلی و فهرست کسب‌و‌کار‌های محلی نیز دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

 

دایرکتوری‌های مهم، شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های نقد و بررسی مهم منطقه‌ی خود را نیز نباید از قلم بیاندازید. برخی از این‌ها نیز ممکن است حتی به صورت اختصاصی در صنعت یا حوزه‌ی خاصی فعالیت کنند. اگر نمی‌دانید چطور باید آنها را پیدا کنید، سعی کنید کسب‌و‌کار‌های مشابه خود را سرچ کنید و ببینید کجا‌ها پیدایشان می‌کنید.

تمام دایرکتوری‌ها و فهرست‌های محلی، فرایند ثبت و تایید خودشان را دارند، اما اساس عملکرد اغلب آنها مثل هم است.

شما باید آن سه مورد اطلاعات اصلی یعنی نام، آدرس و شماره تلفن به همراه جزییات تکمیلی دیگر مثل ساعات کاری، گالری تصاویر و ویدیو‌های محصولات یا خدمات، فروشگاه و هر چیز دیگری که می‌توانید را روی این دایرکتوری‌ها فهرست کنید.

ممکن است از شما خواسته شود برای توصیف کسب‌و‌کارتان یک یا چند دسته‌بندی را انتخاب کنید. گاهی ممکن است دقیق‌ترین دسته‌بندی مرتبط با کسب‌و‌کار خود را پیدا نکنید اما همیشه باید نزدیک‌ترین آنها را انتخاب کنید.

 

گاهی اوقات دایرکتوری‌ها از شما می خواهند ثابت کنید در واقع مالک کسب‌و‌کاری هستید که قصد ثبت کردن آن را دارید. این موضوع امری منطقی است و هر دایرکتوی رویکرد خاص خود را در قبال آن دارد اما اغلب آنها با کارهایی مثل ارسال یک کارت پستال حاوی یک کد مخصوص، ارسال یک پیام صوتی یا متنی حاوی این کد، یا ارسال یک ایمیل حاوی دستورالعمل تایید هویت این کار را انجام می‌دهند.

در صورت تایید، می‌توانید فهرست اطلاعات خود را هر زمان که خواستید به روزرسانی و مدیریت کنید. این یعنی باید مرتب اطلاعات خود را مورد بازبینی قرار داده و در صورت لزوم تغییر دهید.

مدیریت، بازبینی و اصلاح دوره‌ای اطلاعات

اگر اطلاعات خود را روی دایرکتوری‌های متعدد ثبت کرده‌اید – که باید هم کرده باشید – بهتر است حساب اطلاعاتی که روی هر یک دارید را داشته باشید. برای این کار می‌توانید از یک جدول رایانه‌ای مجزا (مثلاً در قالب اکسل) استفاده کنید.

همیشه باید اطلاعاتی که روی فهرست‌های مختلف ثبت می کنید را یکپارچه، منسجم و به روز نگه دارید. به یاد داشته باشید اگر تغییری در نام، نشانی یا شماره تلفن شما به وجود می‌آید باید تمام دایرکتوری‌هایی که اطلاعات خود را در آنها ثبت کرده‌اید فوراً به روزرسانی کنید.

جمع‌بندی

باید با مشتریان محلی خود ارتباط برقرار کنید. این یعنی باید از دایرکتوری‌های موتور‌های جستجوی شناخته شده‌ی منطقه‌ی خود بهترین استفاده را برده و روی وبسایت فهرست‌های مشاغل و کسب‌و‌کار‌ها، وبسایت‌ها و سرویس‌های نقد و بررسی و غیره حضور داشته باشید.

این کار بهترین فرصت شما برای ارتباط برقرار کردن با مشتریان محلی محسوب می‌شود.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *