یکی از مواردی که فضای آنلاین به کاربران هدیه داده، خرید محصولات به صورت آنلاین است! دیگری نیازی به مراجعه حضوری کاربران و خرید محصول نیست؛ کاربران می‌توانند در کمتر از چند دقیقه هزاران محصول را ببینند و محصول موردنظر خود را سفارش دهند. نهایتاً در کمتر از دو روز آن را تحویل بگیرند. همین مسائل سبب انتقال علم بازاریابی به بازاریابی دیجیتال شد و امروزه دیجیتال مارکتینگ در زندگی بسیاری از کاربران نقش مهمی را ایفا می‌کند.

سئو و بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو

یکی از شاخه‌های بسیار مهم دیجیتال مارکتینگ، سئو است! شاید در مورد سئو اطلاعاتی داشته باشید یا حتی ممکن است یک متخصص سئو باشید؛ در هر حال ما برای تمامی کاربران این مقاله را نوشته‌ایم و به بررسی این شاخه از دیجیتال مارکتینگ می‌پردازیم. سئو و بهینه‌سازی سایت به تمامی اعمال و رفتارهایی گفته می‌شود که مدیران سایت‌ها در زمینه افزایش رتبه سایت انجام می‌دهند. سئوی داخلی و سئوی خارجی دو دسته مهم از سئو هستند که دسته اول شامل سایت و ساختار آن و دسته دوم را عوامل بیرونی که بر سایت تاثیرگذار هستند، تشکیل می‌دهند.

شاید بتوان سئو را پس از طراحی سایت، مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در کسب‌وکار اینتنرتی دانست. سئو یک راه بدون هزینه و البته زمان‌بر برای افزایش ترافیک سایت و کاربران است. هرچند که برخی از افراد سئو را سخت می‌دانند اما اگر از طریق راه اصولی وارد مسیر رقابت شوید، سئو همیشه برای شما ترافیک جذب می‌کند. بنابراین هرچقدر هم طول بکشد تا بتوانید سایت خود را به رتبه‌های اول گوگل برسانید، باز هم ارزشش را دارد. اگر به شما بگوییم که حداقل بیش از نیمی از ترافیک هر سایتی از طریق موتورهای جستجو بخصوص گوگل جذب می‌شود، نظرتان در مورد سئو چیست؟ در واقع اگر تمام شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ را به درستی طی کنید و بتوانید ترافیک خوبی بگیرید، این ترافیک تنها ۳۰ تا ۵۰ درصد از پتانسیل جذب ترافیک شما را تشکیل می‌دهد. بنابراین هیچ کسب‌وکاری نمی‌تواند قدرت سئو و بهینه‌سازی سایت را نادیده بگیرد. بحث سئو بسیار مفصل است و نمی‌توانیم به صورت کامل آن را در این مقاله شرح دهیم؛ اما پیشنهاد می‌کنیم مقالات زیر را بخوانید:

این سه مقاله تقریباً دیدگاه خوبی از سئو در اختیار شما کاربران گرامی قرار می‌دهد و پس از آشنایی با آن، می‌توانید الگوریتم‌های سئو را مطالعه کنید.

ارتباط سئو و دیجیتال مارکتینگ با بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا بحث بسیار گسترده‌ای دارد که در مقاله بعدی به بررسی مفصل آن می‌پردازیم اما در این مقاله می‌خواهیم از ارتباط سئو و بازاریابی محتوا بگوییم. محتوا برای موتورهای جستجو اهمیت بسیار زیادی دارد و کاربران هر سایتی برای خواندن مقالات و محتوای آن سایت، وارد سایت می‌شوند! بنابراین هرچقدر محتوای سایت شما کامل‌، ارزشمند و حرفه‌ای باشد، میزان ترافیک سایت نیز افزایش پیدا می‌کند اما اگر محتوای سایت شما از نظر گوگل و کاربران ارزشمند نباشد، نمی‌توانید ترافیک خوبی جذب کنید.

داشتن محتوای ارزشمند و مفید در شاخه بازاریابی محتوا قرار می‌گیرد و هرچقدر این موضوع بازاریابی محتوا را جدی‌تر دنبال کنید، راحت‌تر می‌توانید سئوی سایت خود را افزایش دهید! منظورمان از جدی‌تر دنبال کردن بازاریابی محتوا به معنای این است که نحوه تولید محتوا باکیفیت و حرفه‌ای که در آن اصول سئو رعایت شده باشد را یاد بگیرید. با یادگیری این مسئله به راحتی می‌توانید محبوبیت خود را در میان موتورهای جستجو نظیر گوگل افزایش دهید و با رساندن سایت خود به نتایج اول گوگل، ترافیک سایت خود را تا چندبرابر افزایش دهید. جالب است بدانید رتبه اول صفحه نتایج گوگل بیش از ۳۷درصد کلیک کاربران را به خود اختصاص می‌دهد و این در حالی است که رتبه دوم حدود ۲۵ درصد و رتبه‌های پنجم به بعد زیر ۵ درصد هستند! با این وجود هنوز هم برای بهینه‌سازی و سئوی سایت خود شک کنید؟ اگر می‌خواهید ترافیک و در نهایت فروش سایت خود را تا حد زیادی افزایش دهید، اصول سئو را یاد بگیرید و روی سایت خود پیاده‌سازی کنید! باتوجه به اینکه اصول سئو همیشه در حال تغییر هستند، پیشنهاد می‌کنیم خودتان به عنوان مدیریت یک سایت، سئو را به صورت اصولی یاد بگیرید و رتبه سایت خود را افزایش دهید.

بازاریابی محتوا؛ تدوین، تولید و توزیع محتوا

بازاریابی محتوا یکی از مهم‌ترین بخش‌های دیجیتال مارکتینگ است که بازدهی بسیار خوبی برای کسب‌وکارها دارد. در دنیای رقابتی امروز اگر بخواهید محصول یا خدماتی را بفروشید، ابتدا باید به کاربران خود اطلاعات درست بدهید! اطلاعات می‌توانید توضیحات مربوط به محصول، تاثیر محصول در زندگی یا کار کاربران، رفع نیاز و… باشد. یکی از بهترین ایده‌هایی که با استفاده از آن می‌تونید توضیحات محصول و خدمات را به کاربران ارائه کرد، پاسخ به سوالات کاربران است! قطعاً کاربران سوالات مختلفی درباره محصول یا خدمات شما دارند که اگر بتوانید پاسخ درستی به آن‌ها بدهید، نظر آن‌ها را جلب کرده خواهید کرد. جلب نظر و اعتماد کاربران مهم‌ترین عامل برای افزایش فروش است؛ زیرا اگر کاربری به شما اعتماد داشته باشد، محصولات شما را با خیال راحت‌تر خریداری می‌کند.

 

بازاریابی محتوا همان اطلاعاتی است که در اختیار کاربران قرار می‌دهید؛ به عبارت دیگر بازاریابی محتوا (Content Marketing) یکی از مسائل بسیار مهم بخش بازاریابی را شامل می‌شود که شامل تولید محتوا، نگارش متن، ضبط صدا و تدوین ویدیو می‌شود. بازاریابی محتوا نوعی بازاریابی است که با استفاده از محتوا به جذب مشتری بیشتر می‌پردازید و با استفاده از آن می‌توانید سود کسب‌وکار خود را افزایش دهید. تاریخچه تولید محتوا بسیار طولانی است و به سال‌های بسیار طولانی در گذشته برمی‌گردد. در روش تولید محتوا شرکت‌ها، کسب‌وکارها، سایت‌های کوچک‌ و بزرگ و… تاثیر زیادی دارد؛ از طرفی بسیاری از کاربران سایت برای بازدید از محتوای سایت شما از سایت بازدید می‌کنند و موتور جستجو نیز از طریق محتوا اقدام به رتبه‌بندی سایت‌ها می‌کنند.

بازاریابی محتوا ارتباط مستقیم با سئو و رتبه سایت در نتایج جستجوی گوگل دارد؛ زیرا گوگل در سال‌های اخیر به محتوا اهمیت بسیار زیادی می‌دهد و سایت‌هایی که ساختار محتوای آن‌ها بهتر باشد را در صدر نتایج جستجو نمایش می‌دهد. یکی از بخش‌های مهم بازاریابی محتوا، تولید محتوا است؛ محتوا یعنی همان چیزی که برای گوگل و سایر موتورهای جستجو اهمیت زیادی دارد اما چرا نمی‌توان بدون داشتن محتوای خوب رتبه خوبی در گوگل کسب کرد؟ کاربران سایت شما برای محتوای سایت است که از سایتتان بازدید می‌کنند! گوگل هم طرفدار کاربران است و سایت‌هایی که کاربران نسبت به آن رضایت بیشتری داشته باشند را در صدر نتایج صفحه جستجوی خود نمایش می‌دهد. خودتان را جای کاربران قرار دهید؛ فرض کنید وارد یک سایت شده‌اید که محتوای بسیار خوب و ارزشمندی دارد! اگر به آن موضوع نیاز داشته باشید و محتوا جذاب نگارش شده باشد، آن را تا آخر مطالعه می‌کنید اما اگر آن سایت محتوای خوبی نداشته باشد، ممکن است تنها چند خط اول را بخوانید و بقیه محتوا را اصلاً نگاه نکنید! بنابراین داشتن محتوای خوب باعث می‌شود رفتار کاربران نسبت به آن صفحه از سایت رضایت‌بخش باشد و بیشتر در آن صفحه بمانند. هرچقدر کاربران بیشتر در یک صفحه بمانند، نرخ پرش سایت کاهش پیدا می‌کند و گوگل به سایت شما رتبه خوبی هدیه می‌کند.

 انواع مختلف محتوا

  • محتوای متنی: این نوع محتوا تنها از متن تشکیل شده است و بسیاری از سایت‌ها بر روی محتوای متنی تمرکز می‌کنند. در واقع هسته اصلی محتوا در سایت‌های مختلف متن است و در کنار آن ممکن است از انواع دیگر محتوا استفاده کنند.
  • محتوای گرافیکی و تصویری: این نوع محتوا شامل عکس و تصاویر است! مثلاً اگر با موبایل خود یک عکس تهیه کرده باشید و آن را در سایت بارگذاری کنید، یک محتوای تصویری در سایت خود قرار داده‌اید!
  • محتوای ویدیویی: ویدیوها و فیلم‌ها را محتوای ویدیویی می‌گویند؛ سایت آپارات را می‌شناسید؟ این سایت بر پایه‌ی محتوای ویدیویی ایجاد شده است.
  • محتوای صوتی: صوت و صدا پایه اصلی این نوع محتوا است! هر آنچه که برای شنیدن‌شدن توسط کاربران در سایت قرار بگیرد را محتوای صوتی می‌گویند.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *