جوملا یکی از مهم‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوای اختصاصی است و پس از وردپرس محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید سایت حرفه‌ای خود را با صرف کمترین هزینه و زمان راه‌اندازی کنید و در صورت نیاز آن را توسعه دهید. در این مقاله و مقالات بعدی قصد داریم به بررسی آموزش کامل این سیستم مدیریت محتوا از مرحله نصب تا مرحله توسعه بپردازیم تا بتوانید بدون هزینه سایت خود را راه‌اندازی کنید.

صفحه کنترل جوملا

هنگامی که وارد صفحه اول مدیریت می‌شوید، برخی از ابزار به صورت دسترسی سریع در اختیار شما قرار می‌گیرند که به راحتی می‌توانید به بخش‌های اصلی جوملا دست یابید. در بالای صفحه یک منو در اختیار شما قرار گرفته است که در آن بخش‌های اصلی به همراه بخش‌های دیگر وجود دارند و با کلیک می‌توانید به آنها دست پیدا کنید. در بخش سمت چپ این منو دو گزینه وجود دارند که یکی نام سایت شما است و با کلیک بر روی آن می‌توانید وارد بخش اصلی سایت خود شوید. گزینه دیگر به شما امکان ویرایش حساب و همچنین نوع نقش کاربری را نشان می‌دهد که برای نقش مدیریت Super User نمایش داده شده است.

بخش اعلان‌های مربوط به بروزرسانی‌های جوملا

در این بخش می‌توانید آخرین بروزرسانی‌های ارائه شده برای جوملا یا پلاگین‌های آن‌را مشاهده کنید و یا می‌توانید آنها را به آخرین ورژن ارتقا دهید. در این بخش با کلیک بر روی مشاهده بروزرسانی‌ها می‌توانید آخرین نسخه هر افزونه یا خود جوملا را دریافت و در نهایت سایت خود را آپدیت کنید. استفاده از آخرین نسخه جوملا، قالب‌ها یا پلاگین‌های آن بهترین راه برای تامین امنیت است! یکی از مهم‌ترین دلایل بروزرسانی سیستم‌های مدیریت محتوا و افزونه‌های آن وجود باگ امنیتی در آن است که سایت شما را به خطر می‌اندازد؛ هکران نیز از این باگ که معمولا در سایت توسعه‌دهنده افزونه ارائه شده استفاده می‌کنند تا بتوانند سایت‌های زیادی را هک کنند. بنابراین همیشه از آخرین بروزرسانی‌های ارائه شده برای هر افزونه یا سیستم تحت وبی استفاده کنید تا امنیت وب‌سایت شما تا حد زیادی تامین شود.

جوملا برای جمع آوری برخی اطلاعات و آمار دسترسی مجاز می خواهد!

جوملا برای آنکه بتواند یک آمار کلی از کاربران خود داشته باشد تا بتواند سیستم خود را بهینه‌تر کند، آماری را از سایت شما دریافت می‌کند. اگرچه این آمار به نفع تمامی کاربران است، اما اگر اطلاعات سایت شما مهم است پیشنهاد می‌کنیم مجوز دسترسی را به جوملا ندهید! زیرا این اطلاعات با استفاده از یک افزونه جمع‌آوری می‌شود و احتمال وجود باگ در این افزونه‌ها نیز وجود دارد. البته اگر سایت شما اطلاعات امنیتی خیلی مهمی ندارد، حتما این مجوز را به جوملا بدهید تا در آپدیت‌های بعدی برای خودتان نیز مفید باشد. اطلاعاتی که با استفاده از این افزونه ارسال می‌شوند عبارتند از:

  • شناسه محنصر بفرد: شناسه‌ مربوط به سایت شما که تنها مختص به خودتان است.
  • نسخه PHP: در این بخش نسخه PHP سرور شما در دسترس است.
  • نوع پایگاه داده: یکی از اطلاعات ارسالی نوع پایگاه شما که معمولا MYSQL است، خواهد بود.
  • نسخه پایگاه داده: اطلاعات مربوط به نسخه پایگاه داده ارسال می‌شود.
  • نسخه مدیریت محتوا: اطلاعات مربوط به نسخه سیستم مدیریت محتوا ارسال می‌شود.
  • سیستم عامل سرور: اطلاعات مربوط به سرور نظیر سیستم عامل نیز ارسال می‌شود.

جوملا سیستم اپن‌سورس بوده و امکان توسعه توسط برنامه‌نویسان تحت وب را دارد. در این مقاله به بررسی برخی از بخش‌های این سایت‌ساز قدرتمند پرداختیم و در مقالات بعدی به بررسی بخش‌های دیگر این CMS قدرتمند و حرفه‌ای خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *