جوملا یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا است که با استفاده از آن قادر به ایجاد یک سایت بسیار حرفه‌ای، قدرتمند و بهینه برای موتورهای جستجو راه‌اندازی کنید.با استفاده از این سیستم مدیریت محتوا قادر به راه‌اندازی انواع وبسایت با قابلیت‌های مختلف خواهید بود که از این نظر یکی از برترین سیستم‌های سایت‌ساز در سراسر دنیا به شمار می‌آید.

فهرست جوملا

در مقالات قبلی به فهرست اصلی جوملا اشاره کردیم که تمام بخش‌های این سیستم مدیریت محتوا را در اختیار شما قرار می‌دهد. با استفاده از این بخش به تمامی بخش‌های مدیریتی می‌توانید دسترسی داشته باشید که در این مقاله به بررسی کامل آن خواهیم پرداخت.

سیستم

این بخش شامل تنظیمات کلی سیستم مدیریت محتوای جوملا می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید تنظیمات اصلی سایت خود را با توجه به نیاز خود شخصی‌سازی کنید.

کنترل پنل

این بخش شما را به صفحه اصلی مدیریت جوملا هدایت می‌کند که همان صفحه کنترل است؛ در این بخش تمامی تنظیمات به همراه خلاصه فعالیت‌های شما در دسترس است.

تنظیمات کلی

در این بخش تنظیمات اصلی جوملا در دسترس است که می‌توانید با ورود به این بخش گزینه‌های مختلفی را مشاهده کنید.

سایت

در این بخش تنظیمات اصلی سایت شما در دسترس است که برای راه‌اندازی یک سایت جوملایی نیاز به شخصی‌سازی تنظیمات این بخش خواهید داشت.

  • نام سایت: هنگامی که شما جوملا را بر روی هاست خود نصب می‌کنید، از شما می‌خواهد تا نامی را برای سایت خود انتخاب کنید! با استفاده از این بخش می‌توانید نام انتخاب‌شده را ویرایش کنید یا متنی را به آن اضافه کنید.
  • سایت غیرفعال: با استفاده از این گزینه می‌توانید سایت خود را برای مدتی کوتاه غیرفعال کنید؛ غیرفعال‌‌کردن سایت معمولا برای زمانی که می‌خواهید تغییراتی در سایت اعمال کنید یا چیزی را به آن اضافه کنید کاربرد دارد.
  • ویرایش آیکون ها با حرکت موس برای: یکی از قابلیت‌های جوملا، قابلیت تغییر آیکن است! در این بخش باید تعیین کنید که تغییر آیکن چه زمانی رخ بدهد که دو بخش ماژول و منوها در این بخش قابل دسترس است.
  • ویرایشگر پیش فرض: جوملا در حالت پیش‌فرض سه ویرایشگر را در اختیار شما قرار می‌دهد که در این بخش باید ویرایشگر اصلی خود را تعیین کنید. ویرایشگر در هنگام نوشتن یک مطلب قابل مشاهده و استفاده است.
  • کد امنیتی (Captcha): استفاده از کد امنیتی کپچا به شما کمک می‌کند تا از ارسال‌های اسپم توسط ربات‌ها در بخش نظرات و… در امان باشید! برای استفاده از کد کپچا نیازمند افزودن افزونه هستید تا بتوانید از ارسال اسپم توسط اسپمرها جلوگیری کنید. پس از افزودن افزونه در این بخش می‌توانید از کد امنیتی کپچا در سایت خود استفاده کنید.
  • معرفی کد امنیتی Captcha و اهمیت استفاده از آن در سایت
  • سطح دسترسی پیش فرض: در این بخش می‌توانید دسترس کاربران به بخش‌های مختلف بخش مدیریت را تعیین کنید! در واقع در این بخش باید مشخص کنید که کدام دسته از کاربران می‌توانند به بخش‌های مختلف بخش مدیریت دسترسی داشته باشند.
  • محدودیت پیش فرض لیست: در این بخش باید تعداد نمایش‌های هر صفحه از بخش مدیریت را شخصی‌سازی کنید! به طور مثال می‌توانید مشخص کنید در صفحه نظرات چه تعداد از نظرات به شما یا سایر مدیران سایت نمایش داده شود.

جوملا یک سیستم اپن‌سوری بوده و امکان توسعه توسط برنامه‌نویسان تحت وب را دارد. در این مقاله به بررسی برخی از بخش‌های این سایت‌ساز قدرتمند پرداختیم و در مقالات بعدی به بررسی بخش‌های دیگر این CMS قدرتمند و حرفه‌ای خواهیم پرداخت.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *