پایه‌ی هر کسب‌وکار آنلاینی طراحی و راه‌اندازی یک سایت است. سیستم‌های مدیریت محتوا (Cms) به شما کمک می‌کنند تا به جای صرف وقت و هزینه برای طراحی یک سیستم اختصاصی، بتوانید سایت خود را در کمترین زمان ممکن راه‌اندازی کنید. دروپال یکی از قویترین سیستم‌های مدیریت محتوا اپن سورس در جهان و همچنین فریمورک برنامه های تحت وب است. پشتیبانی سیستم دروپال نیز به اندازه کافی قدرتمند است و می‌توانید با استفاده از انجمن‌های گفتگوی فارسی و خارجی سوالات و مشکلات احتمالی خود را رفع کنید. اگرچه استفاده از سیستم مدیریت محتوای دروپال کار سختی نیست، اما قصد داریم به شما طی چند مقاله به صورت کامل این سیستم مدیریت محتوا را آموزش بدهیم تا به راحتی و بدون هیچ‌گونه مشکلی بتوانید سایت حرفه‌ای خود را راه‌اندازی کنید.

برپایی پایگاه داده

نصب و راه‌اندازی هر سیستم تحت وب نیازمند محلی برای ذخیره اطلاعات و داده‌ها است؛ دروپال نیز به عنوان یک سیستم مدیریت محتوای وب نیازمند یک بانک اطلاعاتی است تا بتوانید با اتصال به آن، اطلاعات خود را در آن ذخیره کند. در این بخش شما نیازمند اتصال سایت دروپالی خود به دیتابیس ایجاد شده از طریق هاست هستید تا اطلاعات سیستم در آن قرار بگیرد. این بخش اطلاعات مربوط به پایگاه داده را شامل می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید اطلاعات سایت خود را در بخش دیتابیس وارد کنید. برای اتصال دروپال به دیتابیس ابتدا باید یک دیتابیس در هاست یا لوکال‌هاست ایجاد کرده تا بتوانید این دو سیستم را به هم متصل کنید. بخش دیتابیس اهمیت بسیار زیادی دارد! بنابراین سعی کنید یک نام کاربری و رمز عبور بسیار ایمن برای دیتابیس خود انتخاب کنید؛ از طرف دیگر نیز باید دقت داشته باشید که اطلاعات دیتابیس خود را در اختیار سایر کاربران قرار ندهید تا دسترسی به اطلاعات سایت شما آسان نباشد. در دسترس دیگران قرار گرفتن دیتابیس به معنای خطر از بین رفتن و انتشار اطلاعات مهم سایت است.

گزینه‌های پیشرفته

تنظیمات دیتابیس به دو بخش اصلی و پیشرفته تقسیم‌بندی می‌شوند که در مقاله قبل به بررسی بخش اصلی تنظیمات در دروپال پرداختیم. بخش تنظیمات پیشرفته بخشی است که می‌توانید اطلاعاتی نظیر پیشوند جداولی که در دیتابیس ایجاد می‌شوند را شخصی‌سازی کنید.

  • میزبان: در این بخش می‌توانید میزبان سرور خود را انتخاب کنید؛ در هاست‌های اشتراکی نوع میزبان localhost است.
  • شماره پورت: در این بخش باید پورت مربوط به هاست خود را وارد کنید که خود سیستم به صورت خودکار این پورت را فرواخوانی می‌کند.
  • پیشوند نام جدول: اگر نیاز به ایجاد پیشوند جداول به صورت اختصاصی در دیتابیس خود دارید، کافی است نام پیشوند را در این بخش وارد کنید.

پس از وارد کردن اطلاعات دیتابیس و اعمال تنظیمات مربوط به آن کافی است وارد مرحله بعدی نصب شوید تا اطلاعت سایت خود را وارد کنید.

تنظیمات سایت

در این بخش تنظیمات مربوط به سایت نظیر نام، آدرس‌ها، ایمیل مدیریت و… را باید وارد کنید؛ توجه داشته باشید که این تنظیمات را به دقت وارد کنید تا بتوانید به راحتی وارد بخش مدیریت سایت شوید.

اطلاعات سایت

در این بخش باید اطلاعات مربوط به سایت خود را وارد کنید تا به کاربران با همین اطلاعات نمایش داده شود.

  • نام سایت: در این بخش نیز باید یک نام برای سایت خود انتخاب کنید تا در سایت به کاربران و موتور جستجو نمایش داده شود.
  • ایمیل سایت: در این بخش باید یک ایمیل برای سایت خود وارد کنید تا در صورت نیاز به ارسال نوتیفیکیشن از طرف دروپال به این ایمیل ارسال شود.

اطلاعات بخش مدیریت سایت

در این بخش می‌توانید اطلاعات مربوط به حساب کاربری خود جهت ورود به سایت را وارد کنید تا بتوانید سایت خود را از طریق بخش پیشخوان، مدیریت کنید.

  • نام کاربری: در این بخش می‌توانید نام کاربری خود را وارد کنید.
  • رمز کاربر: در این بخش می‌توانید رمز کاربری خود را وارد کنید.
  • تایید رمز عبور: در این بخش می‌توانید تایید رمز کاربری خود را وارد کنید.
  • آدرس ایمیل: در این بخش می‌توانید ایمیلی را برایحساب کاربری خود را وارد کنید.

استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا به شما کمک می‌کند تا در زمان و هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید؛ با استفاده از یک سیستم مدیریت محتوا به راحتی می‌توانید هزینه‌های اضافی را صرفه‌جویی کنید. دروپال در دنیای اپن سورس کاربران زیادی را به خود جذب کرده است و تعداد زیادی از سایت‌های دنیا با این سیستم مدیریت محتوا راه‌اندازی شده‌اند. دروپال به زبان فارسی نیز ترجمه شده است و سایت پشتیبانی فارسی دارد که در صورت نیاز به قالب، پلاگین یا نیاز به پشتیبانی به راحتی بتوانید از کاربران فارسی‌زبان کمک بگیرید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *