در الگوریتم اینستاگرام موفقیت یک پست بر اساس تعامل در ۳۰ دقیقه‌ی ابتدایی مشخص می‌گردد. از این فرصت برای پاسخ‌دهی به کامنت‌ها استفاده کنید. بعد از انتشار پست، موبایل‌تان را در دسترس نگه دارید و با مخاطب تعامل کنید. اگر در مدت ۳۰ دقیقه پس از انتشار پست، ۱۰ کامنت دریافت کردید، با جواب دادن به آن‌ها شما ۲۰ کامنت خواهید داشت. این کار علاوه بر تاثیر مثبت بر الگوریتم اینستاگرام، مخاطبین شما را برای معاشرت مشتاق‌تر خواهد کرد.  پست‌هایی که موقعیت جغرافیایی دارند ۷۹% اینگیجمنت بیشتری نسبت به پست‌های بدون لوکیشن، دارند. به عنوان مثال اگر عکسی که در یک کافه هستید را آپلود می‌کنید حتما لوکیشن آن را به پست خود اضافه کنید. شانس اینکه کاربری با جستجوی لوکیشن با پیج شما آشنا شود را از خود نگیرید. هشتگ یکی از ستون‌های اصلی در شبکه‌های اجتماعی است. امروزه صرف استفاده از هشتگ موجب بالا رفتن reach و در نتیجه افزایش اینگیجمنت نمی‌شود. استفاده از هشتگ‌های تکراری باعث اسپم شدن و کاهش reach می‌گردد. یک جدول تهیه کنید با چند ستون، هشتگ‌های مرتبط با حوزه کاری‌تان را در هر ستون دسته بندی کنید و در هر پست هشتگ‌های گروه‌های مختلف را با هم ترکیب کنید. تگ کردن اکانت‌هایی که با محتوا همخوانی دارند باعث افزایش reach می‌شود. شما می‌توانید محصولات، برندها یا اینفلوئنسرهایی که با حوزه کاری شما مرتبط هستند را در عکس خود تگ کنید. پست شما در صفحه‌ی اکسپلورر فالوئرهای پیج‌های تگ شده، ظاهر می‌شود. همچنین مخاطبین آنان از طریق قسمت تصاویر تگ شده به پستی که منتشر نمودید، دسترسی خواهند داشت. از تگ کردن دائمی اکانت‌ها و یا استفاده نامرتبط با محتوا بپرهیزید. زیرا مانند استفاده از هشتگ‌های تکراری یا بی‌ربط، اینستاگرام  پست شما را اسپم خواهد کرد.

نرخ تعامل یک صفحه چگونه محاسبه می‌شود؟

محاسبه اینیگجمنت کار ساده‌ای نیست و راه‌های زیادی برای بدست آوردن آن وجود دارد. در حالی که معمولا افراد از میزان لایک و کامنت اینگیجمنت را حساب می‌کنند عده‌ای معتقدند باید میزان ذخیره شدن پست نیز لحاظ شود. همچنین نظر دیگری وجود دارد که میزان لایک و کامنت ارزش برابری ندارند بعضی از اکانت‌ها با هزاران لایک تعداد انگشت‌شماری کامنت دریافت می‌کنند که قابل مقایسه با اکانتی که هزاران کامنت دریافت می‌کند و مقدار کمتری لایک می‌شود نیست. اختلاف عمده دیگری که شاهد آن هستیم معیار اینگیجمنت است برخی آن را تابع فالوور می‌دانند و بعضی دیگر ایمپرشن را معیار سنجش قرار می‌دهند. از این رو فرمول‌های زیاد اینگیجمنت ارزیابی آن را به کار سختی تبدیل کرده، ما سه شیوه‌ی رایج محاسبه اینگیجمنت را در این جلسه آموزش می‌دهیم.

  • نرخ تعامل بر اساس فالوور: از مرسوم‌ترین راه‌ها جمع تعداد لایک و کامنت‌های یک اکانت و نسبت آن با تعداد فالوئرها است که در انتها در عدد ۱۰۰ ضرب می‌شود. نکته مثبت این فرمول عمومی بودن داده‌های آن است که کار مقایسه اکانت‌ها را ساده می‌کند. زیرا دسترسی به میزان فالوور، لایک و کامنت برای هر اکانت عمومی(public) عملی است. اگر می‌خواهید میزان اینگیجمنت خود را با صفحات رقیب مقایسه کنید این روش بهترین انتخاب برای سنجش است.
  • نرخ تعامل بر اساس تعداد دیده شدن: در این فرمول محاسبه اینگیجمنت از طریق تجمیع تعداد لایک و کامنت و تقسیم بر میزان ایمپرشن انجام می‌گیرد و مانند شیوه‌ی قبلی در ۱۰۰ ضرب می‌شود. این روش دقیق‌تر از حالت قبلی است زیرا بر اساس تعداد دفعاتی که پست‌ها بازدید شده صورت می‌گیرد نه بر اساس میزان فالوور. در واقع در این شیوه در می‌یابید چه تعداد از افرادی که پست را دیده‌اند با آن تعامل برقرار کرده‌اند. بنابراین فرمول دقیق‌تری است. بدیهی است برای استفاده از این راه باید به میزان ایمپرشن اکانت دسترسی داشت و قادر به مقایسه با سایر اکانت‌ها نخواهید بود.
  • نرخ تعامل بر اساس تعداد ذخیره پست: در این شیوه که بر اساس ایمپرشن است جمع تعداد لایک، کامنت و دخیره شدن پست‌ تقسیم بر ایمپرشن به دست می‌آید و در ۱۰۰ ضرب می‌شود. نتیجه این راه با راه قبلی چندان نیست چون عموما تعداد لایک و کامنت بیش از دخیره کردن است. اما در نظر گرفتن تعداد ذخیره شدن دقت بیشتری در محاسبه اینگیجمنت می‌دهد.  متاسفانه شیوه دقیق و شاخصی برای اینگیجمنت وجود ندارد و استفاده از روش‌های مختلف به هدف شما بستگی دارد.
  • راه‌کارهای استفاده از اینستاگرام برای موفقیت در یک کسب ‌و کار – بخش اول

یکی از بهترین ابزارهای رایگان که می‌تواند به بالا رفتن اینگیجمنت منجر شود ابزار Insight اینستاگرام است. بررسی آماری که اینستاگرام در اختیارتان قرار می‌دهد نه تنها شناخت بیشتر فالوئرهایتان را به همراه دارد بلکه بر روی بهبود عملکرد شما نیز می‌تواند تاثیر بگذارد هر عدد در این بخش اطلاعات ارزشمند و مهمی را بیان می‌کند، در ادامه به توضیح هر یک از شاخص‌های آن می‌پردازیم. مثال زیر به خوبی می‌تواند هدف ما را از اهمیت نرخ تعامل اینستاگرام نشان دهد. فرض بگیریم که شما تصمیم دارید یک کمپین راه اندازی کنید. یک پیج با ۲۰۰ هزار فالوور ممکن است برای قرار دادن هر پست برای شما حدود ۵۰۰ هزار تومان هزینه دریافت کند. اگر نرخ تعامل این پیج  ۱٫۵ درصد باشد، این بدین معنی است که شما در ازای مبلغی که پرداخت کرده‌اید، برای هر پست خود حدوداً ۱۵۰۰ تعامل (لایک، کامنت و بازدید) می‌خرید.  در حالی که در مورد یک صفحه با ۱۰ هزار فالوور، ممکن است شما ۱۰۰ هزارتومان برای هر پست خود بپردازید، اما سطح بالایی از نرخ تعامل یعنی درحدود ۱۸٫۵ درصد داشته باشد.این بدین معنی است که شما تقریباً برای پست خود ۱۸۵۰ تعامل (لایک، کامنت و بازدید) مختلف دریافت خواهید کرد و میانگین هزینه‌ای که برای آنها پرداخت کرده‌اید در حدود یک پنجم پیج ۲۰۰ هزار فالوئر باشد. این بسیار ارزان‌تر است. بنابراین در مورد نرخ تعامل اینستاگرام مسئله تعداد فالوور ها اهمیت چندانی ندارد و بیشتر فعالیت‌هایی که بر روی پست‌های پیج مورد نظر صورت می‌گیرد، مهم است. در مقاله بعدی به بررسی ادامه این موضوع می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *