برنامه‌نویسی، فعالیتی است که مشکلات و ناامیدی‌های خاص خودش را دارد، حتی اگر جنبه سرگرمی داشته باشد. خلق یک برنامه برای موبایل، وبسایت، یا سیستم یک تعهد محسوب می‌شود و مهارت‌های یادداشت برداری خوب برای سازماندهی و کنترل استرس و ناامیدی از لازمه‌های آن است.

اما بیشتر برنامه‌های یادداشت برداری با ذهنیت برنامه‌نویسان طراحی نشده و ازین رو برای آنان بسیار ناخوشایند است. به همین دلیل ما در اینجا از بهترین برنامه‌های یادداشت‌برداری مناسب برای برنامه‌نویسان چند نمونه را انتخاب کرده و برای شما لیست کرده‌ایم.

 

  1. Boostnote

سیستم‌عامل‌های: ویندوز، مک، لینوکس

Boostnote مثال اصلی یک برنامه یادداشت برداری برای کدنویسان است. این برنامه ویژگی‌های برنامه یادداشت‌برداری مدرن را ندارد اما همان چیزی است که یک برنامه‌نویس به آن احتیاج دارد.

Boostnote

شما می‌توانید بلوک‌های کد را به طور مستقیم در یادداشت‌های معمولی جاسازی کنید و یا می‌توانید یادداشت‌های نوع جداگانه‌ای ایجاد کرده که مخصوص جمع‌آوری و گروه‌بندی بلوک‌های کد است. همچنین از چک لیست هم می‌توانید به کار استفاده کنید تا هیچ چیز فراموشتان نشود.

بهترین بخش در مورد Boostnote ویژگی‌های آن، برای دانشجویان در دوره‌های برنامه‌نویسی است.

  1. MedleyText

سیستم‌عامل‌های: ویندوز، مک، لینوکس

MedleyText بسیار شبیه به Boostnote است، با ویژگی‌های کمتر، اما برجسته:
قالب‌بندی غنی متن، کادرهایی برای جاگذاری کد و متن معمولی و همچنین میانبرهای صفحه کلید قابل تنظیم برای برنامه‌نویسان که قابلیتی ممتاز شناخته می‌شود.

MedleyText

هنگامی که فرمت کد را مستقیما به یادداشت‌ها وارد می‌کنید، برنامه به طور خودکار ترکیب را برجسته می‌کند. همینطور این که می‌توانید به صورت دستی برجسته‌سازی برای هر کدام از کد‌ها را اعمال کنید.

MedleyText کاملا رایگان است و هیچ محدودیتی در تعداد یادداشت‌ها ندارد

نسخه‌ی طلایی این برنامه به نام MedleyText + S برای انتشار در اواخر سال ۲۰۱۷ آماده شده است که ویژگی‌هایی چون همگام‌سازی یادداشت‌ها در فضای ابری، دسترسی به نسخه‌ی وب برنامه‌نویسی و اشتراک‌گذاری یادداشت‌ها با دیگران را دارد.

  1. Quiver

قابل استفاده برای مک

Quiver یکی بهترین برنامه‌ها در این زمره به شمار می‌رود. شما می‌توانید متن (در هر دو قالب Markdown و LaTeX) با کد داخل یادداشت ترکیب و مطابقت دهید. با این حال، Quiver دارای یک ویرایشگر کد اختصاصی در داخل برنامه است که در مقایسه با رقبای خود بهتر و کامل‌تر نشان می‌دهد.

Quiver

این برنامه بیش از ۱۲۰ زبان برنامه نویسی را پشتیبانی می‌کند. همچنین دارای همگام‌سازی ابری برای Dropbox، Google Drive، iCloud و غیره خواهد بود و چون یادداشت‌ها به عنوان JSON ذخیره می‌شوند، می‌توانید با خیال راحت از نسخه ذخیره شده برای تغییرات استفاده کنیدتنها دلیلی که Quiver  در جایگاه سوم این لیست قرار دارد این است که فقط در Mac قابل استفاده خواهد بود و با اینکه فضای برنامه‌نویسی مک عالیست اما اکثر برنامه‌نویسان هنوز هم از ویندوز یا لینوکس استفاده می‌کنند. بنابراین می‌توان از این موضوع به عنوان یک ویژگی منفی یاد کرد.

  1. OneNote

سیستم‌ عامل‌های: ویندوز، مک، اندروید، iOS، وب

OneNote، مسلما بهترین دوره یادداشت‌برداری است، اما تا همین اواخر، توانایی‌های برجسته‌سازی کد نداشت، و از این‌رو برای برنامه‌نویسان مناسب نبود. خوشبختانه با استفاده از یک افزونه‌ این قابلیت به آن اضافه می‌شود. بهرحال این برنامه یکی از بهترین نرم‌افزارهای مناسب برای دانش‌آموزان و دانشجویان برنامه‌نویسی و مهندسی است.

OneNote

OneNote همچنین برای پروژه‌های مشترک به دلیل قابلیت اشتراک‌گذاری یادداشت‌ها بسیار عالی است. کاملا رایگان عرضه شده و به جز لینوکس در تمام پلتفرم‌های اصلی اجرا می‌شود

  1. CherryTree

عرضه برای ویندوز

CherryTree خیلی شبیه به برنامه‌های یادداشت برداری نیست و بیشتر شبیه به personal wiki رخ می‌نماید. با اینهمه، از آنجا که صفحات می‌توانند تحت سلسله مراتب زیر یکدیگر قرار گیرند، برای یادداشت‌برداری کدنویسان بیش از اندازه مناسب است.

CherryTree

برنامه‌های دیگری همچون CherryTree وجود دارد، از جمله wikidPad و Zim، اما CherryTree از یک صفحه خاص برای کدها پشتیبانی می‌کند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *