همه‌ی ما مرورگرهای مشهور مانند مرورگر فایرفاکس و اپرا را می‌شناسیم. اما از طرفی دیگر مرورگرهای اوپن‌سورس کمتر شناخته‌شده هستند. از همین رو در این مطلب به معرفی ده مرورگر برتر از این نوع می‌پردازیم.

چرا از این مرورگرها استفاده کنیم؟

جدا از امکانات موجود در این نرم‌افزارها، مهم‌ترین ویژگی مرورگرهای اوپن‌سورس، امنیت بالا و قابل اعتماد بودن آن هاست چراکه آن‌ها را می‌توان بررسی کرد و از امنیتشان اطمینان حاصل کرد.

دیگر ویژگی مرورگرهای اوپن‌سورس، امکان شخصی‌سازی آن‌ها و انعطاف‌پذیری بالایشان است.

Chromium

chromium

کرومیوم را می‌توان برادر اوپن‌‌سورس مرورگر کروم دانست. کرومیوم نیز مانند کروم از موتور Blink استفاده کرده و بنابراین رابط کاربری مشابهی با برادر خود دارد و حتی می‌توان افزونه‌ کروم را نیز روی آن نصب کرد. البته لازم به ذکر است که کرومیوم به دلیل توسعه‌ی مداوم خود، نسخه‌ای تحت عنوان نسخه‌ی متعادل(Stable) ندارد و باید به صورت دستی آپدیت شود.

Midori

Midori

میدوری مرورگر پیش‌فرض سیستم عامل لینوکس Elementary OS است که برای سیستم عامل ویندوز نیز عرضه شده‌است.

میدوری سبک و سریع است و در عین حال از ویژگی‌های RSS، بوکمارک و تشخیص غلط املایی نیز بهره می‌برد.

Pale Moon

Pale Moon

این مرورگر در ابتدا مشابه فایرفاکس بود اما به تدریج شباهت خود را از دست داد و هم‌اکنون از موتور و ویژگی‌های متفاوتی برخوردار است.

ویژگی اصلی این مرورگر پشتیبانی بالا از شخصی‌سازی است و ظاهر آن را می‌توان بر اساس علایق خود کاملا تغییرداد.

همچنین، Pale Moon از افزونه‌های متفاوت، HTML5، CSS3 و صفحه‌ی مدیریت تب‌ها بهره می‌برد و افزونه‌های فایرفاکس بر روی آن هم عمل می‌کنند.

Links

Links

این مرورگر با دیگر موارد این لیست متفاوت است و تنها یک فایل exe دارد و برای پردازش بهتر، از اصلاح ۴۸بیتی گاما استفاده می‌کند. همچنین این مرورگر از HTML4 پشتیبانی کرده و قابلیت بررسی زمینه‌ی DNS را نیز دارد.

Dooble

Dooble

این مرورگر از دیگر موارد این لیست محبوبیت کمتری دارد اما اشاره به آن خالی از لطف نیست؛ چراکه این مرورگر در زمینه‌ی امنیت می‌درخشد. بلاک کردن iFrameها، حذف خودکار کوکی، استفاده از موتور جستجوی YaCy و رمزگذاری اطلاعات دریافت شده از ویژگی‌های این مرورگر است.

QtWeb

QtWeb

این مرورگر از فریمورک Qt و موتور WebKit استفاده کرده و از سرعت و امنیت بالایی برخوردار است.

از ویژگی‌های این مرورگر می‌توان به بلاک کردن تبلیغات اینترنتی و پاپ‌آپ‌ها، حالت مخفی، مدیریت دانلود تورنت و پشتیبانی از حرکات مختلف و مخصوص موس است.

دیگر قابلیت بسیار جالب این مرورگر امکان ذخیره‌ی صفحات به صورت فایل PDF است که در مطالعه‌ی آفلاین تاثیر زیادی دارد.

QupZilla

QupZilla

این مرورگر که بر روی چندین پلتفرم متفاوت در دسترس است، در ابتدا کار خود را با زبان پایتون شروع کرد و پس از مدت کوتاهی به ++C و فریمورک Qt مهاجرت کرد. این مرورگر همه‌ی قابلیت‌های معمول را دارا بوده و همچنین قابلیت جستجو در تاریخچه، نوار ابزار بوکمارک و بلاک‌کننده‌ی تبلیغات را نیز دارد.

Konqueror

Konqueror

این نرم‌افزار چندکاره بوده و در کنار مرورگر، یک فایل‌منیجر، نمایشگر PDF، ابزار نوشتار، کلاینت FTP و بسیاری اجزای دیگر را نیز در خود دارد.

مرورگر آن بلاک‌کننده‌ی تبلیغات و ابزار مدیریت پسورد را نیز در خود جا داده‌است. لازم به ذکر است که اجرای این برنامه در ویندوز نیازمند کتابخانه‌ی KDE بوده و بنابراین بر روی پلتفرم‌های غیر از لینوکس ممکن است تا حدی دردسر داشته‌باشد.

SeaMonkey

SeaMonkey

این برنامه نیز در کنار مرورگر نقش‌های زیادی دارد و ابزار مدیریت ایمیل، چت و حتی ویرایشگر HTML را در خود جای داده‌است. از دیگر قابلیت‌های جالب آن می‌توان به مدیریت رمزها و پشتیبانی از دستور صوتی اشاره کرد.

Firefox

Firefox

مسلما این لیست بدون نام فایرفاکس بی‌معنا می‌شد. فایرفاکس به عنوان مرورگری اوپن‌سورس توانسته‌است که به دومین مرورگر محبوب تبدیل شود. قابلیت‌های این مرورگر به قدری زیاد است که تنها به ذکر موارد زیر بسنده می‌کنیم:

  • حالت مخفی
  • مدیریت رمزها
  • هماهنگی بین پلتفرم‌های مختلف
  • افزونه‌های متعدد

کدام مرورگر برای شما مناسب‌تر است؟

برای پاسخ به این سوال باید به نیازهای خود و نیز سلیقه‌ی شخصی توجه کرد. به صورت کلی می‌توانیم این لیست را به صورت زیر بازآرایی کنیم:

  • محبوبیت: فایرفاکس، کرومیوم
  • سرعت: Midori، QtWeb
  • شخصی‌سازی: Pale Moon
  • پیچیدگی: Links، Konqueror
  • امنیت: Dooble
  • قابلیت‌های متعدد: QtWeb، QupZilla، SeaMonkey

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *