سیستم‌های فروشگاه‌ساز برخی از سیستم‌های تحت وب هستند که به کاربران مختلف کمک می‌کنند تا بدون هزینه‌های سنگین به راحتی فروشگاه آنلاین خود را راه‌اندازی و آن را مدیریت کنند. در دنیای وب فارسی نیز فروشگاه‌سازهای مختلفی وجود دارند که توسط توسعه‌دهندگان ایرانی طراحی‌ شده یا توسط چنین افرادی از زبان‌های مختلفی به زبان فارسی ترجمه‌ شده‌اند. این سیستم‌های مدیریت فروشگاه به شما از فرآیند درج محتوای مربوط به محصول تا مرحله تحویل کالا به مشتری قابلیت‌هایی را در اختیار شما قرار می‌دهند که تمامی این فرآیندها به سادگی صورت بگیرد و نیازی به دخالت نیروی انسانی در این فرآیندها نخواهد بود؛ اما ممکن است این سوال را بپرسید که کدام سیستم فروشگاه‌ساز برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی بهتر است؟ در ادامه به بررسی برخی از مواردی که باید در هنگام راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی رعایت کنید خواهیم پرداخت تا بتوانید با دید بازتری به انتخاب یک سیستم فروشگاه‌ساز بپردازید.

سوالاتی که در هنگام راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین و انتخاب سیستم مدیریت باید پاسخ بدهید!

در انجام هر فعالیت و امری که قصد آن را داشته باشید، همیشه تعدادی سوال وجود دارند که در رسیدن شما به نیاز خودتان کمک زیادی می‌کنند! در انتخاب یک سیستم فروشگاه‌ساز مناسب نیز شما نیازمند پاسخ به برخی از سوالات هستید که در این بخش به بررسی دقیق آنها خواهیم پرداخت.

  • امکانات موردنیاز خود در فروشگاه اینترنتی: یکی از مواردی که باید اهمیت زیادی به آن بدهید، امکانات و قابلیت‌هایی است که به آنها نیاز دارید و از یک سیستم مدیریت محتوا انتظار دارید! سیستم‌های مدیریت محتوا ممکن است قابلیت‌های زیادی داشته باشند اما قابلیت‌هایی که مدنظر شما است در آن دیده نشوند! از طرفی بسیاری از سیستم‌های مدیریت محتوا ممکن است بسیار ساده باشند اما قابلیت‌های موردنیاز شما در آنها قرار گرفته باشد. بنابراین باید ابتدا امکاناتی را که از یک سیستم مدیریت فروشگاهی انتظار دارید، درنظر بگیرید و سپس دست به انتخاب سیستم مدیریت محتوا خود بزنید؛ بسیاری از مواقع کاربران دست به انتخاب یک سیستم مدیریت فروشگاهی می‌زنند و سپس به دنبال قابلیت‌های موردنیاز خود در آن می‌گردند که در نهایت نیاز به توسعه سیستم‌های آماده دارند و هزینه‌های آن گاهی بیشتر از طراحی یک فروشگاه‌ساز اختصاصی خواهد شد.
  • تخمین تعداد محصولات و میزان ترافیک فروشگاه اینترنتی: یکی دیگر از مسائلی که پیش از راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی خود در نظر بگیرید، تخمین تعداد محصولات فروشگاه خود است که باتوجه به انبار و موجودی محصولات شما امر ساده‌ای است! اما مشکلی که در انتخاب فروشگاه‌ساز بوجود می‌آید، میزان ترافیک دریافتی شما در آن فروشگاه است. پیش از آنکه بخواهید دست به انتخاب فروشگاه‌ساز خود بزنید، ابتدا باید میزان ترافیک تقریبی را تخمین بزنید و از تحمل آن سیستم مدیریت محتوا و عملکرد صحیح آن برای میزان ترافیک خود مطمئن شوید. برخی از مواقع پیش می‌آید که فروشگاه‌ساز در ابتدای شروع به کار یک فروشگاه اینترنتی بسیار راحت و روان عمل می‌کند اما با افزایش بازدید مشکلاتی در زمینه مدیریت فروشگاه دیده می‌شود؛ کاهش سرعت فروشگاه یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که در چنین مواقعی دیده می‌شود و مشکل آن عدم توانایی پردازش سیستم فروشگاه‌ساز و عدم تطابق آن با سخت‌افزار و نرم‌افزار سرور است که در نهایت تمامی این موارد منجر به مشکلات زیادی خواهند شد. همچنین توجه داشته باشید که انتقال محتویات از یک فروشگاه‌ساز به فروشگاه‌ساز دیگر امری آسان نیست و گاهی نیازمند تغییر در ساختار فروشگاه‌ساز است که هزینه‌های سنگینی را برای شما به همراه خواهد داشت. بنابراین پیش از آنکه بخواهید فروشگاه اینترنتی خود را راه‌اندازی کنید، سعی کنید تعداد محصولات، حجم محتوا، ترافیک تقریبی سایت (از سایت رقیب‌های خود می‌توانید کمک بگیرید!) را بدست آورید تا در انتخاب سیستم فروشگاه‌ساز موفق‌تر باشید.

  • بودجه و سرمایه درنظر گرفته شده برای انتخاب یک فروشگاه‌ساز: یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید به آن توجه زیادی داشته باشید، بودجه در نظر گرفته شده برای انتخاب یک فروشگاه‌ساز است! اگر بودجه شما به اندازه کافی زیاد است که می‌توانید یک فروشگاه‌ساز اختصاصی برای خود طراحی کنید، پیشنهاد می‌کنیم لیست نیازهای خود را به طراح یا برنامه‌نویس بدهید و از آنها بخواهید که هزینه تقریبی را به شما اعلام کنند! اگر از پس هزینه طراحی یک فروشگاه‌ساز اختصاصی برمی‌آیید پیشنهاد می‌کنیم که از چنین سیستمی استفاده کنید؛ اما اگر هزینه‌های آن برای شما سنگین است، پیشنهاد ما استفاده از فروشگاه‌سازهای آماده  مانند فروشگاه‌ساز ووکامرس است که با استفاده از آنها می‌توانید یک فروشگاه کامل طراحی کنید. البته در این مرحله بازهم بودجه شما مهم است و باید متناسب با بودجه خود لایسنس یکی از فروشگاه‌سازها را تهیه و آن را نصب کنید. همچنین در این مرحله هزینه‌های مربوط به طراحی یا خرید قالب و ماژول‌های فروشگاه‌ساز خود را درنظر بگیرید. همچنین گاهی نیاز به توسعه ماژول‌های آن سیستم مدیریت فروشگاهی دارید که باید از یک فرد آشنا با تمامی فروشگاه‌سازهای اینترنتی بخواهید که به شما بهترین آن را از نظر توابع برای توسعه سایت خود معرفی کند.
  • راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی با استفاده از ووکامرس در وردپرس

استفاده از سیستم‌های فروشگاه‌ساز به شما کمک می‌کند تا بتوانید محصولات و خدمات خود را بدون آنکه بخواهید در آن به صورت دستی دخالت داشته باشید، به کاربر ارائه کنید. ارائه محصول به کاربران به معنای مشاهده محصول توسط کاربر، پرداخت هزینه، دریافت اطلاعات و آدرس مشتریان، ثبت اطلاعات سفارش در بخش مدیریت و تحویل کالا به مشتریان است. در این مقاله به بررسی برخی از مواردی که در انتخاب یک فروشگاه‌ساز برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی اهمیت دارد پرداختیم و در مقالات بعدی به تکمیل این موضوع خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *