نبرد بین اینتل و AMD به هیچ وجه نیاز به معرفی ندارد، اما در سال‌های اخیر مدل‌های جدید پردازنده‌های AMD توانسته‌اند خود رابه عملکرد اینتل نزدیک کرده و دیگر تنها پردازنده‌هایی ارزان نباشند. فارغ از مدل‌های جالب توجهی که طی چند ماه جدید معرفی شده، ما به دو مدل نزدیک به هم از نظر قیمت و عملکرد می‌پردازیم و عملکرد آن‌ها را بیشتر در زمینه اجرای بازی‌های سنگین مورد بررسی قرار می‌دهیم تا عملکردهای دیگر. این آزمایشات بر اساس سیستم خنک کننده‌ی همراه اینتل و یک سیستم خنک کننده آبی مجزا برای رایزن ۹ انجام شده است.

قبل از اینکه ابتدا آمار و ارقام را مشاهده کنید، در نظر بگیرید که ۳۹۰۰X با مادربرد Gigabyte X570 Aorus Xtreme و آخرین نسخه بایوس آزمایش شده است که بسیاری آن را مناسب‌ترین مادربرد برای این پردازنده می‌دانند. از طرفی ما با اورکلاک کردن و تغییر تنظیمات، از رم‌های DDR4-3600 بهره برده‌ایم. در Core i9-9900K هم همین اتفاق افتاده و برای اورکلاک از رم‌های با همین سرعت بهره برده شده است.

تمامی آزمایشات با استفاده از RTX 2080 Ti، که در حال حاضر آن را می‌توان بهترین کارت گرافیک بازار در نظر گرفت انجام شده تا به هیچ وجه از طرف کارت گرافیک محدودیتی وجود نداشته باشد.

بنچمارک‌ها

اولین بازی مورد ارزیابی قرار گرفته World War Z بود که با اورکلاک داخلی ۹۹۰۰K، پردازنده اینتل حدودا ۲ درصد عملکرد بهتری داشت. قابل ذکر است که هر دو پردازنده عملکردی عالی در این بازی داشته و به کارت گرافیک اجازه‌ی پردازش تصویر با ۱۶۰ فریم در ثانیه را دادند.

بازی دوم Forza Horizon 4 بود که در این بازی ۳۹۰۰X باز هم کمی از رقیب خود عقب ماند. البته باید در نظر داشت که این بازی بیشتر بار خود را به کارت گرافیک منتقل می‌کند، اما در نهایت می‌توان عملکرد آن‌ها را در آمار مشاهده کرد. عنوانی که با این کارت گرافیک و پردازنده‌ها، جلوه‌های تصویری خیره‌کننده‌اش بیشتر به چشم می‌آید.

عنوان سوم  StarCraft II است که همه می‌دانیم برای انجامش بهتر است از پردازنده‌های اینتل بهره برد و دراین جا نیز کاملا آمار آن را ثابت می‌کند. بازی در حالت ۴ نفره در مقابل ۴ نفره انجام شده و نتایج به شدت به سمت ۹۹۰۰K سنگینی می‌کند.

Shadow of the Tomb Raider بازی بعدی است که با رزولوشن ۱۰۸۰p انجام شده و عملکرد ۹۹۰۰K در اینجا نیز حدودا ۱۷ درصد بهتر است.

و در نهایت بازی پرطرفدار و آنلاین Monster Hunter World که البته هر دو بازی توانستند آن را به فریم ریتی مشابه همدیگر اجرا کنند، اما تفاوت در حالت اورکلاک آنقدرها که باید نبود.

در آخر باید نکته‌ای را در نظر گرفت، اگر پردازنده را تنها برای بازی بخواهید، به نظر می‌رسد Core i9-9900K انتخاب بهتری برای شما باشد، اما در کارهای چند گانه و انجام عملیات‌های گرافیکی متعدد، این ۳۹۰۰X است که می‌تواند راه‌گشای شما باشد. اگر هم به قیمت نگاه کنید، با توجه به اینکه ۳۹۰۰X دارای سیستم خنک کننده همراه نیست، با توجه به هزینه‌ای که در آن بخش می‌کنید، هر دوی این پردازنده‌ها حدود ۵۰۰ دلار برایتان هزینه در بر خواهند داشت.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *