تبلیغات که یکی از رکن‌های اصلی معرفی محصول شما در بازار آنلاین است، که بعد از آشنایی شما با الفبای عملکرد موتورهای جستجو شما باید با جزییات و نحوه تاثیرگذاری تبلیغات در موتورهای جستجو به‌خوبی آشنا شوید و بر اساس نحوه‌ی عملکرد موتور‌های جستجو در پیدا کردن صفحات اینترنتی و کاری که با این صفحات انجام می‌دهند و نحوه‌ی تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام نتایج را به نمایش دربیاورند آشنا شوید.

وقتی برای پیدا کردن نزدیک‌ترین کافی‌شاپ اطراف خود روی یک موتور جستجو سرچ می‌کنید، احتمال اینکه به فناوری به کار رفته در این ابزار فکر کنید چندان زیاد نیست. اما کمی بعد ممکن است این سوال در ذهنتان به وجود بیاید که موتور جستجو چگونه این کار را انجام می‌دهد؟ چطور به این سرعت تمام صفحات اینترنتی را جستجو کرده و نتایج مورد نظر را در صفحه‌ی نتایج به نمایش درمی‌آورد؟

۳ مرحله‌ی مشترک میان عملکرد تمام جویشگر‌ها

هر جویشگر از نرم‌افزار خاص خود استفاده می‌کند، اما نحوه‌ی عملکرد همه‌ی آنها تقریباً شبیه به هم است. همه‌ی موتور‌های جستجو این کار‌ها را انجام می‌دهند:

  • اول از همه، محتوایی که در مورد آن یاد می‌گیرند و مجاز به دیدن آن هستند را می‌آزمایند (به این کار crawling یا کاوش گفته می‌شود)
  • دوم، هر قطعه محتوا را طبقه بندی می‌کنند (به این کار indexing یا فهرست‌سازی گفته می‌شود)
  • سوم، در مورد اینکه کدام محتوا بیشتر به درد کاربر می‌خورد تصمیم می‌گیرند (به این کار ranking یا رتبه‌بندی گفته می‌شود).

 

کاوش اینترنت

موتور‌های جستجو اینترنت را به دنبال محتواهایی مثل صفحات اینترنتی، تصاویر و ویدیو‌ها می‌گردند. هر جویشگر برای آنکه راه خود را به صفحات اینترنتی باز کند، برنامه‌های رایانه‌ای به خصوصی به نام‌های بات (کوتاه شده‌ی روبات Robot)، خزنده (Crawler) و عنکبوت (Spider) دارد.

بات‌های مذکور با دنبال کردن لینک‌هایی که در هر صفحه به صفحات دیگر وجود دارد، صفحه به صفحه اینترنت را می‌کاوند. کار این بات‌ها هیچگاه متوقف نمی‌شود؛ تنها وظیفه‌ی آنها این است که به دنبال لینک‌ها و محتوا‌های تازه برای افزودن به فهرست یا index موتور جستجو، از صفحات اینترنتی بار‌ها و بار‌ها بازدید کنند.

فهرست‌سازی

فهرست‌سازی یا Indexing دومین بخش این فرایند است. فهرستی که از آن صحبت می‌کنیم لیستی غول‌آسا از تمام صفحات اینترنتی و محتوا‌هایی است که توسط بات‌ها پیدا می‌شوند. موتور جستجو از این فهرست به عنوان منبع اطلاعی استفاده می‌کند که در صفحه‌ی نتایج جستجو برای کاربر به نمایش درمی‌آید.

اما هر چیزی که بات‌ها پیدا می‌کنند به فهرست موتور‌های جستجو راه پیدا نمی‌کند. مثلاً جویشگر‌ها ممکن است از یک قطعه محتوا، کپی‌های کاملاً مشابه متعددی پیدا کنند که روی وبسایت‌های مختلف قرار گرفته‌اند.

چطور چنین چیزی ممکن است؟ تصور کنید به جای یک کافی‌شاپ، به دنبال یک قهوه‌ساز می‌گردید. در این صورت ممکن است متوجه شوید توضیحات یک مدل قهوه‌ساز (مثلاً CoffeeKing2000) روی وبسایت چند خرده‌فروشی بزرگ، کلمه به کلمه مشابه است.

این توضیحات را ممکن است خود تولید‌کننده در اختیار فروشندگان قرار داده باشد … اما اینجاست که جویشگر باید تصمیم بگیرد کدام نسخه را در فهرست ثبت کند و نگه دارد. واقعاً نیازی نیست صد‌ها کپی کاملاً برابر از یک محتوا در فهرست موتور جستجو ثبت شود، بنابراین تمام این صفحات به فهرست اضافه نخواهند شد.

به این ترتیب اگر وبسایتی داشته باشید که روی آن قهوه‌ساز می فروشید، احتمالاً بهتر است توضیحات قهوه‌ساز‌ها را خودتان نوشته باشید.

رتبه‌بندی نتایج

آنچه گفتیم تا حد زیادی اساس کار خزنده‌های اینترنت و فهرست‌سازی را توضیح می‌دهد؛ می‌رسیم به بخش آخر یعنی رتبه‌بندی.

وقتی شما کلماتی را در بخش جستجوی یک موتور جستجو وارد می‌کنید، جویشگر مورد نظر آن کلمات و عبارات را با فهرست خود مقایسه می‌کند و به دنبال نتایجی می‌گردد که با هم همخوانی داشته باشند. حال فرض کنیم موتور جستجو در فهرست خود ۲۳۰ میلیون نتیجه‌ی همخوان با پرسمان جستجو یافت می‌کند. حالا نوبت مرحله ی سوم از وظایف جویشگر فرا رسیده است: رتبه‌بندی.

نحوه‌ی رتبه‌بندی نتایج توسط موتور‌های جستجو امری فوق محرمانه است؛ چرا که «دستور پخت ویژه»‌ی هر یک از آنها محسوب می‌شود. به طور کلی، جویشگر‌ها برای رتبه‌بندی نتایج جستجو صد‌ها شیوه‌ی مختلف دارند، از جمله بررسی کلمات صفحه‌ی مورد نظر، تعداد وبسایت‌های دیگری که به آن لینک داده‌اند و تازگی محتوا.

اما هر شیوه‌ای که برای رتبه‌بندی نتایج به کار گرفته شود، هدف همیشه ثابت است: تلاش برای اتصال کاربر به آنچه که به دنبال آن می‌گردد.

فرض کنیم درباره‌ی یک کاپوچینوی خاص استرالیایی مطلبی خوانده‌اید و قصد دارید آن را امتحان کنید. اگر نام آن کاپوچینو را به همراه عبارت «اطراف من» سرچ کنید، موتور جستجو فروشگاه‌های اطراف شما که آن نوشیدنی را دارند به شما نمایش خواهد داد؛ چرا که جستجوی شما حاوی موقعیت‌تان بوده. حتی ممکن است برای کمک به پیدا کردن فروشگاه مورد نظر، نقشه‌ی موقعیت آن را نیز به شما ارائه کند.

به این ترتیب یاد گرفتیم موتور‌های جستجو به دنبال محتوا، سازمان‌دهی آنها و نمایش مرتبط‌ ترین‌ها به کاربران، بدون وقفه در حال کاوش اینترنت هستند.

درک این فرایند به شما کمک می‌کند وبسایت خود را در بهترین حالت ممکن برای دیده شدن قرار دهید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *