اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد تاثیر شبکه‌های اجتماعی در سئوی سایت را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید سئوی سایت خود را بهبود ببخشید.

آیا می‌دانید سئوی شبکه‌های اجتماعی چیست؟

کلمه SMO مخفف عبارت Social Media Optimization و به معنی بهینه سازی (برای) شبکه های اجتماعی است.شبکه‌های اجتماعی همان Facebook و توییتر و گوگل پلاس و Linkedin و … می باشد.شبکه های اجتماعی به این چند سایت ختم نمی شود و شبکه های اجتماعی قوی و زیادی وجود دارد.  بهینه‌سازی در این شبکه ها یعنی جمع کردن طرفدار ، یعنی پرچم تجارت خود را در این شبکه ها بالا ببرید و طرقدار جذب کنید.  لایک،Share,plus,توئیت،انتشار در linkedin,پین پینترست و … همگی یک نشان از فعالیت از شبکه های اجتماعی است که Social Signal نامیده می شوند.اغلب وقتی حرف از بهینه سازی در شبکه های اجتماعی در سئو زده می شود، به معنی افزایش Social Signal ها برای سایت شماست.  این تصور وجود دارد که جذب طرفدار از شبکه های اجتماعی ، می تواند در سئو موثر باشد.اما واقعیت این است که شبکه های اجتماعی به شکلی که عموما تصور می کنند در سئو موثر نیستند و به صورت غیر مستقیم تاثیر گذارند.

بسیاری بر این باورند بهینه سازی در شبکه های اجتماعی یعنی افزایش لایک یا مثبت یک صفحه‌ای در فیسبوک یا گوگل پلاس که لینک شما در آن وجود دارد.اما واقعیت این است که به راحتی می توان لایک های تقلبی خریداری کرد که تشخیص تقلبی بودن آنها هم برای موتورهای جستجو مقدور نیست.بدیهی است که گوگل صرف دیدن لایک یا پلاس های زیاد یک سایت، نباید اثر چندانی در رتبه سایت در نتایج بدهد.(دوستان میون پرانتز این رو بگم، منظور زیر سوال بردن تأثیر social signal ها در رتبه بندی نتایج گوگل نیست.صرفا منظورم اینه که هنوز نمیشه روی تأثیر social signal ها در سئو حساب کرد.)  اما تاثیر ثابت شده ای در سئو وجود دارد.این که انتشار عمومی مطلب شما در شبکه های اجتماعی بخصوص در فیسبوک،توییتر و گوگل پلاس، حتی اگر هیچ لایک و plus و توییتی نداشته باشد، منجر به index شدن سریع مطلب شما در گوگل می شود.توجه داشته باشیم اینجا صحبت از index است.نه رتبه و صفحه اول.رتبه بندی به عوامل خیلی زیادی بستگی دارد. مزیت دیگر این است که گوگل تشخیص می دهد، که نویسنده اصلی شما هستید.زیرا زودتر از کپی برداران، مطلب شما ایندکس می‌شود.البته بحث کپی برداری و آثار آن بحث مفصلی است که در بحث همه چیز درباره کپی برداری و تأثیر آن در سئو مفصل به آن پرداخت شده است.  بهتر است نقش شبکه های اجتماعی را برای سایت خود پررنگ تر کنید.اگر فعالیت هر چند اندک، در شبکه‌ها اجتماعی اگر برای شما و آینده شما سود نداشته باشد بی ضرر نیست.دنیا نیز به سمت شبکه های اجتماعی و App ها در حال حرکت است.پس از شبکه های اجتماعی هم برای سئو، و هم برای رشد تجارت خود (SMM) استفاده کنید و اثر آن را نادیده نگیرید. چند نکته را رعایت کنید:

  • هوشمندانه  رشد کنید! اگر شما پروفایل خود را بسازید اما شبکه خود را گسترش ندهید، هیچ کس شما را آنجا نخواهد شناخت. هر شبکه ای ابزار خاص خود را برای پیدا کردن افرادی که ممکن است شما را بشناسند دارد، بنابراین از آن ها برای یافتن افراد و در نتیجه گسترش شبکه خود استفاده کنید تا بیشتر دیده شوید.
  • با مشاغل دیگر همکاری داشته باشید! راهی برای ایجاد همکاری و ارتباط با مشاغل دیگر پیدا کنید تا با انجمن‌ها و افراد دیگری آشنا شوید و مخاطبان جدیدی پیدا کنید.سعی کنید فعالیت های شرکت خود را برجسته کنید تا مخاطبان شما بدانند که چگونه می‌توانید به آنها کمک کنید.
  • اولین قدم‌ها برای حضور در یک شبکه‌ی اجتماعی
  • پروفایل های بهتری برای خود بسازید! افزایش بازدیدکنندگان پروفایل شما باعث می شود افراد بیشتری به سمت سایت شما هدایت شوند تا ببیند شما که هستید، به چه کسانی می توانید کمک کنید و چگونه می تواانید به آنها کمک کنید. سعی کنید پروفایل های خود را در شبکه های اجتماعی مرور کنید. تصاویر جدید بارگذاری کنید و از عکس های گیرا برای پشت زمینه پروفایل خود استفاده کنید. توجه کنید که اطلاعات تماس خود را کامل کنید. این موضوع را در ادامه همین مقالات بررسی می‌کنیم!
  • تعامل و مشارکت داشته باشید! به اشتراک گذاشتن متن های آموزنده در شبکه های اجتماعی باعث ایجاد دنبال کننده ها و طرفداران بیشتر می شود. سعی کنید به صورت روزانه به شبکه های اجتماعی خود سر بزنید، مطالب جدید به اشتراک بگذارید و به سایت خود لینک دهید.
  • شبکه های اجتماعی خود را پیگیری کنید! پیگیری متداوم شما باعث می شود تا مخاطبان اطمینان بیشتری به شما پیدا کنند. سعی کنید به صورت متداوم و روزانه وقتی را برای به روز کردن صفحات خود در شبکه های اجتماعی بگذارید. شما می توانید از برنامه های کاربردی برای فعالیت های خود استفاده کنید تا زمان کمتری از شکا گرفته شود. اگر شما مدام در دسترس مشتریان خود باشید و با آنها در ارتباط باشید مسلما ارتباطات بیشتری پیدا خواهید کرد.
  • مزایای استفاده از هشتگ‌ در شبکه‌های اجتماعی مختلف – بخش اول

در هنگام ویرایش مشخصات خود، باید مطمئن شوید که بیو شما برای نتایج جستجو بهینه شده است. شما فضای زیادی برای کار ندارید: بیو اینستاگرام شما محدود به حداکثر ۱۵۰ کاراکتر است که مشابه محدودیت پویای گوگل در متا توضیحات (meta description) است. خوشبختانه، “بکار بردن بیش از حد کلمات کلیدی” (keyword stuffing) در بیو اینستاگرام تقریبا قابل قبول است اگر از کلمات کلیدی هشتگ دار استفاده می کنید و خود کلمات کلیدی نیز مناسب هستند. هشتگ‌های اینستاگرام لینک های قابل کلیکی هستند که کاربران را به یک لیست از پست ها با همان هشتگ می برد، بنابراین آنها برای کاربران مفید در نظر گرفته می‌شوند.

یک نکته مهم! گوگل به شما اجازه می دهد از نشانه گذاری schema.org استفاده کنید تا به آنها بگویید که پروفایل چه شبکه‌های اجتماعی متعلق به شما هستند. اگر برند شما یک کارت در Graph Knowledge کسب کند، پروفایل های شبکه های اجتماعی شما در آنجا نمایش داده خواهد شد:  از توسعه دهنده یا وبمستر خود بخواهید نگاهی به مستندات گوگل در مورد اجرای مناسب داده های سازمان یافته پروفایل شبکه های اجتماعی (Social Profile structured data) بیندازد و اطمینان حاصل کند که حساب کاربری اینستاگرام شما در آن قرار دارد.

در مقاله بعدی به بررسی این بحث می‌پردازیم!

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *