ممکن است شما هم نوار VHSهای قدیمی و ارزشمند داشته باشید و به دنبال تبدیل آن‌ها به فرمت‌های امروزی باشید تا بتوانید به راحتی آن‎ها را تماشا کرده یا به اشتراک بگذاریدشان یا مهم‎تر از همه، جلوی از بین رفتنشان را بگیرید. برای اینکار نیاز به تجهیزاتی داشته و همچنین باید کمی صبور باشید تا کار را با کیفیتی قابل قبول به پایان ببرید.

در این مطلب به آموزش راه و روش تبدیل این کار خواهیم پرداخت تا بتوانید در خانه نوارهای VHS را به فرمت دیجیتال تغییر دهید.

ابزار مورد نیاز

تمامی روش‌های این کار نیازمند یک ابزار به نام Video Cassette Recorder یا همان VCR هستند. این تکنولوژی قدیمی تنها راه دسترسی به محتوای VHS است. امروزه قیمت VCR بسته به مدل آن ۴۵ الی ۲۰۰ دلار است و شما راهی جز خرید آن برای تبدیل VHSهای خود ندارید. البته بد نیست به فکر خرید نمونه‎های دسته دو باشید که قیمتی بسیار پایین‎تر داشته و به وفور پیدا می‎شود.

شما همچنین به وسیله‌ای برای اتصال VCR به کامپیوتر دارید که نام آن Analog Converter است و حاوی یک ورودی Video/RCA و خروجی USB است. قیمت این مبدل بر اساس کیفیت قیمت‎های متفاوتی دارد. نمونه‎های با کیفیت بازار جهانی حدود ۱۲ دلار قیمت دارند.

آماده‌سازی

در ابتدا VCR را به سیستم وصل کنید و حتما به رنگ پورت‌ها یعنی صدا(قرمز و سفید) و زرد(ویدیو) و اتصال صحیح آن‌ها توجه داشته‌باشید.

بیشتر مبدل‌های آنالوگ نرم‌افزار مخصوص خود را دارند و کافیست مراحل گفته شده در آن‌ها را دنبال کنید و توجه داشته باشید که برای تبدیل صحیح باید تمام ویدیو را در دستگاه پخش کنید.

در صورت تمایل به ادیت و فرمت ویدیوی خروجی، باید از نرم‌افزارهای مخصوصی استفاده کنید که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

بهترین نرم‌افزارهای تبدیل VHS به DVD

Golden Videos VHS to DVD Converter

این برنامه قابلیت ذخیره ویدیو بر روی سیستم و همچنین ضبط مستقیم آن بر روی DVD را دارد. در صورت تمایل به ذخیره بر روی سیستم شما می‌توانید یکی از دو فرمت AVI و MPEG را انتخاب کنید.

Golden Videos VHS to DVD Converter

ویژگی جالب توجه این نرم‌افزار که Video Restoration Wizard نام دارد ، امکان بهبود خودکار رنگ ویدیوهای قدیمی را برای کاربر فراهم می‌کند.

VirtualDub

این نرم‌افزار رایگان و کدباز بسیار سبک بوده و البته قابلیت‌های حرفه‌ای نرم‌افزاری مثل Adobe Premiere را در خود ندارد. بهترین ویژگی این برنامه را می‌توان افزایش کیفیت ویدیوی خروجی توسط صدها فیلتر موجود را نام برد.

VirtualDub

توجه داشته باشید که این برنامه برخلاف نرم‌افزارهای پولی از قابلیت پشتیبانی سازنده و یا آموزش کامل بهره‌ای نمی‌برد و کاربران تازه‌کار ممکن است کار سختی پیش رو داشته‌باشند.

 

AVS Video Editor

این برنامه قیمت بالایی دارد و استفاده از آن هم بسیار آسان است. فایل خروجی AVS Video Editor می‌تواند کیفیت MPEG4 یا MPEG2(جهت DVD) داشته باشد.

AVS Video Editor

این نرم‌افزار بیش از ۳۰۰ افکت و قابلیت‌های گوناگون برای ادیت فایل نهایی دارد و می‌تواند بر روی آن منو، زیرنویس یا حتی نوشته هم داشته‌باشد.

 

راه آسان‌تر و ارزان‌تر

یک راه دیگر برای کاربران مراجعه به بسیاری از فروشگاه‌های معتبر و خرج هزینه‌ای کم و تحویل گرفتن ویدیویی باکیفیت است؛ پس اگر به صورت مداوم به دنبال این کار نیستید یا محتوایی ندارید که نگران در اختیار گذاشتنشان با دیگرانید، می‌توانید از تمامی این موضوعات دور شده و تمامی عملیات را به شخص دیگری بسپارید.

Join the Conversation

2 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *