وقتی یک دستگاه جدید می‌گیرید، در روزهای اول سرعت بالایی دارد، کم کم سرعتش قابل تحمل می‌شود، اما بعد از یک سال دیگر نمی‌توان به راحتی از آن استفاده کرد. چرا؟ وقتی سیستم عاملی را برای بار اول نصب کنید، غیر از چند برنامه پیش‌فرض، چیز دیگری همراه آن نخواهد بود، پس شمایید که باید برنامه‌های بیشتری رویش نصب کنید. مهم نیست که از ویندوز، مک، لینوکس یا هر چیز دیگری بهره ببرید، نصب کردن برنامه‌های بیش از حد دستگاه شما را کند می‌کند و ما در ادامه‌ی متن دلیل این کندی را به شما خواهیم گفت.

نرم‌افزارها نیازمند فضای هارد هستند

وقتی شما برنامه‌ای روی دستگاه نصب می‌کنید، جدا از فضایی که آن برنامه در زمان نصب روی دستگاه شما اشغال می‌کند، سیستم عامل در زمان استفاده از هر کدام از این برنامه‌ها، باید در آن واحد اطلاعاتی را روی هارد نوشته و بخوانند. اگر از هاردهای قدیمی که بخش‌های متحرک دارند استفاده کنید، نصب و اجرای چندین برنامه دستگاه را به شدت کند می‌کند. البته این اتفاق در هاردهای SSD به خاطر نبود بخش‌های متحرک، با شدت کم‌تری اتفاق می‌افتد. در واقع این که می‌گویند وجود برنامه‌ها به خودی خود باعث کندی دستگاه می‌شود اشتباه است مگر اینکه آنقدر درایو سیستم عامل شما پر شود که مجالی برای کارکرد آن وجود نداشته باشد.

برنامه‌ها نیازمند رم هستند

از طرف دیگر، میزان رمی که در اختیار دارید، مستقیما روی سرعت دستگاه شما تاثیر گذار است. رم در واقع فضایی است که دستگاه از آن به عنوان یک مکان موقت برای نوشتن و خواندن آن استفاده می‌کند. برنامه‌ها در زمان اجرا بر حسب کارکردشان میزان رم مشخصی را اشغال می‌کنند. وقتی شما برنامه‌های زیادی نصب می‌کنید، بعضی از آن‌ها در پشت پرده سیستم عامل فعالیت می‌کنند و به همین ترتیب همیشه بخضی از رم شما اشغال خواهد بود. در نتیجه نصب برنامه‌های زیاد عموما به پر بودن همیشگی رم دستگاه و نهایتا کند شدن آن می‌انجامد.

برنامه کش زیادی نیز اشغال خواهند کرد

وقتی برنامه‌های زیادی را برای مدتی طولانی استفاده می‌نید، این برنامه‌ها در زمان فعالیت، خرده‌ فایل‌هایی را از خود به جا می‌گذارند. نمونه‌ی ساده‌اش عکس‌های تامبنیل یا همان پیش نمایش‌هایی است که از فایل‌ها در سیستم عامل می‌بیند و نمونه‌ی پیچیده‌ترش فایل‌های بزرگی است که از فتوشاپ یا دیگر برنامه‌های سنگین باقی می‌ماند. این فایل‌ها عموما دلیلی برای وجودشان وجود دارد اما در دراز مدت بیشتر آن‌ها بی استفاده شده و فضای زیادی از دستگاه شما را اشغال می‌کنند. تا اینجای کار هنوز مشکل خیلی جدی نیست، مشکل از جایی آغاز می‌شود که سیستم عامل برای جستجوها یا کارهای مختلف، هر بار که می‌خواهد پوشه‌ها را ایندکس کند، متوجه بی ثمر بودن این فایل‌ها نبوده و آن‌ها را نیز در نظر می‌گیرد. این مهم دلیل عمده‌ای برای کند شدن سیستم عامل در دستگاه‌هایی است که سیستم عامل آن‌ها برای مدتی طولانی نصب شده است.

برنامه‌های بدی که گیرتان می‌افتند

خیلی از برنامه‌ها رفتار درستی روی دستگاه دارند و کارشان را بدون اینکه فشاری مضاعف روی دستگاه داشته باشند، به بهترین شکل انجام می‌دهند. اما هستند برنامه‌هایی که بیش از اندازه‌ای که باید سنگین عمل می‌کنند یا اینکه به طور کلی بدافزارهایی هستند که خواسته یا ناخواسته روی دستگاه شما نصب می‌شوند. اگر به خوبی این برنامه‌ها شناسایی نشود، به مرور دستگاه شما را کند می‌کنند. در واقع جدا از برنامه‌هایی که عملا برای ضرر رساندن ساخته شده‌اند، برنامه‌های خوبی هم هستند که به خاطر درست ساخته نشدن، دستگاه شما را کند کرده و به قول معروف بهینه ساخته نشده‌اند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *