دستگاه‌های مجازی محیطی ، شبیه سازی شده از یک PC یا لپتاپ هستند که شما می‌توانید در محیط سیستم عاملی که از آن استفاده می‌کنید بسازید. اغلب توسعه دهندگان از این دستگاه‌های مجازی استفاده می‌کنند تا بتوانند نرم‌افزارهای خود را روی سیستم‌ عاملی متفاوت تست کنند یا اینکه در بعضی موارد محدودیت‌هایی که مثلا در لینوکس دارید، باعث می‌شود تا این سیستم عامل را به عنوان سیستم عامل دوم خود روی یک دستگاه مجازی داشته باشید. دلیل شما هر چه که می‌خواهد باشد، ابتدا باید این برنامه را نصب و راه‌اندازی کنید که ما در پست امروزمان آن را به شما آموزش خواهیم داد.

ویندوز

ابتدا به سایت VirtualBox بروید و از منوی سمت چپ بخش Downloads را انتخاب کنید.

در صفحه جدید باید گزینه مورد نظر خود که به سیستم عاملتان بخورد انتخاب کنید که در این مورد ما به دنبال Windows hosts بگردید و آن را دانلود کنید. برنامه حجیم نیست و به سرعت دانلود خواهد شد. بعد از آن، فایل نصبی VirtualBox را اجرا کنید و در اولین مرحله Next سپس Yes و در آخر Install را بزنید. البته در بخشی که آدرس جایی که برنامه می‌خواهد نصب شود، می‌توانید آدرس آن را تغییر دهید اما در جریان باشید که آدرس جایی که برنامه نصب می‌شود به جایی که در هنگام سیستم عامل رویش روی هاردتان جا اشغال می‌کند ربطی ندارد و با توجه به حجم اندک بهتر است در همان آدرس پیش فرض روی درایو C نصب شود.

در میانه‌ی نصب، پیغامی بر روی ویندوز شما به نمایش در می‌آید که از شما اجازه‌ی نصب بخشی از نرم‌افزار را می‌گیرد که شما با زدن گزینه Install به آن اجازه خواهید داد. برنامه نصب خواهد شد و می‌توانید آن را اجرا کنید.

 مک

مراحل نصب در مک مثل ویندوز از دانلود آن از سایت اصلی برنامه آغاز می‌شود و این بار باید نسخه OS X hosts را دانلود کنید.

سپس فایل DMG را باز کنید و در پنجره نصب برنامه روی VirtualBox.pkg کلیک کنید.

طی نصب VirtualBox بر روی مک نیز پیغامی می‌آید که باید با زدن Continue به نصب برنامه ادامه دهید. در بخش بعدی Install را زده، پسورد خود را بزنید و در نهایت روی Install Software کلیک کنید.

صبر کنید تا نصب برنامه به اتمام برسد و در نهایت آن را از اسپاتلایت آن را اجرا کنید.

در لینوکس

در لینوکس اوضاع فرق می‌کند و شما باید از طریق ترمینال VirtualBox را نصب کنید. یا ترمینال را از لینوکس اجرا کنید و یا اینکه با فشردن کلیدهای Alt+Ctrl+T آن را اجرا نمایید.

بعد از باز کردن ترمینال ابتدا عبارت sudo apt-get install virtualbox-qt را زده و اینتر بزنید.

در این مرحله باید با زدن پسورد لاگین لینوکس، به برنامه اجازه دهید تا شروع به نصب شود.

سپس در بخش بعدی باید با تایپ y و زدن اینتر به برنامه اجازه نصب دهید.

برنامه شروع به دانلود و نصب می‌شود. این مسئله با توجه به سرعت اینترنت شما زمان متفاوتی خواهد برد. در نهایت برنامه نصب و می‌توانید آن را اجرا کنید.

پیکربندی اولیه VirtualBox

بسته به اینکه بخواهید چه سیستم عاملی نصب کنید، پیکر بندی ممکن است در بعضی جاها متفاوت باشد اما نباید فراموش کنید که برای هر سیستم عاملی که می‌خواهید نصب کنید باید فایل ISO آن را دانلود کنید. مراحل نصب سیستم عامل را در این نوشته نمی‌آوریم و فقط در مورد پیکر بندی می‌گوییم.

بعد از اجرای برنامه با زدن New روند ساخت یک دستگاه مجازی جدید را شروع کنید و سپس تعیین کنید که این دستگاه برای چه سیستم عاملی خواهد بود. ابتدا شرکت سازنده و سپس سیستم عامل را مشخص کنید، مثلا مایکروسافت و سیستم عامل ویندوز ۷ نسخه ۶۴ بیتی

در پنجره بعدی میزان رمی که می‌خواهید به این دستگاه مجازی اختصاص دهید را مشخص خواهید کرد.

در بخش بعدی با انتخاب گزینه وسط یعنی Create a virtual hard drive یک هارد مجازی برای دستگاه خود می‌سازید. بعد از زدن گزینه Create شما حجمی که مد نظر دارید و جایی که این هارد روی دستگاه شما قرار خواهد گرفت را مشخص کنید. حواستان باشد که سیستم عامل‌های مختلف و برنامه‌هایی که می‌خواهید نصب کنید، میزان مشخصی فضای حداقلی نیاز دارند که باید در این جا آن را رعایت کنید.

در نهایت دستگاه شما ساخته شده و با روشن کردن آن می‌توانید روند نصب سیستم عامل مورد نظر خود را آغاز کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *