دیگر واضح و مشخص است که تا امروز می‌دانیم باید کجای دنیای مجازی حضور داشته باشیم؟ بنابراین به‌خوبی می‌دانیم که بهتر است با مفاهیم پایه‌ای نحوه‌ی عملکرد وب سایت بدون تاکید بیش از حد به مباحث فنی آشنا شویم؛ مفاهیمی نظیر سرور، ثبت دامنه ، انتخاب نام دامنه، کارکرد آنها و اینکه از کجا باید شروع کرد.

وبسایت، خانه‌ی کسب‌و‌کار شما روی اینترنت است

جایی که مشتریان بالقوه می‌توانند به آن مراجعه کنند و در مورد کسب و کار آنلاین شما و خدمات یا محصولاتی که می‌توانید ارائه دهید اطلاعات کسب کنند.
فرض را بر این بگذاریم که شما قصد دارید در دنیای واقعی یک نانوایی فانتزی باز کنید. اول از همه باید جایی برای استقرار آن اجاره می‌کنید. راه‌اندازی یک وبسایت نیز به همین ترتیب است. تنها تفاوت کار در این است که برای راه‌اندازی وبسایت فضایی که اجاره می‌کنید فیزیکی نیست، بلکه فضایی مجازی روی یک سرور است.
به شما پیشنهاد می‌کنیم که این خدمات را از شرکت‌های معتبر فروش سرور دریافت کنید که خودشان کلیه‌ی نیاز‌های شما را یکجا برطرف می‌کنند.با این‌حال ما در ادامه نگاه کوتاهی به این پروسه خواهیم انداخت تا حداقل نسبت به اتفاقی که پشت صحنه می‌افتد دیدی نسبی داشته باشید.

سرور چیست؟

سرور (server) رایانه‌ای متصل به اینترنت است که نرم‌افزاری ویژه به آن اجازه می‌دهد بخش‌های مختلف وبسایت شما را روی خود ذخیره یا به اصطلاح «میزبانی» کند: کد‌ها، تصاویر، کلیپ‌های ویدیویی، و هر چیز دیگری که وب سایت شما را تشکیل می‌دهد. از این جهت به آن سرور یا سرویس دهنده گفته می‌شود که در هنگام درخواست، محتوای مناسب را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد؛ یعنی زمانی که فردی قصد دارد صفحه‌ای روی وب سایت شما را ببیند.
پیشنهاد می‌کنیم به شرکت‌ها و سرویس‌های معتبری مراجعه کنید که با فروش بخشی از فضای یک سرور، میزبانی وب سایت شما را برعهده بگیرند. درست مثل یک فروشگاه واقعی، شما باید در ازای سرویس میزبانی مبلغی بپردازید که تا حدی مثل پرداخت اجاره است و آنها به جای شما جنبه‌های فنی اداره‌ی سرور را بر عهده می‌گیرند.

آدرس آی پی

تمام سرور‌های دنیا آدرس منحصر به فرد خود را دارند. به این نشانی آدرس آی پی (IP Address) گفته می‌شود که مخفف Internet Protocol است. تمام آنچه که در مورد این آدرس باید بدانید این است که نشانی مذکور زنجیره‌ای بلند از اعداد است، به این معنا که هر دستگاه متصل به اینترنت می‌تواند با استفاده از آن سرور مورد نظر را پیدا کرده و با آن گفتگو کند.
خوشبختانه شما نیازی ندارید محتوای گفتگو‌های آنها با هم را درک کنید، تمام کاری که باید انجام دهید این است که نام مناسبی برای ارجاع زنجیره‌ی عددی آدرس آی پی خود بیابید و به آن اختصاص دهید. به این نام اصطلاحاً آدرس وب یا نام دامنه گفته می‌شود.

نام دامنه

نام دامنه‌ی شما آن چیزی است که مشتریانتان به واسطه‌ی آن شما را پیدا خواهند کرد؛ درست به همان ترتیبی که مشتریان در دنیای واقعی یک نانوایی را پیدا می‌کنند: از روی تابلوی سردر آن. این همان چیزی است که برای باز کردن هر سایتی در پنجره‌ی مرورگر اینترنت خود وارد می‌کنید، مثل  www.persiantools.com . بد نیست نگاه کوتاهی نیز به این آدرس‌ها داشته باشیم.
هرآنچه که بعد از www. می‌آید در واقع همان چیزی است که تحت عنوان نام دامنه شناخته می‌شود. این همان عبارتی است که به افراد اجازه می‌دهد وب سایت شما را روی اینترنت پیدا کنند، پس اهمیت فوق‌العاده زیادی دارد.
هر دستگاهی که روی اینترنت به دنبال این آدرس بگردد – چه موبایل باشد، چه تبلت، لپ‌تاپ یا غیره – در واقع وارد تعامل با سروری می‌شود که وب سایت شما را میزبانی می‌کند. سپس سرور مورد نظر تمام قطعات و اطلاعات لازم برای به نمایش در آمدن وب سایت شما را به آن دستگاه ارسال می‌کند؛ چیز‌هایی نظیر تصاویر و کد‌ها. به این ترتیب هر کسی که در آن سوی این ارتباط پشت آن دستگاه قرار گرفته می‌تواند صفحات مختلف وب سایت شما را درخواست و پس از دریافت، ببیند.

هنگام باز کردن یک وبسایت چه اتفاقی می‌افتد؟

وقتی کسی آدرس وب شما را داخل مرورگر خود تایپ می‌کند چنین فرایندی اتفاق می‌افتد:
اول از همه مرورگر متوجه می‌شود کدام سرور محتوای مورد نظر را در خود جای داده است و به سراغ آن سرور می‌رود.
سپس مرورگر از سرور مورد نظر درخواست می‌کند تمام عناصر لازم برای به نمایش درآمدن صفحه‌ی مورد نیاز را در اختیارش قرار دهد. سرور نیز در پاسخ تمام تصاویر، نوشته‌ها و چند فایل ضروری دیگر را در اختیار مرورگر قرار می‌دهد.

مرورگر تمام قطعاتی که دریافت کرده است را کنار یکدیگر قرار می‌دهد و شخص صفحه‌ی شما را به صورت مرتب و تمام و کمال مشاهده خواهد کرد.

کلیت کار تقربیاً به همین سادگی است، به استثنای این حقیقت که این بده‌بستان‌ها در واقع توسط بیت و بایت‌های پیچیده منتقل می‌شوند. اما این موضوع به ما هیچ ارتباطی پیدا نمی‌کند.
به عنوان جمع‌بندی باید گفت تصمیم به راه‌اندازی یک وب سایت برای یک کسب‌و‌کار آنلاین از فهم نحوه‌ی عملکرد وب سایت‌ها شروع می‌شود:

یک سرور وب سایت شما را میزبانی می‌کند، و نام دامنه به افراد اجازه می‌دهد آن را پیدا کنند.

بنابراین به شما پیشنهاد می‌دهیم برای درک بیشتر از شرایط وبسایتتان اجزای تشکیل‌ دهنده یک وبسایت را به‌زبان ساده هم بشناسید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *