به صورت پیش‌فرض، وقتی شما اسپریدشیت‌‌های اکسل را پرینت می‌گیرید، پس زمینه آن نسخه پرینت شده نخواهد بود و روی جوهر تنها سلول‌ها و محتوای سند، نقش می‌بندد. اما شما می‌توانید این تنظیمات پیش‌فرض را تغییر دهید و کاری کنید که پس‌زمینه پرینت نیز بیفتد و ما در پست امروز، این کار را به شما آموزش خواهیم داد.

آموزش پرینت فایل‌های اکسل به همراه پس‌زمینه

حتما می‌دانید که در برگه Page Layout اکسل، شما گزینه‌ی Background دارید و می‌توانید عکس یا رنگ به پس زمینه‌ی فایل خود اضافه کنید، اما این پس زمینه همانطور که گفتیم در پرینت نمایش داده نمی‌شود. شما باید از شکل‌ها، عکس‌ها و رنگ سلول‌ها دور کار استفاده کنید تا در نهایت به نتیجه‌ای که می‌خواهید برسید.

این شیوه تنها در نسخه‌های جدید اکسل همچون ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹ جواب می‌دهد و اگر از نسخه‌های قدیمی استفاده می‌کنید، متاسفانه نمی‌توانید به این شکل کار را پیش ببرید. همچنین آن‌ها که از مایکروسافت ۳۶۵ استفاده می‌کنند نیز، می‌توانند از این طریق پس زمینه اضافه کرده و پرینت بگیرند.

اضافه کردن شکل (Shape)

راحت‌ترین راه برای درست کردن یک پس زمینه قابل پرینت، کشیدن یک  Shape دور تمام تصویر است. برای شروع اکسل را باز کنید، به برگه Insert رفته و Shapes را انتخاب کنید.

حالا یکی از طرح‌هایی که در زیر برایتان مشخص کرده‌ایم را انتخاب کنید.

حالا با موس طرح را به دور کل صفحه بکشید. البته بعد از کشیدن نیز می‌توانید از کناره‌ها آن را کوچک و بزرگ کنید. بعد از این که اندازه Shape را درست کردید، روی آن کلیک راست کرده و به Format Shape بروید.

در بخش Fill که با آیکون سطل رنگ مشخص شده، Solid Fill را زده، رنگ مورد نظرتان را انتخاب کنید و transparency را روی ۷۵ درصد تنظیم نمایید.

البته شما می‌توانید بعدا تمام این تنظیمات را تغییر دهید.

اضافه کردن عکس

خوشبختانه گزینه‌ای با عنوان Pattern Fill است که شما می‌توانید به وسیله‌ی آن، عکس را نیز به عنوان پس زمینه قرار دهید. دوباره از مسیر قبلی دور صفحه یک Shape بکشید و دوباره روی آن کلیک راست کرده و به Format Shape بروید. این بار در Fill، باید گزینه‌ی Picture or Texture Fill را بزنید و سپس عکس خود را آدرس بدهید.

برای آدرس دهی از روی کامپیوتر، روی From a File زده و عکس خود را از روی کامپیوتر انتخاب کنید.

بعد از این عکس خود را انتخاب کردید، دوباره Transparency را روی ۷۵ درصد تنظیم کنید.

اضافه کردن پس زمینه به وسیله‌ی ابزار Fill Color

برای انجام این کار، ابتدا اکسل را باز کنید و یک Ctrl+A بزنید یا این که روی مثلث گوشه‌ی تصویر که در عکس مشخص است کلیک کنید.

حالا به برگه Home رفته و روی آیکون Fill Color که برایتان مشخص کرده‌ایم بزنید و رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید. به همین ترتیب شما می‌توانید رنگی را برای پس زمینه انتخاب کنید.

تغییر محیط صفحه برای پرینت

به صورت پیش فرض اکسل سلول‌های خالی را پرینت نمی‌گیرد. اما شما می‌توانید تنظیم کنید که تمامی صفحات فارغ از پر یا خالی بودن پرینت شوند. این کار برای این که پس زمینه‌ای که تنظیم کردید به درستی بیفتد لازم است. برای این روی آیکون Page Layout در پایین صفحه کلیک کنید. به این ترتیب خواهید دید که چه نقاطی پرینت گرفته خواهند شد.

حالا به برگه Page Layout در بالای صفحه بروید و آیکونی که در تصویر می‌بینید را انتخاب کنید.

حالا در برگه Sheet، جلوی Print Area روی آیکون مورد نظر کلیک کرده و جایی که می‌خواهید پرینت گرفته شود را انتخاب نمایید.

در آخر از File > Print یک پیش نمایش از پرینت خود ببینید تا مطمئن شوید همه چیز درست است.

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *