ما همچنان به اضافه کردن اطلاعات شخصی‌مان در فیسبوک ادامه می‌دهیم. شرکت زوکربرگ همه چیز را در مورد مهمانی‌های شما در تعطیلات از سال ۲۰۱۱ می‌داند. ما تقریبا همه‌ی کتاب‌های مورد علاقه، نام‌های تجاری، نوشیدنی‌ها و خیلی چیزهای دیگر را برای تحقق اعتبار اجتماعی‌مان به اشتراک گذاشته‌ایم.
با توجه به اطلاعات زیادی که به حساب کاربری‌مان اضافه می‌کنیم، مهم‌ترین مساله حفظ حریم خصوصی اینترنتی است. حتی اگر یک کاربر مخفی باشید یا از اطلاعات غلط برای ثبت‌نام استفاده کرده باشید،  باز هم ممکن است حساب شما در معرض خطر هک شدن قرار بگیرد و این کار در نهایت به ضرر شما تمام می‌شود. حتی داشتن یک رمز عبور قوی نیز شما را از دست هکرها نجات نخواهد داد چرا که ممکن است تلفن همراه‌تان را گم کنید و یا از یک کامپیوتر عمومی وارد اکانت خود شده، خود را دچار مشکل کنید. خوشبختانه فیس‌بوک چندین راه حل ارائه داده تا به وسیله آن بتوانید بفهمید کسی وارد اکانت شما می‌شود یا خیر. در این نوشته به چگونگی پی بردن به هک شدن اکانت فیس‌بوک می‌پردازیم.

ورودهای ناشناخته به حساب کاربری

فیس‌بوک تمام دستگاه‌هایی که از طریق آنها لاگین می‌کنید را شناسایی می‌کند. به طور معمول، شما از طریق موبایل، کامپیوتر، تبلت و رایانه محل کارتان وارد می‌شوید بنابراین اگر از یک سیستم ناشناس یا مرورگر دیگری تلاش برای ورود انجام گیرد می‌توانید از فیس‌بوک گزارش آن را دریافت کنید.
برای تنظیم این ویژگی، وارد حساب کاربری فیس‌بوک خود شوید، روی فلش کوچک در گوشه سمت راست بالای صفحه کلیک کنید و تنظیمات را از منو انتخاب کنید. سپس در منوی سمت چپ صفحه، روی گزینه دوم Security and Login کلیک کنید.

حالا باید به سمت پایین حرکت کنید و به Setting up extra security > Get alerts about unrecognized logins بروید. برای دیدن امکانات روی Edit کلیک کنید. می‌توانید اعلان گزارش روی گوشی، ایمیل و یا هر دو را در خواست کنید. کادر کنار انتخاب‌تان را تیک بزنید و سپس روی ذخیره کلیک کنید. توجه داشته باشد این ویژگی جلوی ورود را نمی‌گیرد صرفا شما را مطلع می‌کند.

موقعیت مکانی دستگاه‌هایی که به اکانت فیسبوک شما متصل شده اند

حتی اگر از ویژگی ورودهای ناشناس استفاده نکنید هم باز می‌توانید مدارکی از هک شدن حساب‌تان مشاهده کنید. شما می‌توانید یک فهرست از دستگاه‌های فعال برای حساب کاربری‌تان را دریافت و فعالیت‌های اخیر آنها را بررسی کنید.
برای بررسی موقعیت‌های مکانی که از آن‌ها دسترسی شما به حساب‌تان ثبت شده، مجددا باید روی فلش کوچک در گوشه سمت راست بالای صفحه فیس‌بوک کلیک کرده و از منوی کشویی تنظیمات را انتخاب کنید. از منوی سمت چپ گزینه Security and Login را انتخاب کرده و سپس به سمت پایین حرکت کنید و به Where you’re logged in بروید.
شما می‌توانید تمام دستگاه‌های فعال اخیر را مشاهده کنید. Active now نشان دهنده دستگاه یا مرورگر فعال است.

برای هر ورود می‌توانید نوع دستگاه، تاریخ و محل را مشاهده کنید. اگر یک ورود ناشناس دیدید روی سه نقطه عمودی کنار نام ِ ورودی ناشناس کلیک کرده و Not You > Secure Account را انتخاب کنید. فیس‌بوک گزینه‌های گوناگونی برای امنیت اطلاعات حساب کاربری ارائه می‌دهد.
برای بستن تمام ورودی‌های فعال می‌توانید از پایین فهرست Log out of all sessions را انتخاب کنید. در این مرحله بهتر است رمز عبور خود را عوض کرده و بعد کد احراز هویت ورود دو مرحله‌ای را فعال کنید. با این روش اگر هکری هم رمز شما را در اختیار داشت دیگر به حساب کاربری شما دسترسی نخواهد داشت.

دیگر نشانه‌ها

بخاطر داشته باشید هک شدن همیشه به این معنا نیست که کسی به اطلاعات شما دسترسی داشته، همانطور که در ابتدا اشاره شد، ممکن است تصادفا حساب کاربری خود را در یک رایانه عمومی وارد کرده باشید.

اگر کسی به حساب شما دسترسی داشته باشد، احتمالا می‌توانید نشانه‌هایی از فعالیت را ببینید:
* آیا اطلاعات شخصی شما (نام، تولد، محل، کارفرما و غیره) تغییر کرده است؟
* آیا افراد جدیدی که نمی‌شناسید به فهرست دوستان‌تان اضافه شده‌اند؟
* بدون اطلاع شما، پیامی از حساب کاربری‌تان ارسال شده است؟
* آیا پست‌های ناآشنا روی حساب خود مشاهده کرده‌اید؟

ابزارهای کمکی

علاوه بر ابزارهای ضدهک داخلی در فیس‌بوک برنامه‌های کمکی دیگری نیز وجود دارند که احتمال خطر را به شما اطلاع می‌دهند. یکی از بهترین برنامه‌ها Have I Been Pwned است.

شما باید در این سایت آدرس ایمیل و رمز عبور را برای اسکن دیتابیس وارد کنید. بنابراین اگر حساب شما هک شده باشد و نقصی وجود داشته باشد به شما اطلاع داده خواهد شد. همچنین می‌توانید اطلاعات خود را ثبت کنید تا در صورت بروز هک به شما اطلاع داده شود. اگر مورد هک قرار گرفتید اما باید رمز عبور خود را عوض کنید سپس برای جلوگیری از اتفاق دوباره کد احراز هویت دو مرحله‌ای را فعال کنید.

فیس‌بوک را مطلع کنید

اگر از طریق یکی از روش‌های یاد شده متوجه هک در حساب کاربری خود شدید باید فیس‌بوک را مطلع کنید. خوشبختانه در حال حاضر فیس‌بوک یک ابزار اختصاصی برای گزارش هک ارائه می‌دهد. شما باید به facebook.com/hacked بروید و به فیس‌بوک بگویید که چرا فکر می‌کنید حساب‌تان به خطر افتاده است. شما چهار گزینه خواهید داشت:
* من یک پست، پیام یا رویداد در حساب کاربری‌ام دیدم که نقشی در آن نداشتم.
* کسی بدون اجازه وارد حساب کاربری من شده است.
* من یک حساب کاربری پیدا کردم که از اسم یا عکس‌هایم استفاده می‌کند.
* بقیه می‌توانند چیزهایی در حساب من ببینند که فکر می‌کنم خصوصی بودند.

به طور خلاصه فیس‌بوک دو ابزار برای تشخیص هک ارائه می‌دهد یکی ورود‌های ناشناخته و دیگری لیستی از سیستم‌های متصل شده اخیر. اگر این دو را با یکی از ابزارهای کمکی، مثل سایتی که در بالا معرفی شد، به کار بگیرید قطعا می‌توانید دسترسی‌های غیرمجاز را شناسایی کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *