شما چه چیزی می‌دانید که شخص دیگر نمی‌داند؟ چه تخصص منحصر به فردی دارید ؟ از همین موارد بسیار ساده هم می‌توان در بستر اینترنت کسب درآمد کرد. ابتدایی ترین راه‌ این است که در شبکه‌های اجتماعی وارد شوید. فرض می‌کنیم شما توانایی طراحی سایتی ساده را دارید. برای اینکه متوجه شوید اصلا برای تخصص شما بازاری وجود دارد یا نه، می‌توانید بسیار ساده با یک صفحه اینستاگرام، و دنبال کردن افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، خود را معرفی کنید و سپس مشتری جذب کنید. البته همین یک مورد هم شامل فرآیندهای پیچیده بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است. در این مقاله ، به بررسی ادامه نکات می‌پردازیم تا بتوانید در مورد کسب‌وکار اینترنتی درک درستی داشته باشید و موفقیت خود را تضمین کنید.

رقیبان شما چه کسانی هستند و چقدر در فضای آنلاین قدرت دارند؟

یکی دیگر از مهم‌ترین کارها در هنگام راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی، بررسی رقبا است! برای این کار سایت‌هایی که مربوط به حوزه کاری شما هستند را در صفحه اول گوگل شناسایی و مورد بررسی قرار دهید. سایت‌هایی که گوگل رتبه‌های خوبی دارند معمولاً بازدید و فروش خوبی هم دارند. به خصوص اگر این سایت‌ها در رتبه‌های اول تا سوم قرار گرفته باشند. حتماً این سایت‌ها را از لحاظ‌ مختلف (حتی زیبایی آن سایت) بررسی کنید و آنالیز دقیق انجام دهید.شاید پیش خود بگویید چه طور باید این سایت ها را بررسی کنیم؟ کارهای مهمی که شما باید انجام دهید بررسی ترافیک سایت، بررسی قدمت سایت، بررسی محتوا، بررسی خدمات و محصولات‌شان است. به خصوص محصولات هر سایتی که مهم‌ترین منبع درآمد آن کسب‌وکار است را مورد بررسی قرار دهید. ببینید که چه محصولاتی در سایت قرار گرفته است و کدام محصولات بیشترین طرفدار را دارد. اگر در سایت تعداد فروش محصول درج نشده است، محصولاتی که بیشترین نظر در آن درج شده است بیشترین فروش را دارند. اگر توانایی تولید چنین محصولاتی را دارید، دست به کار شوید.

برای بررسی ترافیک سایت مورد نظر می توانید از سایت الکسا استفاده کنید. با استفاده از الکسا می توانید به صورت تخمینی ترافیک روزانه سایت مورد نظر را بررسی کنید. هر چقدر رتبه الکسا بهتر باشد، بازدید آن سایت هم بیشتر است . به دنبال رقیبانی باشید که بهترین رتبه الکسا و در نهایت بیشترین بازدید را دارند! البته بقیه رقیبان را هم دست کم نگیرید و آن‌ها را هم بررسی کنید. مورد بعدی این است که باید بررسی کنید سایت موردنظر از چه زمانی شروع به فعالیت کرده است تا متوجه شوید در مدت زمان فعالیتش چقدر پیشرفت کرده است. اگر پیشرفت رضایت‌بخشی داشته است، دلیل آن چیست؟ تمام این موارد را پیگیری کنید. البته گاهی تعداد رقیبان آن‌ قدر زیاد هستند که نمی‌توانید تمام آن‌ها را بررسی کنید. پیشنهاد می‌کنیم در چنین مواردی تنها بهترین رقیبان خود را آنالیز و بررسی کنید. می توانید با استفاده از سایت whois.com تاریخ ثبت دامین سایت مورد نظر را مشاهده. از این راه می توانید متوجه این شوید که سایت مورد بررسی از کی ثبت شده است و کارش را شروع کرده است. هر چقدر یک سایت قدیمی‌تر باشد، قطعاً در گوگل و سایر موتورهای جستجو رتبه بهتری دارد و ممکن است رقابت با آن سخت باشد!

محتوای سایت رقبای خود را بررسی کنید. محتوا مهمترین چیزی است که از بررسی آن می توان به حرفه ای بودن سایت مورد نظر پی برد؛ موتورهای جستجو هم بر اساس محتوا رتبه‌بندی می‌کنند! البته فاکتورهای دیگری هم وجود دارد اما محتوا مهم‌ترین عامل است. از نظر سئوکاران، محتوا پادشاهی است که در سایت وجود دارد. اگر محتوای آن‌ها قوی باشد شما باید سعی کنید محتوایی قوی تر از آن ها و در فرمت های مختلف ارائه کنید تا بتوانید با آن‌ها رقابت کنید. به فرض مثال اگر آن‌ها تنها محتوای متنی دارند، شما محتوای متنی و تصویری تولید کنید تا بتوانید از آن‌ها در موتورهای جستجو سبقت بگیرید.

برای محصولات و خدمات هم به همین صورت اقدام کنید . صفحه محصولات آن ها به شما می‌گوید چقدر در کارشان حرفه ای یا ضعیف هستند. تبلیغ نویسی صفحه محصولات آن ها را بررسی کنید و ببینید محصولات خود را چگونه توضیح داده‌اند! اگر توضیح محصولات جذاب باشد، یعنی رقیب شما در بخش تبلیغ‌نویسی حرفه‌ای است و شما باید تبلیغ‌نویسی برای معرفی محصولات جدید خود را حرفه‌ای انجام دهید. از همین بررسی های موردی از خیلی چیزها با خبر می شوید. در کل با بررسی مواردی که گفته شد می توانید بفهمید که آیا توانایی رقابت با رقبای خود را دارید یا خیر؟ البته همچنین می توانید به نقاط ضعف آن‌ها پی ببرید و آن ها را در خود تقویت کنید و از همین استراتژی برای رقابت با آن ها استفاده کنید. پس از بررسی تمام این موارد که در سایت رقیبان انجام می‌شود، زمان آن رسیده است که سایت خود را راه‌اندازی کنید. اما برای راه‌اندازی سایت چقدر باید هزینه کرد؟ قرار ما این است که با کمترین هزینه یک سایت را طراحی کنیم.

چگونه برای کسب‌وکار اینترنتی خود یک سایت راه‌اندازی کنیم؟

برای راه اندازی سایت نیازی به هزینه‌های زیاد نیست! در واقع ما تنها قصد داریم با کمترین هزینه یک سایت برای کسب‌وکار خود طراحی کنیم تا کم‌کم آن را توسعه دهیم. ممکن است اگر به یک طراح سایت بگویید برایتان یک سایت طراحی کند، ده‌ها دلیل برایتان می‌آورد که یک سایت اختصاصی نسبت به سایتی که با سیستم‌های مدیریت آماده طراحی می‌شود، بهتر است. شاید حق با این طراح سایت باشد اما توجه داشته باشید که طراحی سیستم مدیریت محتوای اختصاصی یعنی هر کاری که بخواهید انجام دهید، باید به همان طراح هزینه بدهید. حتی اگر بخواهید یک پلاگین ساده روی سایت خود نصب کنید، پلاگین آماده‌ای وجود ندارد و باید اختصاصی طراحی شود! جالب است بدانید در هنگام مدیریت سایت شما ده‌ها پلاگین نیاز خواهید داشت که سایت خود را مدیریت کنید و توسعه کنید. بنابراین تحت هیچ شرایطی توسعه و طراحی یک سیستم مدیریت محتوای اختصاصی را برای شروع کار نمی‌کنیم و پیشنهاد ما استفاده از سیستم آماده وردپرس است. زیرا قرار شد با کمترین هزینه کسب و کارتان را راه اندازی کنید و از هزینه‌های اضافی که فکر کنید راه‌اندازی کسب‌وکار یعنی خرج‌های سنگین، پرهیز کنیم!

پس به خاطر همین خودتان باید دست به کار شوید و سایت خود را طراحی کنید. راه‌اندازی یک سایت توسط خودتان شاید تنها ۵ دقیقه زمان بگیرد اما باید ابتدا آن را یاد بگیرد! البته منظور ما این نیست که به سراغ کدنویسی و برنامه‌نویسی وب بروید؛ بلکه منظور ما این است که نحوه راه‌اندازی و مدیریت سایت با استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوای آماده را یاد بگیرید و سایت خود را نصب کنید. اولین قدم برای راه‌اندازی یک سایت، انتخاب هاست و نام دامین است. نام دامین را باید با توجه به حوزه کاریتان انتخاب کنید. انتخاب نام دامین بر عهده شماست و برای انتخاب هاست و در واقع شرکتی که میزبانی سایت شما را انجام دهد، نکاتی را رعایت کنید:

نکاتی برای خرید هاست اشتراکی

برای آن که سایت خودتان را طراحی کنید، نیاز به یک هاست دارید تا اطلاعات بر روی آن ذخیره شود. در واقع هنگام خرید هاست دو نکته را باید رعایت کنید که اولین آن مشخصات هاست و دومی مشخصات میزبان هاستینگ است.

  • پرشین تولز ارائه دهنده میزبانی وب بر روی سرورهای قدرتمند لینوکس و ویندوز ، در ایران و خارج از ایران به همراه کنترل پنل های قدرتمند plesk و cPanel  که امکانات فراوانی برای مدیریت فایلها و دیتابیس فراهم می کنند.

برای خرید هاست مشخصات زیر را در نظر بگیرید:

  • فضای هاست: فایل‌های یک سایت معمولاً به فضای میزبانی زیادی نیاز ندارند اما کمبود فضا هم یکی از موضوعاتی است که اگر در نظر نداشته باشیم، بعد از مدتی ممکن است ما را دچار مشکل کند. بنابراین ابتدا باید نوع استفاده از هاست را بدانید؛ مثلاً اگر قرار است فضای هاست شما برای میزبانی فایل‌های دانلود استفاده شود، نیاز به فضای زیادی خواهید داشت اما اگر تنها نیاز به میزبانی سایتی با فایل‌های کم دارید، ۱ گیگ هاست یا کمتر از آن هم پاسخگوی نیازتان است. البته در این مورد نباید نگران باشید! مزیت‌ هاست‌های اشتراکی این است که در هر لحظه که بخواهید، می‌توانید به هاستینگ خود تیکت ارسال کنید و هاست خود را ارتقاء دهید.
  • پهنای باند: با توسعه سایت و بالا رفتن بازدید، یکی از مواردی که اهمیت پیدا می کند، پهنای باند هاست شما است. اگر سرویس انتخاب شده پهنای باند زیادی نداشته باشد، ممکن است بالا رفتن بازدید منجر به اتمام پهنای باند شده و سایت از دسترس خارج شود. پهنای باند به معنای میزان تبادل اطلاعات سایت با کاربران است! مثلاً اگر پهنای باند سایت شما ۱ گیگ در ماه باشد و حجم سایت هم ۱ مگابایت باشد، کاربران می‌توانند ۱,۰۰۰ بار از سایت شما بازدید کنند و پس از آن هاست شما مسدود می‌شود. البته ۱ گیگ خیلی کم است و معمولاً هاستینگ‌ها بیش از ۵۰ گیگ در ماه برای هاست شما در نظر می‌گیرند. همچنین معمولاً هاست‌های خارجی پهنای باند نامحدود در اختیار کاربران قرار می‌دهند و می‌توانید بدون هیچ دغدغه‌ای از آن‌ها استفاده کنید. اما هاست‌های داخلی گاهاً پهنای باند را محدود می‌کنند تا کیفیت سرویس افزایش پیدا کند.
  • معرفی انواع سرور و سرویس‌های میزبانی وب

پس در زمان تهیه سرویس به این نکته دقت داشته باشید که به چه میزان پهنای باند نیاز خواهید داشت که این موضوع کاملاً بستگی به ترافیک سایت شما دارد. اگر تازه سایت خود را راه‌اندازی کرده‌اید، نگران نباشید! شما تا چند ماه مشکلی با پهنای باند نخواهید داشت و پس از آن می‌توانید ارتقاء دهید. ترافیک ماهانه یک سایت می‌توانید یکی از هزینه‌های اصلی سایت های پر بازدید به شمار برود. پس اگر قصد یک راه‌اندازی سایتی را دارید که می‌دانید در آینده‌ای نزدیک بازدید بالایی خواهد داشت، به میزان استفاده از پهنای باند و هزینه‌های پهنای باند آن هاستینگ توجه لازم را داشته باشید. زیرا انتقال یک سایت از یک هاستینگ به هاستینگ دیگر دردسرهای خود را دارد. از همین ابتدا هاستی را تهیه کنید که لازم نباشد برای پهنای باند هزینه‌های زیادی بدهید و پس از مدتی که این هزینه‌ها سنگین شد، نیاز به انتقال سایت به هاستینگ دیگری داشته باشید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *