کسب‌وکارهای اینترنتی امروزه بخش بزرگی از فعالیت‌های تجاری را تشکیل می‌دهند و بر اساس نظر فعالان این حوزه تا چند سال آینده کسب‌وکارهای سنتی با شکست مواجه می‌شوند. این موضوع به این معنی است که اگر کسب‌وکارهای سنتی فعالیت خود را در بستر فضای آنلاین ایجاد نکنند، تا چند سال آینده دیگر فعالیت تجاری آنها وجود نخواهد داشت یا بهتر است بگوییم با شکست مواجه خواهد شد. شبکه‌‌های اجتماعی برای افراد زیادی یک فرصت عالی ایجاد کرده است تا بتوانند درآمد مناسبی را از طریق کسب‌وکار آنلاین خود داشته باشند. یکی از مشکلاتی که امروز در کشور ما به چشم می‌خورد، محدودیت‌هایی است که برای شبکه‌های اجتماعی مختلف به چشم می‌خورد! سوال اصلی کاربران این است که راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین در بستر اینستاگرام به تنهایی درست است یا باید آن را در سایت نیز توسعه بخشید؟

آشنایی با معایب راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین در اینستاگرام

در مقالات قبلی به بررسی برخی از مزایای استفاده از اینستاگرام پرداختیم اما اینستاگرام مانند هر سیستم دیگری برای راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین معایبی نیز دارد.

از اینستاگرام انتظار معجزه نداشته باشید

استفاده از اینستاگرام به عنوان یک ابزار بازاریابی عالی بسیار مفید و موثر است اما برخی از کاربران فکر می‌کنند باید در مدت زمان بسیار کوتاهی به رشد چند هزار درصدی رسید! اینستاگرام تنها یک ابزار بازاریابی است و نباید از آن انتظار معجزه داشت. این ابزار می‌تواند به شما کمک کند تا کاربران زیادی را جذب کسب‌وکار آنلاین خود کنید اما باید صبر داشته باشید! رسیدن به تعداد دنبال‌کنندگان فعال کار سختی نیست اما اگر این بازدیدکنندگان بخواهند هدفمند و فعالان حوزه کسب‌وکار شما باشند، مدت زمان و البته تلاش زیادی لازم است.

در اینستاگرام یا سایر شبکه‌های اجتماعی که در زمینه بازاریابی آنلاین استفاده می‌شوند، تعداد دنبال‌کنندگان مهم نیست اما تعداد دنبال‌کنندگان هدفمند از هر چیز دیگری بیشتری اهمیت دارد. بنابراین در اینستاگرام سعی کنید تبلیغات خود را به صورت کاملا هدفمند نمایش دهید و از راه‌هایی که تعداد دنبال‌کنندگان شما را به صورت غیرهدفمند و سریع افزایش می‌دهند خودداری کنید تا در تحلیل‌های صفحه شما در آینده مشکل ایجاد نکند.

قابلیت دسته‌‎بندی پست‌های شما در اینستاگرام وجود ندارد!

اینستاگرام به شما قابلیت انتشار تصاویر را می‌دهد اما نمی‌توانید آنها را در دسته خاصی قرار دهید! در هر کسب‌وکار برای درج مطالب در سایت قطعا دسته‌بندی‌هایی وجود دارد که کاربران راحت‌تر می‌توانند به مطالب یک دسته خاص دسترسی پیدا کنند؛ این مسئله در اینستاگرام و بسیاری از شبکه‌های اجتماعی دیگر به چشم نمی‌خورد و کاربران در رسیدن به مطالب دلخواه خود دچار مشکلاتی خواهند شد.

اگر تعداد مطالب شما کم باشد، کاربران می‌توانند با کمی زمان گذاشتن مطلب دلخواه خود را پیدا کنند اما اگر تعداد مطالب شما بسیار زیاد باشد، بالا و پایین کردن صفحه اینستاگرام تاثیری نخواهد داشت! بنابراین استفاده از سایت به منظم‌کردن فعالیت‌های خود کمک زیادی کنید اما این امکان در اینستاگرام به چشم نمی‌خورد.

نحوه ایجاد دسته‌بندی برای پست‌های اینستاگرام

یک پیشنهاد! اگر می‌خواهید به دسته‌بندی صفحه خود کمک کنید، به راحتی می‌توانید از هشتگ‌های متناسب با کسب‌وکار خود که تاکنون محتوایی در آن ارسال نشده است استفاده کنید! در واقع شما باید به تولید هشتگ متناسب با کسب‌وکار خود و دسته‌های خاص استفاده کنید. صبر کنید این موضوع را با مثال به شما توضیح دهیم تا راحت‌تر بتوانید آن را درک کنید! تصور کنید یک صفحه به نام PersianTools در اینستاگرام در حال فعالیت است که سه دسته اصلی کسب‌وکار (Business)، بازاریابی (Marketing) و توسعه وب (Develop) دارید و می‌خواهید در این سه دسته در اینستاگرام پست ارسال کنید. برای دسته‌بندی مطالب خود می‌توانید هشتگ‌های زیر را به شرط آن که در آن مطالبی ارسال نشده باشد، استفاده کنید:

البته توجه داشته باشید که این یک راه‌حل رسمی و کامل نیست اما تا زمانی که اینستاگرام برای این موضوع چاره‌ای نیندیشد، راه‌حل مناسبی است! پس از ایجاد چنین هشتگ‌هایی کافی است کاربران را با استفاده از بخش بیوگرافی اینستاگرام هشتگ‌های مربوط به دسته‌بندی خود راهنمایی کنید. امکان درج هشتگ و منشن در بخش بیوگرافی اینستاگرام جدید توسط تیم توسعه‌دهنده فراهم شده است.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی کمک زیادی به کاربران و فعالان حوزه تجارت آنلاین می‌کند تا بتوانند کسب‌وکار خود را در زمانی کم به درصد رشد و فروش بالایی برسانند. اینستاگرام به عنوان شبکه‌ اجتماعی اشتراک‌گذاری تصاویر به یکی از ابزارهای مهم برای فعالان حوزه بازاریابی اینترنتی تبدیل شده است که با استفاده از آن می‌توانند محصولات خود را به سایت کاربران معرفی کنند. اینستاگرام و سایت هریک مزایا و البته معایبی دارند که در کسب‌وکارهای مختلف یشنهادات مختلفی به چشم می‌خورد و باید به تمامی نکات ذکر شده توجه کرد!

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *