ویدیوهای حجیمی که با دوربین‌های با کیفیت گوشی خود می‌گیرید و بر روی کامپیوتر خود بایگانی می‌کنید، باعث شده تا فضای دستگاهتان تا مرز پر شدن پیش برود؟ به یاد داشته باشید که این موضوع تنها مختص به شما نیست و در حال حاضر همه این مشکل را دارند، اما با فشرده‌سازی یا همان کم حجم کردن ویدیوها شما می‌توانید با حداقل افت کیفیت، ویدیوهایی داشته باشید که به مراتب حجم کم‌تری در دستگاه شما اشغال می‌کنند.

نگران این نباشید که تا به حال با برنامه‌های ویرایش ویدیو کار نکرده‌اید، آموزشی که امروز برای شما تدارک دیده‌ایم، برای افرادی است که تا به حال هیچ تجربه‌ای از کار با برنامه‌های ویدیویی نداشته‌اند و به راحتی می‌توانند با مسیری که پیش رویشان می‌گذاریم و تنها با چند کلیک کار خود را انجام دهند.

Handbrake

این برنامه را کاربران حرفه‌ای نیز برای فشرده‌سازی ویدیوها استفاده می‌کنند، اما به واسطه کاربری ساده‌ی Handbrake، برای کاربران مبتدی نیز همین برنامه را پیشنهاد می‌دهیم.

ابتدا به این آدرس رفته و برنامه را بر اساس سیستم عامل خود دانلود کنید. مراحل نصب برنامه بسیار ساده بوده و کافی است درست از مسیر و تنظیمات پیش‌فرض مراحل را یک به یک طی کنید.

بعد از اجرای برنامه با انتخاب گزینه‌ی Open Source آدرس ویدیویی که می‌خواهید کم حجم کنید را پیدا کرده و آن را درون برنامه بارگذاری کنید.

اولین کاری که باید بکنید این است که آدرس فایل خروجی خود را تعیین کنید. روی کلید Browse کلیک کرده، آدرس پوشه‌ی مد نظر خود را پیدا کنید و سپس اسم فایل را نوشته Save را بزنید. بعد از انجام کار، نتیجه‌ای که قرار است ذخیره شود زیر گزینه Destination نمایش داده می‌شود.

در این بخش شما دو گزینه را بایدد تنظیم کنید. ابتدا باید در قسمت Output Settings تعیین کنید که فرمت ویدیو شما چه باشد که پیشنهاد ما این هست حتما از MP4 استفاده کنید تا در تمام دستگاه‌ها قابل پخش باشد. دوم اندازه ویدیو است که در بخش Size نشان داده شده است.

بخش دردسرساز برای شما این قسمت است. اول از همه اگر خیلی نمی‌‌خواهید در ویدیو دست ببرید، اصلا به آن دست نزنید. اگر هم خواستید که اندازه تصویر را کوچک‌تر کنید تا در نهایت حجم فایلتان خیلی کم شود، باید در نظر بگیرید که همیشه ابتدا Height یا ارتفاع ویدیو را به پیکسل وارد کنید و سپس از پایین همین کادر که نوشته شده Output، برنامه عدد درست برای به هم نخوردن تناسب اندازه را به شما می‌دهد. به وسیله آن می‌توانید عدد Wiedth یا عرض را تغییر دهید.

حالا کافی است به سراغ برگه ویدیو رفته و Framerate را تغییر دهید. عدد پیشنهادی ما برای این بخش ۳۰ و برای به وجود آمدن حجم کم‌تر عدد ۲۵ است. پایین‌تر از آن را انتخاب نکنید.

برای بخش Encoder Preser، سرعت انتخابی شما روی کیفیت خروجی تاثیر دارد، پس سرعت را پایین آورده و روی Slow بگذارید تا کیفیت بهتری در روند فشرده‌سازی داشته باشید.

حالا کافی است تا روی Start Encode کلیک کنید تا روند فشرده‌سازی و کم‌حجم شدن ویدیو طی شود. در نظر داشته باشید که این تنظیمات کاملا ابتدایی بوده اما نتیجه‌ی عمدتا خوبی در پی دارد. برای تنظیمات پیچیده‌تر که به زودی آموزش آن را نیز قرار خواهیم داد، نیاز است تا چند مفهوم کلی را بدانید تا بتوانید به باقی موارد موجود در برگه‌های برنامه دست ببرید.

Join the Conversation

2 Comments

  1. سلام اسم نوشته های خوشگلی تو نت هستش فارسی انگلیسی اینا رو با چه نرم افزاری میسازن؟ لطفا اگه نرم افزار نداره با فتوشاپه اموزشش و بدید؟

  2. سلام اسم نوشته های خوشگلی تو نت هستش فارسی انگلیسی اینا رو با چه نرم افزاری میسازن؟ لطفا اگه نرم افزار نداره با فتوشاپه اموزشش و بدید؟

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *