از زمان عرضه‌ی آیفون۷ پلاس تا به اینجا، حالت پرتره از ویژگی‌های اصلی این گوشی‌ها بوده‌است. به گونه‌ای که آیفون ۸ پلاس و آیفون ۱۰ نیز این قابلیت را به همراه دارند؛ به‌طوری‌که آیفون۱۰ بر روی دوربین جلوی خود نیز از این قابلیت پشتیبانی می‌کند.

متاسفانه اگر آیفون شما قدیمی‌تر است، قابلیت استفاده از حالت پرتره به صورت پیش‌فرض برای آن تعبیه نشده‌است. اما اگر گوشی شما دوربینی با دو لنز دارد، می‌توانید برای تجربه‌ی حالتی تقریبا مشابه، از اپلیکیشن‌های ثانویه استفاده کنید.

برخی از این برنامه‌ها نیازمند اندکی دقت و تلاش از سمت کاربرند، اما کیفیت نهایی کاملا به این زحمت می‌ارزد!

۱- PortraitCam

این نرم‌افزار در عین سادگی بسیار قدرتمند است و ابزارهای زیادی در اختیار کاربر می‌گذارد.

شما می‌توانید مستقیما با PortraitCam عکس بگیرید و یا عکس‌های از پیش گرفته‌شده‌ی خود را در آن وارد کنید. همچنین این اپلیکیشن به دوربین جلوی آیفون۱۰ برای گرفتن تصاویری باکیفیت‌تر کمک می‌کند.

PortraitCam

PortraitCam به صورت خودکار چهره‌ها را تشخیص می‌دهد؛ این قابلیت معمولا به خوبی کار می‌کند، اما گاهی نیاز به اندکی تنظیم به صورت دستی نیز می‌باشد. کافیست بخش‌های تشخیص داده نشده و یا بخش‌هایی که به اشتباه به عنوان چهره شناخته شده‌اند را به اپلیکیشن معرفی کنید تا کیفیت چهره بالا رفته و بقیه عکس بلور شود.

از دیگر ویژگی‌های این اپلیکیشن می‌توان به توانایی تنظیم شدت و شکل بلور و نیز جهت افکت بوکه اشاره کرد. قابلیت‌هایی نظیر چرخاندن تصویر، هایلایت و ابزارهای معمول ادیت عکس نیز در این نرم‌افزار گنجانده شده‌اند.

PortraitCam همچنین فیلترهایی نیز دارد که درصورت استفاده‌ی صحیح، می‌توانند تصاویر بی‌همتایی را تقدیم شما کنند.به صورت خلاصه باید گفت که این نرم‌افزار ابزار متعددی درخور قیمت نه‌ چندان پایین خود در اختیار شما می‌گذارد.

۲- FabFocus

اگر به دنبال بوکه‌ی بیشتری در تصویر نهایی خود هستید، FabFocus به راحتی آن را در اختیار شما می‌گذارد.

این اپلیکیشن نیز مانند PortraitCam، علاوه بر گرفتن عکس جدید، توانایی ادیت تصاویر قبلا گرفته‌شده را هم دارد. رابط کاربری نرم‌افزار بیش از حد ساده است و همچنین این برنامه زمان بیشتری را صرف تشخیص چهره می‌کند که در عوض کیفیت تصویر نهایی را بالا می‌برد.

FabFocus

بعد از شناختن چهره، اپلیکیشن دیگر بخش‌های تصویر نظیر بدن و پس‌زمینه را تشخیص می‌دهد و پس‌زمینه را بلور می‌کند.

دقت بیشتر این اپلیکیشن در مقایسه با دیگر رقبا به معنی بی‌نقص بودن آن نیست و گاها ممکن است مجبور به دخالت در روند تشخیص چهره شوید. از ویژگی‌های  FabFocus می‌توان به توانایی تغییر شدت بلور، تغییر اندازه‌ی برس تشخیص چهره و همچنین اضافه کردن افکت بوکه به نور تصاویر پس‌زمینه اشاره کرد.

هنگامی که به صورت دستی در تشخیص چهره شرکت می‌کنید، نرم‌افزار کمی بالای انگشت شما را برس می‌کشد پاک می‌کند و به این ترتیب انگشتتان مانع دید نشده و کارتان راحت‌تر می‌شود تا تصویری واقعی و دقیق حاصل شود.

تنها مشکل FabFocus سرعت پایین‌تر آن نسبت به دیگر اپلیکیشن‌های هم‌نوع و نیز به ندرت هنگ کردن است.

۳- Fore Photo

آیا صرفا می‌خواهید به آسانی حالتی عمقی به تصویر خود اضافه کنید؟ این اپلیکیشن برای شما کافیست!

Fore Photo بسیار ساده و سریع است، اما قابلیت گرفتن عکس ندارد و فقط در آن می‌توانید عکس‌های قدیمی خود را ادیت کنید. این اپلیکیشن نیز بعد از بارگذاری تصویر، عناصر پس‌زمینه را تشخیص داده و آن‌ها را بلور می‌کند.

Fore Photo

این نرم‌افزار نیز با وجود بی‌نقص نبودن، نسبتا دقیق است. ابزارهای معمول برس تشخیص چهره و پاک‌کن برای پاک کردن آن در اختیار کاربر قرار می‌گیرند. همانطور که گفته شد، Fore Photo بسیار سریع‌تر از اپلیکیشن‌های مشابه است و در زمان کمتری رندری مناسب به شما تحویل می‌دهد. در زمینه‌ی شدت بلور نیز شما با پنج سطح روبرو می‌شوید که مقدار پیش‌فرض نرم‌افزار سطح وسط و متعادل است.

این اپلیکیشن کاملا رایگان بوده و فقط یک واترمارک کوچک در گوشه‌ی پایین سمت راست برجای می‌گذارد که با پرداخت ۱٫۹۹ دلار می‌توانید از شر آن خلاص شوید.

مجددا باید ذکر کنیم که Fore Photo سریع و ساده است و اگر ابزارهای بیشتری می‌خواهید بهتر است به سراغ دیگر اپلیکیشن‌های لیست بروید.

۴- AfterFocus

این اپلیکیشن ابزار کافی و مناسب را به همراه قیمتی به‌صرفه‌تر ارائه می‌دهد و رابط کاربری ساده‌ای دارد.

AfterFocus هر دو قابلیت گرفتن تصویر جدید و قابلیت ادیت تصاویر قبلی را با خود به همراه دارد.

یکی از قابلیت‌های جالب این اپلیکیشن، حالت Double Take آن است؛ به این صورت که بعد از گرفتن عکس، دوربین را حدود یک سانتیمتر به سمت راست می‌برید و تصویری دیگر می‌گیرید. به این ترتیب اپلیکیشن راحت‌تر و دقیق‌تر چهره‌ها را از اشیا و محیط تفکیک می‌کند.

AfterFocus

دیگر قابلیت نوین AfterFocus را در تصویر مشاهده می‌کنید. کافیست یک خط(در شکل سفید) درون ناحیه‌ی فوکوس(چهره و بدن) و سپس خطی دیگر در ناحیه‌ی پس‌زمینه(خط مشکی) بکشید. سپس نرم‌افزار به صورت خودکار دو ناحیه را از هم تشخیص می‌دهد. البته این حالت نیز کاملا دقیق نیست و به همین دلیل ابزار برس و پاک‌کن در اختیار کاربر قرار گرفته‌اند.

علاوه بر توانایی تنظیم شدت بلور، چندین حالت مختلف دیگر بلور(مثل بلور تدریجی) نیز در این نرم‌افزار موجود است که می‌تواند تصویری طبیعی‌تر تولید کند. همچنین موشن‌بلور در مورد تصاویر پس‌زمینه‌ی تصاویری که در حال حرکت گرفته شده‌اند بسیار به کار می‌آید. توانایی اضافه کردن بوکه و تغییر حالت فوکوس(مشابه تغییر دیافراگم دوربین در عکاسی) نیز در این اپلیکیشن گنجانده شده‌است.

درصورتی که می‌خواهید عکس خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید، AfterFocus مجموعه‌ی قابل توجهی از فیلترها،افکت‌ها و استیکرها را نیز در خود جای داده‌است. ازجمله این فیلترها می‌توان به مواردی حرفه‌ای نظیر Cross Process نیز اشاره کرد. البته دقت کنید که اطلاعات متای تصاویر شما(اطلاعات EXIF) پس از ادیت توسط این نرم‌افزار آسیب می‌بینند و اگر این مسئله برایتان اهمیت دارد بهتر است از اپلیکیشن دیگری استفاده کنید.

۵- Focos

درصورتی که خود آیفون۷ پلاس، آیفون۸ پلاس و یا آیفون۱۰ دارید و به دنبال کیفیت بهتری در تصاویر پرتره خود هستید، اپلیکیشن Focos گزینه‌ی مناسبی برای شماست.

از ویژگی‌های بارز این اپلیکیشن، قابلیت رندر زنده‌ی آن است؛ به این صورت که شما در حین کار با دوربین نرم‌افزار، پیش‌نمایشی از نتیجه‌ی عکس را می‌بینید که نسبت به دیدن خود تصویر پس از عکاسی کنترل بیشتری به شما می‌دهد. همچنین این برنامه قابلیت ادیت تصاویر از پیش تعیین شده را نیز دارد، اما باید دقت کنید که این قابلیت فقط بر روی تصاویر عمقی قابل اجراست.

Focos

بعد از عکس گرفتن و یا انتخاب تصویر مورد نظر، می‌توانید با انتخاب نقاط مختلف تصویر فوکوس تصویر را به قدری تغییر دهید تا سرانجام به حالت مورد علاقه‌ی خود برسید.

Focos برای علاقه‌مندان به افکت بوکه نیز چندین دیافراگم و لنز آماده کرده‌است که ظاهر بوکه را تغییر می‌دهند. بازنمایی سه‌بعدی نیز در این اپلیکیشن قرار داده شده‌است به طوری که می‌توان طریقه‌ی تصویربرداری عمقی را مشاهده و بررسی کرد.

درکنار این نکات مثبت، بهتر است که از نکات منفی این نرم‌افزار نیز یاد کنیم. مورد اول همان‌طور که ذکر شد انحصاری بودن اپلیکیشن برای گوشی‌هایی است که خود حالت پرتره را پشتیبانی می‌کنند. مورد دوم پولی بودن بسیاری از امکانات Focos است که اشتراک ماهانه‌ی آن ۰٫۹۹ دلار و سالانه ۵٫۹۹ دلار است؛ البته همچنین با پرداخت ۹٫۹۹ دلار می‌توان به صورت همیشگی از امکانات اپلیکیشن بهره برد. گفت این موضوع خالی از لطف نیست که سازندگان Focos برای هر کاربر امکان دو ساعت دسترسی کامل به نرم‌افزار را فراهم کرده‌اند تا قبل خرید از کیفیت و توانایی‌های محصول آگاه شوند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *