RNG از آن دست چیزهایی است که تقریبا همه از آن شاکی هستند. عدد و رقم‌هایی اتفاقی که باعث می‌شوند در بازی‌های آنلاین بعضی بازیکن‌ها نسبت به دیگری برتری پیدا کنند. مثل یک بازی رومیزی که وقتی طرف مقابل شما هی جفت ۶ می‌آورد و شما درگیر تاس‌هایی مثل ۳ و ۱ یا ۲ و ۱ هستید. اما اگر می‌خواهید دقیقا بدانید RNG چیست و چرا اینقدر شاکیان آن زیاد شده، در ادامه همراه ما باشید.

RNG: تولید کننده شماره‌های اتفاقی

RNG یا Random Number Generator در واقع الگوریتمی است که شماره‌های اتفاقی تولید می‌کند. در بازی‌های کامپیوتری این شماره‌ها می‌توانند معنای مختلفی داشته باشند. برای مثال در عنوانی مثل فورتنایت، بازیکن‌ها در نقاط مختلفی از نقشه به زمین می‌رسند و درون صندوق‌هایی که باز می‌کنند اسلحه‌های مختلفی است. حالا این اسلحه‌ها به صورت اتفاقی پخش شده‌اند و ممکن است یک بازیکن اسلحه بهتری نصیبش شود. یا در ماریو کارت چیز بهتری در مسیر شما قرار بگیرد یا خیلی نمونه‌های دیگر که در بازی‌های آفلاین گروهی نیز مثالش بسیار است.

البته تمام بازی‌ها به این الگوریتم وابسته نیستند، اما بازی‌های مدرن زیادی از این پارامتر استفاده می‌کنند. برای مثال در بازی گیتار هیرو، به هیچ وجه هیچ چیز شانسی نیست و بازیکن‌ها باید در شرایطی کاملا برابر با هم مسابقه دهند. یا راکت لیگ یا بازی‌های مبارزه‌ای که همه بدون RNG کار می‌کنند.

حتی عناوینی هستند که شاید به ظاهر ندانید که از RNG استفاده می‌کنند. مثل کانتر که هیچ الگوریتم ظاهری خاصی در آن دیده نمی‌شد. اما در مورد اسلحه‌های مورد استفاده که دقت پایینی دارند، شکل حرکت تیر و به هدف خوردن آن کاملا اتفاقی بود. در واقع اگر از کلت معمولی استفاده می‌کردید و در شرایطی یک سان هر دو بازیکن تیری به هم می‌زدند، ممکن بود یکی هد شات شود و تیر دیگری به گردن بخورد. البته همین المان باعث جذابیت و بعضا غیر قابل پیش بینی شدنش می‌شد.

RNG بازی‌ها را جذاب می‌کند اما پارامتر مهارت را کم‌رنگ خواهد کرد

غیر قابل پیش بینی بودن و الگوریتم‌های اتفاقی باعث جذابیت بازی می‌شوند. با یک مثال ساده شروع کنیم. فرض کنید در تتریس این الگوریتم وجود نداشت، آنوقت تمام آیتم‌هایی که شما داده می‌شد در هر بازی که شروع می‌کردید یکسان بود و دقیقا می‌دانستید که آیتم بعدی چیست. اما بعضی از بازی‌ها کلا بر پایه این الگوریتم بنا شده‌اند که مثالش در بازی‌های مدرن شاید Hearthstone باشد که شانس در آن خیلی اهمیت دارد.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که بازیکن‌های حرفه‌ای از این الگوریتم خوششان نمی‌آید این است که بعضا هیچ راهی وجود ندارد تا یک بازیکنی که شانس بیشتری آورده را شکست دهید. همین باعث می‌شود خیلی‌ها بازی‌هایی مثل تیکن یا مورتال کمبات را به بازی‌هایی مثل فورتنایت یا Hearthstone ترجیح دهند.

بعضی از RNGها را می‌توان فریب داد

همانطور که قبلا گفتیم، RNG یک الگوریتم است و در واقع یک مسئله ریاضی به حساب می‌آید. در بعضی موارد تولید عددهای شانسی به بعضی از پارامترهای داخلی بر می‌گردد، مثلا بعضی از بازی‌ها از ساعت محلی کنسول استفاده می‌کنند، یا اتفاقی که در بازی می‌افتد یا موارد اینچنینی. به این ترتیب می‌توان این پارامترها را دستی تغییر داد.

در بعضی از موارد که بازیساز خوب عمل نمی‌کند، می‌توان این عددهای شانسی را پیش بینی کرد. البته که دستکاری RNG در بازی‌های مدرن و خوب اتفاق نمی‌افتد، مخصوصا بازی‌هایی که به صورت آنلاین بازی می‌شوند، اما در بازی‌های قدیمی بعضا به راحتی می‌توان نتیجه دلخواه را از آن‌ها گرفت.

RNG: خوب یا بد؟

برای بسیاری از افراد، RNG خیلی به درد بخور است و بازی را غیر قابل پیش‌بینی و البته جذاب می‌کند، اما نباید از این غافل شد که بسیاری از بازیکنان موقع باخت، این موضوع را به شانس خود و RNG ربط می‌دهند. مشکل از جایی آغاز می‌شود که در بازی‌های مهم مخصوصا در زمینه esports، RNG اهمیت پیدا می‌کند و این جاست که مسابقات بزرگ ممکن است به واسطه شانس، نتایجی کاملا متفاوت از عملکرد بازیکنان داشته باشند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *