گوگل به شکل ترسناکی تمام فعالیت‌های شما را بر روی اینترنت رصد و ضبط می‌کند. اما آیا می‌دانستید راهی برای پی بردن به این عملکردها و امکان جلوگیری از آن‌ها وجود دارد؟

با رفتن به تنظیمات مرورگر می‌توانید احاطه بهتری بر روی عملکرد آن داشته باشید و نگاهی بیاندازید به کل تاریخچه مرور خود، اما شاید برایتان عجیب باشد؛ اگر با اکانت جی‌میل کس دیگری وارد به‌روزر شوید و عملیات همگام‌سازی را انجام دهید، تمامی اطلاعات او نیز در دسترس شما قرار می‌‌گیرد و این تنها شامل مرورگر بلکه شامل یوتیوب و جستجوهای نقشه گوگل نیز می‌شود.

 

گوگل در مورد ما چه می‌داند؟

این شرکت اطلاعات زیادی از شما را رصد و ضبط می‌کند. برای شروع می‌توان از تاریخچه جستجو و سایت‌هایی که رفتید شروع کرد. این عملیات نه بر یک دستگاه بلکه اطلاعات از طریق تمام دستگاه‌‌هایی که در آن لاگین کرده‌اید جمع‌آوری شده و در یک جا تجمیع می‌شود که شما با رفتن به “My Activity” می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.
اطلاعات مربوط به مخاطبین، اپلیکیشن‌ها، جستجوهای نقشه و تقویم شما از گوشی اندرویدی و اطلاعات مربوط به گشتن و جستجو در یوتیوب نیز به این اطلاعات اضافه می‌شود و اگر هنوز تعجب نکرده‌اید بهتر است این نکته را هم اضافه کنیم که صداهایی که هنگام گفتگو با دستیار صوتی ضبط می‌کنید نیز به این مجموعه اضافه می‌شود. حتی آن زمان‌هایی که اشتباها دستیار تشخیص می‌دهد که شما با اون کار دارید!
این شرکت بزرگ می‌گوید که برای پیش‌برد و بهبود عملکرد جستجو و این دست مسائل این کار را انجام می‌دهد.

اما در واقع جمع‌آوری تمام این اطلاعات به گوگل کمک می‌کند تا تبلیغاتی که بیشترین بازخورد را برای شما داشته باشد، برایتان نمایش دهد.

چطور اطلاعات کاملِ ذخیره شده به وسیله گوگل را ببینیم

 

ورود به اکانت گوگل

ابتدا باید به اکانت گوگل خود وارد شوید و سپس در آدرس بار این آدرس را وارد کنید:
history.google.com/history
در این مکان شما می‌توانید تمام عملکرد خود را مشاهده کنید.برای اینکه عملکرد خود بر روی وب را به صورت مشخص مرور کنید، کافی است که به Activity Controls بروید و در پایین Web and App Activity بر روی Manage Activity کلیک کنید. اگر گوگل عملکرد شما را ذخیره کند شما در این مکان می‌توانید تمام ردپای خود را مشاهده کنید.

گوگل می‌داند که شما دقیقا از چه گوشی استفاده می‌کنید

البته این مورد خیلی عجیب نیست امااگر نگاهی به اطلاعات بندازید متوجه خواهید شد که بعد از ارتقای گوشی خود به مدلی دیگر، گوگل تاریخچه گوشی‌هایی که با این اکانت از آن استفاده کرده‌اید را نگهداری می‌کند.از طرفی این مکان جایگاه خوبی است تا ببینید اکانت جی‌میل شما در کجاها باز شده است.

کافی‌ست به Sign-in & security بروید و با اسکرول کردن Device activity & notifications گزینه Recently Used Devices را مشاهده کنید.

گزینه Recently Used Devices را انتخاب کنید

چطور جلوی گوگل را از ذخیره این اطلاعات بگیریم

این امکان کاملا برای شما در نظر گرفته شده که بتوانید جلوی گوگل را بگیرید تا در آینده اطلاعات شما را ذخیره نکند. برای این کار به Activity controls بروید و درست زیر گزینه Web & App activity یک سوییچ آبی خواهید دید که باید آن را خاموش کنید.

گزینه web & activity را خاموش کنید

حالا بهتر است ببینیم گوگل چه تبلیغ‌هایی به ما نمایش می‌دهد

به پایین صفحه My Activity بروید تا ببینید گوگل چه تبلیغاتی برای شما در نظر گرفته است. با توجه به عملکرد شما در پلت‌فرم‌های مختلف، گوگل موضوعات متفاوتی را برای نمایش به شما در نظر گرفته است. این گزینه هم به راحتی می‌تواند خاموش یا روشن شود.
چطور اطلاعات را پاک کنیم
و در آخر اگر علاقه ندارید که اطلاعات قدیمی شما در بانک اطلاعاتی گوگل باقی بماند می‌توانید مراحل زیر را طی کنید، اما فراموش نکنید، پاک کردن موردی از بین اطلاعات مشکلی ایجاد نمی‌کند اما اگر همه‌ی اطلاعات را یک‌جا پاک کردید دیگر به هیچ کدام از تاریخچه عملکرد خود دسترسی ندارید.

اگر به دنبال سایتی هستید که اسمش را فراموش کرده‌اید، دیگر با تایپ یک حرف آن پیدایش نمی‌کنید یا اینکه دیگر دسترسی به جستجوهای قدیمی خود ندارید. البته می‌توانید نسخه‌ای این صفحه را داشته باشید، برای این کار مراحل زیر را طی کنید:
به Personal Info & Privacy برویدو در زیر منوی Control Your Content روی گزینه Download Your Data کلیک کنید.
سپس اگر از هر بابت با انجام این کار مشکلی ندارید با انتخاب سه نقطه کنار My Activity، گزینه Delete Activity By را کلیک کنید و با طی مراحل بعدی اطلاعات شما به کلی پاک خواهد شد.

Join the Conversation

2 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *