یکی از مسائل مهمی که افراد زیادی به آن اهمیت می‌دهند، شناخته شدن در شبکه‌های اجتماعی است. هر چقدر افراد شما را بیشتر بشناسند، شانس همکاری با شرکت‌ها و در نهایت، شانس افزایش درآمد شما تا چند برابر افزایش پیدا می‌کند. به شناخته شدن در شبکه‌های اجتماعی برندسازی شخصی گفته می‌شود و هر چقدر بیشتر بتوانید کاربران را با خود آشنا کنید، احتمال پروژه گرفتن و افزایش درآمد شما بیشتر است. فرض کنید فردی هستید که در زمینه طراحی گرافیک فعالیت می‌کنید و غیر از شرکت‌هایی که با آن‌ها کار می‌کنید، شخص دیگری شما را نمی‌شناسد. در این صورت احتمال این که بتوانید به صورت آزاد (جدا از شرکتی که در آن کار می‌کنید) پروژه بگیرید، بسیار کم است. در این مقاله قصد داریم شما را با برندسازی شخصی، اهمیت آن و نکاتی که به شما در زمینه برندسازی شخصی کمک می‌کند، آشنا کنیم. اگر موافق هستید، در این مقاله همراه ما باشید.

برندسازی شخصی (Personal Branding) چیست؟

امروزه با وجود رقابت‌های تخصصی فراوان موجود در صنعت‌های مختلف، بهترین بودن در هر مهارتی به ‌تنهایی کافی و تضمین‌کننده موفقیت کاری شما نیست! همه ما افراد مستعدی را می‌شناسیم که یا سر جای خودشان نیستند، یا کمتر از حق خودشان مزایایی دریافت می‌کنند؛ حتی شاید افرادی را دیده باشیم که نه تنها در جایگاه مناسب خود کار نمی‌کنند، بلکه بیکار هستند. برندسازی شخصی یا پرسونال برندینگ به این معنی است که افراد و مهارت‌هایشان نیز مانند محصولات کسب‌وکارها نیاز به معرفی دارند. برندسازی، درواقع، یک قدرت برای شناساندن افرادی به سایر کاربران است تا بتوانند مهارت‌ها و توانایی‌های خود را معرفی کنند. دقیقاً مانند اصول برندسازی محصول، برندسازی اشخاص هم بسیار مهم است تا کاربران با افراد متخصص با مهارت‌های مختلف آشنا شوند.

همه ما می دانیم این که صرفاً مدرک تحصیلی، تجربه یا عناوین شغلی می‌توانند موجب موفقیت فرد شوند، تصور درستی از بازار کار نیست. بنابراین برندسازی و قدرت نرم بر همه ابعاد زندگی روزمره‌مان تأثیرگذار است؛ زیرا در محیط کاری و تخصصی بسیار مهم است، که دیگران راجع به ما و توانمندی ما چه فکر می‌کنند. برند مجموعه‌ای از تعریف‌ها و خاطرات مشتریان و اطرافیان از شما است که نوع نگاه اطرافیان درباره شما را شکل می‌دهد. در واقع برند مجموعه ویژگی‌های منحصربه‌فرد است که به کسب‌وکار و روابط آن با جامعه معنی می‌بخشد.

با برندسازی شخصی فرصت‌های حرفه‌ای بیشتری متناسب با کیفیت مهارت‌های شما برای‌تان فراهم خواهد شد. تلاش برای تهیه یک تصویر واضح از خودتان و توانایی‌هایتان باعث می‌شود، شناخت بهتری نسبت به خود پیدا کنید. نقاط قوت خود را بهتر بشناسید و آن‌ها را مشخصاً نشان دهید و همچنین برای نقاط ضعف خود برنامه‌ریزی کنید. به‌مرور در حرفه خود شناخته شوید و موقعیت‌های شغلی بهتر به شما پیشنهاد شود و ارتباطات ارزشمندی با متخصصین حوزه خود پیدا خواهید کرد. پرسونال برندینگ به معنای توسعه و تدوین یک برنامه بازاریابی شخصی در زندگی حرفه ای افراد برای رسیدن به اهدافشان است.

به 3 سوال زیر دقت کنید:

  • چه عمل، تصمیم یا انتخابی می‌تواند تاثیر به سزایی در رشد برند شخصی یا همان پرسونال برندینگ شما داشته باشد؟
  • سه نکته‌ای که در وب‌سایت شخصی و شبکه‌های اجتماعی فعال خود باید به آن توجه کنید و روی آن تمرکز کنید، چیست؟
  • برای کسانی که به دنبال برند آنلاین قدرتمندی هستند و قصد استفاده از اینفلوئنسرمارکتینگ دارند، کدام اینفلوئنسرها را پیشنهاد می‌دهید؟ درواقع باید در حوزه تخصصی خودتان اینفلوئنسرها را بشناسید.

برندسازی در اینستاگرام چه اهمیتی دارد؟

برندسازی در اینستاگرام این شبکه اجتماعی پرمخاطب و محبوب که در مدت خیلی کمی توانست رقبای خودش را پشت سر بگذارد؛ خیلی حائز اهمیت است. رسانه‌ای که بی‌ شک این روزها همه صاحبان کسب و کار تولیدی، بازرگانی و خدماتی در هر سطحی از آن برای فروش محصولات و معرفی خدمات خودشان استفاده می‌کنند.

اما برای برندسازی در اینستاگرام باید سه مرحله اساسی را طی کنید:

  • نوع محصول و خدمات خود را دقیقا مشخص کنید.
  • ارزش آفرینی یا ارزش افزوده شما نسبت به رقبا که با دقت باید روی آن تمرکز کنید.
  • پرسونای مخاطب‌تان را کامل تشریح کنید. (به عنوان مثال در کدام رسانه و مدیا مشتری شما حضور پر رنگی دارند، ابزارهای مورد نیاز آن رسانه چه چیزهایی هستند. مشتریان بالقوه شما چگونه تصمیم می‌گیرند. این محصول شما برای کدام دسته از مشتریان در منطقه جغرافیایی مناسب هست. دقیقا موارد برجسته در مخاطبان را باید شناسایی کنید.)

چرا باید برندسازی در اینستاگرام را شروع کنیم؟

همانطور که می‌دانید زمانی بود که هر کسی با هر سطح توان علمی و مالی می‌توانست تولید کند؛ قادر به فروش محصول بود. در مرحله بعدی گفتند که حالا که تولیدکننده‌های زیادی دارند؛ یک محصول را تولید می‌کنند؛ هر کسب و کاری که بتواند توزیع داخلی و خارجی مناسبی را انجام دهید می‌تواند فروش خوبی داشته باشد. در مرحله سوم باز برای اینکه بتوانند فروش خوبی ایجاد کنند؛ نیازمند تبلیغات گسترده برای محصول‌های خودشان بودند.

در مرحله چهارم که خیلی از کسب و کارها در این مرحله قرار دارند؛ همان بحث برند‌سازی است. مصرف‌کنندگان محصولی را خریداری می‌کند که برند باشد؛ که متاسفانه در اینجا خیلی عملکرد خوبی نداشتیم. برای همین خواستم قبل از اینکه شما به بحث برندینگ در اینستاگرام بپردازید از آن مطلع شوید. برند اینستاگرام موضوعی است که می‌تواند هزینه‌های برندسازی و سرعت محبوبیت آن را همانند یک کاتالیزور کسب و کار افزایش دهد.

پس لازم است که با نگاهی عمیق‌تر و متفاوت‌تر آن را واشکافی کنیم. چرا که تا مدیا و رسانه‌ای را درست انتخاب نکنیم؛ مسلما نتایجی که به دست می‌آوریم غالبا زیاد مشهود نخواهند بود. در مقاله بعدی به بررسی ادامه این موضوع می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *