مایکروسافت ورد داکیومنت Microsoft Word Document از مهم‌ترین نرم‌افزارهایی است که در میان اقشار مختلف جامعه از جمله دانش‌آموزان، دانشجویان، ادارات، موسسه‌های تحقیقاتی و نویسندگان کاربرد گسترده‌ای دارد. اگر بخواهید داکیومنت رسمی آماده کنید، لازم است که یک فهرست قابل قبول داشته باشد. ما در این متن به شما کمک می‌کنیم تا فهرست‌نویسی را یاد بگیرید و در نوشتن مقاله و پروژه‌های خود به کار ببرید.

عنوان‌بندی در متن

برای اینکه از متن خود فهرستی تهیه کنید، قبل از هر چیز باید فصل‌بندی کرده و برای هر کدام از آنها عنوانی اختصاص دهید. عناوینی را که می‌خواهید در فهرست خود بیاورید را دبل کلیک کرده و انتخاب کنید. سپس در نوار بالا تب Home را بزنید و از بخش مربوط به استایل‌ها با نام Styles یکی از فرمت‌های هدینگ‌ها را از شماره ۱ تا ۳، Heading1، Heading2 و Heading3 را انتخاب کنید. با انجام این کار رنگ، اندازه و فونت نوشته شما تغییر می‌کند. برای راحتی کار و تکرار سریع‌تر می‌توانید از Format Painter در بخش اول از سمت چپ با نام Clipboard استفاده کنید. با یک بار کلیک یک بار قابل استفاده است و با دو بار کلیک به حالت انتخاب در می‌آید و برای کل متن می‌توانید آن را به کار ببرید.

فهرست‌بندی به صورت خودکار

مهم‌ترین قسمت ایجاد یک فهرست درست و بدون دردسر این است که اجازه دهید فایل ورد، آن را به صورت خودکار و دقیق‌تر انجام دهد. به همین خاطر شما پس از انجام بخش اصلی و عنوان‌بندی صفحات، صفحه‌ای را با نام فهرست در اوایل فایل خود باز می‌کنید. سپس از تب Reference و بخش  Table Of Contents یکی از قالب‌های موجود در منو را به دلخواه انتخاب می‌کنید. در همین موقع تمامی عناوین انتخاب شده همراه شماره صفحه‌شان فهرست‌وار در آن صفحه قرار می‌گیرند. اگر متن شما فارسی و راست‌چین است با تغییر دایرکشن فهرست و یا یه کمک کلیدهای Ctrl + Shift آن را به سمت راست منتقل کنید. ممکن است در ادامه نوشتن یا ویرایش مقاله بخواهید عنوانی به آن اضافه کنید. در این صورت با انتخاب گزینه Update Table در بالای پنجره فهرست آن را به روز می‌کنید. با انتخاب گزینه Update Page Number Only فقط شماره صفحات به روز شده و با انتخاب Update Entire Table  عنوان جدید وارد جدول خواهد شد.

نحوه ایجاد فهرست چند سطحی

ایجاد کردن یک فهرست چند سطحی در ورد کار خیلی سختی نیست. برای انجام این کار می‌بایست در ابتدا چند خط از فهرست خود را تایپ کرده و سپس آن خطوط را انتخاب کنید. از نوار بالا تب Home را بزنید و با کلیک بر روی Multilevel Lists یکی از انواع فهرست های داخلی را که در لیست کشویی نشان داده می‌شود را انتخاب کنید. فهرست شما با همان استایلی که انتخاب کرده‌اید قالب‌بندی شد. اما همچنان یک فهرست تک سطحی دارید. با فشار دادن دکمه Tab یا Shift + Tab در کیبورد می‌توانید سطوح فهرست را کم یا زیاد کنید. حواستان باشد قبل از انجام این کار در اول خط کلیک کنید تا فهرست شما از آنجا شروع شود. اگر بخواهید سطوح بیشتری به فهرست خود اضافه کنید، این مرحله را تکرار کنید. یعنی برای اضافه کردن یک خط و رفتن به سطح پایین‌تر، کلید Tab را بزنید.

انتخاب یک سطح خاص برای یک خط

گاهی ممکن است بخواهید نوع اصلی یک فهرست چند سطحی را تغییر دهید. مثلا می‌خواهید به جای شماره از بولت یا طرح دیگری استفاده کنید. در این صورت به کمک کلیدهای Tab و Shift + Tab سطوح فهرست خود را کم و زیاد کنید و در نهایت راهکار جالب مایکروسافت را برای انتخاب یک سطح خاص به کار ببرید. در ابتدا بر روی هر مکان از خطی که می‌خواهید سطحش را تغییر دهید، کلیک کنید. سپس با زدن Multilevel List در منوی کشویی، گزینه Change List Level را انتخاب و سطح مورد نظر خود را مشخص کنید. خطوطی را که انتخاب کرده‌اید به آن سطح مشخص تغییر می‌یابد.

برای ایجاد یک فهرست دلخواه نکات بسیاری وجود دارد که می‌توانید توسط آنها لیست خود را سفارشی‌سازی کنید. در مورد این بحث در متن‌های دیگری آموزش داده می‌شود.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *