گاهی تنها محافظت از دستگاه و گذاشتن پسوردهای پیچیده کافی نیست و شما مصر هستید تا به هیچ وجه کسی به محتوایی خاص در دستگاه شما دسترسی پیدا نکند. برای چنین کاری، ساده‌ترین روش این است که از ابزار داخلی ویندوز استفاده کرده و روی پوشه‌ای که برایتان اهمیت دارد، پسورد بگذارید. به این ترتیب وقتی از دستگاه‌های مشترک استفاده می‌کنید، کسی نمی‌تواند از طریق کاربر خود به پوشه‌ی شما بدون آن کد دسترسی داشته باشد.

قبل از این که کار را شروع کنیم، باید توضیح دهیم که این روش اگر چه ساده و اثر گذار است، اما از نظر امنیتی خیلی در سطح بالایی نیست و هیچ کدام از فایل‌هابه صورت پیچیده کد‌گذاری نمی‌شوند. اما انجام این کار کاربران عادی را به راحتی از فایل‌های شما دور نگه می‌دارد.

برای شروع باید File Explorer را اجرا کرده و به سراغ پوشه‌ای که مد نظر دارید بروید. روی پوشه کلیک راست کرده و گزینه‌ی Properties را انتخاب نمایید. در پنجره‌ مشخصات، شما سمت راست پایین گزینه‌ای با عنوان Advanced… خواهید دید که باید روی آن کلیک نمایید.

در پایین پنل جدید عبارتی با عنوان Encrypt contents to secure data وجود دارد. شما باید تیک آن را فعال کنید و سپس OK را زده تا به پنجره اصلی Properties باز گردید. حالا Apply را بزنید تا تغییراتی که انجام دادید، روی پوشه اعمال شوند.

بعد از این که پروسه انجام شد و کدگذاری روی فایل‌ها به انجام رسید، اگر تا الان این کار را انجام نداده باشید از شما خواسته می‌شود که از کلید کدگذاری خود نسخه پشتیبان بگیرید. شما به این اطلاعات برای زمانی احتیاج دارید که پسورد فایل‌ها را فراموش کنید، پس آن رادر گوشه‌ای ذخیره کنید.

وقتی کار پشتیبان گیری هم به اتمام رسید، فایل‌های شما کدگذاری و آماده است. در واقع از این به بعد هر وقت که کسی بخواهد به فایل یا پوشه‌ی مد نظر دسترسی داشته باشد، اگر از اکانت شما نباشد یا این که اصلا هارد شما در جایی دیگر باشد، نیاز به این کد دارد تا بتواند آن را ببیند. این کار برای دستگاه‌های اشتراکی بسیار اهمیت دارد، به این ترتیب هیچ کدام از کابران دیگر نمی‌توانند به پوشه‌ی شما دسترسی داشته باشند.

شما می‌توانید هر زمان که بخواهید این حالت را از روی پوشه بردارید، کافی است مسیر داده شده را دوباره طی کنید و تیک مربوط به Encrypt contents to secure data را برداشته و OK را بزنید. همچنین اطلاعاتی در بخش Details وجود دارد که در مورد موارد بازیابی و کدگذاری پوشه گفته شده.

یک بار دیگر باید این نکته را ذکر کنیم که اگر چه این کار از ورود افراد دیگر روی کامپیوتر یا کسانی که هارد به دستشان می افتد، را می‌گیرد، اما در هر صورت روش خیلی امن برای اطلاعات حیاتی محسوب نمی‌شود. برای این کار بهتر است از برنامه‌های مخصوص همچون BitLocker یا VeraCrypt استفاده کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *