کسب‌وکارهای زیادی وجود دارند که برای بازاریابی محصولات یا خدمات خود از اینستاگرام استفاده می‌کنند اما در نهایت نمی‌توانند موفق باشند! یکی از مهم‌ترین دلایل موفق نشدن بازاریابی اینستاگرام عدم آنالیز و سنجش موفقیت آن است. در واقع تا زمانی که ندانید معیارهای موفقیت بازاریابی اینستاگرام چیست، نمی‌توانید در این زمینه موفق باشید. برای بازاریابی اینستاگرام شما نیاز به ابزارهایی دارید تا بدانید کمپین‌ها یا حتی پست‌های شما چقدر موفق بوده‌اند و کاربران چه بخشی از فعالیت‌های شما را دوست دارند! در این مقاله قصد داریم به بررسی چند روش آنالیز بازاریابی اینستاگرام بپردازیم تا اگر استراتژی شما در یک یا چند بخش خاص مشکل دارد، آن را تغییر دهید. امروزه اطلاعات و داده‌های آماری نقش زیادی در بازاریابی شما دارد و باعث می‌شود تا با شناخت مخاطبان خود و بررسی رفتار آن‌ها در وب‌سایت، رسانه‌های اجتماعی مختلف خود و … هدفمندتر عمل کنید و محتوای متناسب با علاقه‌مندی مخاطبان خود در هرکدام از آن‌ها تولید کنید.  اینستاگرام نیز داده‌های آماری جالبی در اختیار کاربرانی که بیزینس پروفایل اینستاگرام را فعال دارند، قرار می‌دهد که به کمک آن‌ها می‌توانید تاثیر بازاریابی در اینستاگرام را بر روی مخاطبانتان بسنجید و اگر لازم است متفاوت عمل کنید.

 چگونه مهمترین قدم در اینستاگرام مارکتینگ را برداریم؟

پیش از آن که بخواهید به بازاریابی اینستاگرام و فعالیت در این شبکه محبوب بپردازید، ابتدا باید ببینید هدف شما از اینستاگرام مارکتینگ چیست! در واقع شما باید بدانید که کسب‌وکارتان از فعالیت در اینستاگرام باید چه دستاوردهایی داشته باشد. اگر هدف شما فروش محصول است، شاید آنالیز پست‌های اینستاگرام نتواند کمک زیادی به شما کند اما اگر می‌خواهید از اینستاگرام به عنوان ابزاری برای برندسازی استفاده کنید، حتماً باید پست‌های محبوب صفحه خود را شناسایی کنید. بیزینس پروفایل یک قابلیت رایگان در اینستاگرام است. اینستاگرام این امکان را به کاربران می‌دهد که اکانت‌هایی که می‌خواهند در اینستاگرام به عنوان بیزینس شناخته شوند، پروفایلشان را به بیزینس پروفایل تغییر دهند.  بیزینس پروفایل فقط برای اکانت‌هایی قابل‌استفاده ‌است که برای بیزینس خود پیج فیسبوک دارند و پیج خود را به اکانت اینستاگرام خود لینک کرده‌اند. در مقالات قبلی به بررسی ابزار insights اینستاگرام پرداختیم که با استفاده از آن می‌توانید اطلاعات خوبی در مورد پست‌ها و فالوورهای صفحه خود کسب کنید؛ در این مقاله هم قصد داریم اطلاعات مهم این ابزار که برای آنالیز بازاریابی اینستاگرام مهم هستند را بررسی کنیم. برخی از معیارهای مهم در آنالیز اینستاگرام عبارتند از:

مقایسه نرخ تعامل خود با صفحه رقیبان

اینستاگرام برای آن دسته از کاربران خود که پروفایل کسب‌وکار دارند، چندین داده آماری برای استوری‌هایشان نیز در اختیار آن‌ها قرار می‌‌دهد؛ هرچند که برای ویدئوهای زنده (live video) این امکان فراهم نیست. برای مشاهده این داده‌های آماری، پس از کلیک بر آیکون نمودارها در بالای پروفایل خود، که در ابتدای این نوشتار نیز به آن اشاره کردیم، با انتخاب قسمت استوری‌ها می‌توانید به داده‌های آماری استوری‌های جدید و قدیمی خود دسترسی پیدا کنید. در ادامه داده‌های آماری مربوط به استوری‌‌ها که اینستاگرام در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد را معرفی می‌کنیم.مهم معیار موفقیت یک صفحه اینستاگرام نرخ تعامل کاربران است! در واقع هر هدفی که برای فعالیت در اینستاگرام داشته باشید، نرخ تعامل در آن تاثیر زیادی دارد. حتی اگر بخواهید محصولات سایت خود را بفروشید، بدون افزایش تعامل کاربران در اینستاگرام نمی‌توانید فروش خوبی را تجربه کنید! برای آن که بدانید صفحه شما چقدر موفق است، باید نرخ تعامل صفحه خود را با صفحه رقیبان مقایسه کنید.

تعامل مخاطبان در هر پلتفرمی از شبکه های اجتماعی با یکدیگر متفاوت است. در اینستاگرام، کاربران می توانند یک تصویر را لایک کنند و یا زیر آن کامنت بگذارند. به این اقدامات Engagement یا مشارکت و تعامل کاربران گفته می شود. نرخ تعامل یکی از معیار های تحلیل صفحه در اینستاگرام است و به کمک آن متوجه خواهید شد چه میزان از دنبال کنندگان صفحه واقعی هستند و میزان مشارکت آنها چقدر است.  نرخ تعامل در واقع نسبت میان تعامل کنندگان یک پست به کل فالوور های صفحه است. تعامل کاربران در اینستاگرام را با توجه به نیاز و اهمیت تجاری مورد نظر خود می توانید از دو راه جداگانه بسنجید: یکی با تمرکز بر روی تعداد لایک ها و دیگری با بررسی تعداد کامنت ها. اما به طور کلی تمامی تعاملاتی که کاربران در زیر یک پست دارند، engagement نامیده می شود. بررسی حساب های کاربری محبوب‎ترین برندهای دنیا در اینستاگرام حاکی از آن است که میانگین نرخ تعامل چیزی در حدود ۳% الی ۴% است. این رقم با توجه به ماهیت تصویری پست ها در اینستاگرام، بیشتر از سایر شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک و توییتر است. به عبارت دیگر در یک صفحه با ۱۰۰ دنبال کننده (followers)، به طور متوسط ۳ فعالیت در هر پست، (لایک یا کامنت) صورت می پذیرد. برای مثال برای بدست آوردن ۱۰۰ لایک یا کامنت برای یک پست، تقریبا به ۳۳۳۳ فالوور نیاز داریم. برخی از صفحات اینستاگرام، دارای فالوور های غیر واقعی هستند یا محتوای جذابی تولید نمی کنند، از طریق محاسبه Engagement Rate می توانید متوجه شوید که چرا تعداد لایک ها و کامنت های یک صفحه با چندین هزار عضو اینقدر پایین است.

با استفاده از insights اینستاگرام می‌توانید تعامل کاربران را که بر اساس اطلاعات زیر هستند، ببینید:

  • تعداد لایک پست‌ها توسط کاربران (فالوورهایتان و سایر کاربران)
  • تعداد کامنت‌های ارسالی توسط کاربران
  • تعداد اشتراک‌گذاری پست‌ها و استوری توسط کاربران
  • تعداد ذخیره پست‌ها توسط کاربران

این ۴ مورد مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که اینستاگرام بر اساس آن، تعامل صفحه شما را نمایش می‌دهد. البته توجه داشته باشید که این اطلاعات به کمک insights نمایش داده می‌شوند و برای داشتن این قابلیت، باید یک صفحه تجاری اینستاگرام داشته باشید. در مقاله بعدی به ادامه این بحث می‌پردازیم.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *