بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یکی از تخصص‌های بسیار تاثیرگذار در افزایش فروش کسب‌وکارها است که با استفاده از آن می‌تواند شاهد رشد کسب‌وکار خود باشید. چیزی که در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی اهمیت بسیار زیادی دارد، محتوا است. تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی مختلف متفاوت است اما در کل تمامی آن‌ها شامل تصاویر، متن و… هستند. به همین دلیل است که اکثر بازاریابان در تمامی شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند، فعال هستند! در این مقاله قصد داریم به بررسی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای تاثیرگذار در مدیریت بهتر آن بپردازیم.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یا SMM چیست؟

همه‌ی ما روزانه زمانی را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنیم از اینستاگرام گرفته تا توییتر و فیسبوک و … که هر کس با توجه به سلیقه خود از یک یا چند شبکه‌ای اجتماعی استفاده می‌کند. با توجه به گسترش اینترنت و گوشی‌های همراه بیشتر شرکت‌ها و برندها محصولات و خدمات خودشان را در شبکه‌های اجتماعی معرفی می‌کنند، این یعنی جای محصولات و خدمات خود را معرفی می‌کنند که مشتری و افرادی زیادی در آنجا حضور دارند. به این فرآیند بازاریابی شبکه های اجتماعی می‌گویند به عبارت دیگر بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یا بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی، به مجموعه ای از فعالیت‌ها که برای افزایش بازدید از سایت، فروش محصول یا خدمات و معرفی برند انجام می گیرد، گفته می شود.به طور کلی همه ی ما می دانیم که امروزه اینترنت و شبکه های اجتماعی به قدری گسترش پیدا کرده اند که در همه ی خانه ها در سرتا سر جهان مورد استقبال قرار گرفته است.

SMM که مخفف عبارت  Social Media Marketing که به معنای بازاریابی شبکه های اجتماعی است، یکی از روش‌های دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود. در صورت بازاریابی مناسب در این شبکه‌ها، می‌توانید حجم زیادی از مخاطبان را جذب کرده و به کسب‌وکار خود رونق ببخشید. با توجه به فعالیت بخش زیادی از جامعه در پلتفرم‌های اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام، توئیتر و … حضور و بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، تقریباً برای هر کسب‌وکاری مفید واقع خواهد شد؛ اما باید در نظر داشته باشید که SMM یک کانال فروش مستقیم نیست و تنها ابزاری است برای کمک به فروش بیشتر، درواقع فروش را مستقیماً انجام نمی‌دهد و نیاز به زمان دارد؛ بنابراین، پیش از استفاده از این روش باید اهداف و نیازهای خود را بررسی کرده و سپس تصمیم بگیرید.

امروزه به گونه‌ای است که همه ی ما برای رفع نیازهای آموزشی، خرید وسایل مورد نیاز، بهره مندی از خدمات، پر کردن اوقات فراغت و یا بیکاری وارد شبکه های اجتماعی می شویم و با محتواهای زیادی که کاربران به اشتراک گذاشته اند مواجه می شویم. با کمک بازاریابی شبکه های اجتماعی و تولید محتوایی که کاربران به اشتراک می گذارند ما بهتر می توانیم نیازهای خود را رفع کنیم. در بازاریابی شبکه های اجتماعی علاوه بر اینکه صاحبان کسب وکار به معرفی محصول و خدمات خود می پردازند کاربرانی که محصول یا خدمات را دریافت کرده اند و استفاده کرده اند، نظرات خود را به اشتراک می گذارند و با توجه به توصیه آن ها و با مقایسه بین محصولات در سایت های مختلف می توان بهترین انتخاب را داشت.

بازاریابی شبکه های اجتماعی یکی از مهم ترین و کاربردی ترین شیوه های دیجیتال مارکتینگ است. همه گیر شدن شبکه های اجتماعی باعث ایجاد بستر مناسبی برای بازاریابی شبکه های اجتماعی شده است. هر کس که دارای کسب وکار است حتماً اصل بازاریابی، هر جا مردم باشند، کسب وکار همان جا است را شنیده اند. حال چگونه امکان پذیر است، بله با کمک بازاریابی شبکه های اجتماعی امکان پذیر است. بازاریابی با کمک رسانه های اجتماعی هیچ محدودیتی ندارد و مرز ها را رد می کند و در سرتا سر جهان قابل دسترسی می باشد.  البته این نوع بازاریابی در هر کشوری متفاوت هست یعنی شبکه‌های اجتماعی که در هر کشور استفاده می‌شود شاید با سایر کشورها فرق داشته باشد.در کشور ایران هم در سال سالهای نه چندان دور فیسبوک و در حال حاضر اینستاگرام، توییتر و پیام رسانی مثل تلگرام مورد استفاده کاربران هستند و شرکت‎ها و بزینس‌ها از آنها برای پیشبرد اهداف تجاری خود اعم از معرفی محصول خدمات، معرفی برند و غیره استفاده می‌کنند.  شما با قرار دادن محتوای مناسب و با کیفیت روز به روز بر کاربران خود می  افزایید. بازاریابی شبکه های اجتماعی با کمک رسانه های اجتماعی: فیس بوک، توییتر، اینستاگرام، پینترست، فیسبوک و لینکدین که از مهم ترین شبکه های اجتمای که دارای بیش‌ترین مخاطبان هستند.

در این رسانه یا شبکه های اجتماعی گروه های زیادی مشغول فعالیت هستند. اما نکته‌ای مهمی که باید به آن توجه کرد این است که فضای هر کدام از شبکه‌های اجتماعی با دیگر متفاوت هست. یعنی تولید محتوا برای هر کدام از شبکه‌های اجتماعی باید با دیگیری فرق داشته باشد زیرا سلیقه‌ها کاربران باهم متفاوت است و کسی که به عنوان مثال توییتر را دنبال میکند نباید با زبان بازاریابی اینستاگرام با اون ارتباط بگیرید.  نکته‌ای مهمی که وجود دارد این است که بازاریابی شبکه‌های اجتماعی رابطه‌ای نزدیکی با تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی دارد. این بدین معنی است که شما باید قبل از بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، استراتژی محتوایی آن را آماده کرده باشید و طبق آن حرکت کنید. اشتباهی که خیلی از شرکت‌ها دچار آن می‌شوند این است که برای همه شبکه‌های اجتماعی از یک نوع محتوا یکسان استفاده می‌کنند.

هزینه مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی نسبت به سایر روش‌های دیجیتال مارکتینگ بالاتر است؛ در نتیجه در ابتدا باید بررسی کنید که آیا واقعاً به SMM نیاز دارید؟ باوجود حجم بالای مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی مختلف، تمامی کسب‌وکارها از بازاریابی در شبکه های اجتماعی بهره نمی‌برند، اما در کسب‌وکار خود موفق هستند. ابتدا باید انتظار خود از SMM را برای کسب‌وکارتان مشخص کنید و سپس از آن استفاده کنید. به‌صورت کلی می‌توان گفت که کسب‌وکارهای مختلف به استراتژی SMM نیاز دارند، مثل: برندهای معروف، محصولات مربوط به ورزش، سلامت و زیبایی،محصولات مربوط به کودکان،کالاهای لوکس،فروشگاه‌های بزرگ آنلاین و تمام کسانی کسانی که قصد سرمایه‌گذاری زیادی در تبلیغات دارند. در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *