در این مطلب قصد داریم زیر و بم دنیای شبکه‌های اجتماعی را برایتان توضیح دهیم. شبکه‌های اجتماعی مهمی وجود دارند که برای پیشرفت در کسب وکار باید با آنها آشنا باشید. از طرف دیگر، شبکه‌های کوچک‌تر و خاص‌تری هم هستند که آنها نیز می‌توانند برای کسب‌وکارتان بسیار مفید واقع شوند.

در پایان این مطلب درکی خواهید داشت از اینکه در دنیای شبکه‌های اجتماعی چه می‌گذرد و چگونه باید شبکه‌های اجتماعی مناسب برای حضور خود را پیدا کرد.

برای شروع کار با شبکه‌های اجتماعی، دسته‌بندی کردن آنها در گروه‌های مختلف کمک زیادی خواهد کرد. به این ترتیب متوجه خواهید شد تمرکز خود را کجا باید معطوف کنید.

کدام شبکه‌های اجتماعی کاربران بیشتر یا متخصص‌تری دارند؟

اجازه دهید با برخی از بزرگ‌ترین شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی شروع کنیم. برای مثال فیسبوک، توییتر، گوگل پلاس و لینکدین مخاطبان پرتعدادی دارند. آیا می‌دانستید که فیسبوک به تنهایی بیش از یک میلیارد کاربر در سرتاسر جهان دارد؟

این یعنی مشتریان فعلی و آینده‌ی شما احتمالاً در این شبکه‌های اجتماعی بزرگ حضور دارند. بنابراین اگر مالک یک کسب و‌کار هستید، احتمالاً باید حضور در این شبکه‌های بزرگ را مد نظر قرار دهید تا بتوانید آنجا پیدایشان کنید.

اما گذشته از بزرگ‌تر‌ها، بازیگران کوچک‌تر و خاص‌تری نیز وجود دارند که در صنایع ویژه، روی موضوعات یا مخاطبان خاصی متمرکز‌اند؛ کسانی که کار خود را خوب بلدند و به دنبال محتوای مفصل‌تر و حرفه‌ای‌تر می‌گردند. سایت‌هایی نظیر تریپ‌ادوایزر (TripAdvisor) برای نقد و بررسی‌های مربوط به سفر و گردشگری، یا اوپن‌تیبل (Opentable) در حوزه‌ی رستوران‌ها از این دست هستند.

سایت‌های متعدد و مختلفی وجود دارند که به صنایع مختلف و متعدد اختصاص یافته‌اند و شما باید برای پیدا کردن مهم‌ترین‌های صنعت و حوزه‌ی فعالیت خود دست به جستجو بزنید.

با اینکه تعداد کاربران این سایت‌ها ممکن است کم‌تر از شبکه‌های اجتماعی بزرگ باشد، اعضای آنها می‌توانند دقیقاً همان افرادی باشند که شما به دنبال جذبشان هستید.

هر یک شبکه‌های اجتماعی برای چه کاری ساخته شده‌اند؟

مورد دیگری که هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب و پیوستن به شبکه‌های اجتماعی باید مد نظر قرار دهید، رسالت هر یک از این شبکه‌هاست. برای مثال، برخی شبکه‌های اجتماعی اغلب برای روابط شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی دیگر بیشتر روی به اشتراک گذاری محتوا تمرکز دارند و برخی نیز برای شبکه‌سازی حرفه‌ای به کار گرفته می‌شوند.

اجازه دهید کمی در این موضوع عمیق‌تر شویم. شبکه‌های شخصی‌تر یکی از راه‌هایی هستند که مردم برای ارتباط آنلاین با دوستان و خانواده‌ی خود مورد استفاده قرار می‌دهند. اما معنای این حرف آن نیست که شما به عنوان یک کسب‌و‌کار نمی‌توانید در آنها حضور داشته باشید؛ مردم همیشه و همه جا در مورد محصولات و خدمات مورد علاقه‌شان گفتگو می‌کنند.

فقط کافی است از ساختار گفتگو‌هایشان آگاهی داشته باشید. این یعنی آپدیت‌های شما باید سبک، جذاب و مفید باشند و رنگ و بوی فروش نداشته باشند. برای مثال، یک فروشگاه لباس‌های کلاسیک می‌تواند تصاویری از یک مشتری منتشر کند که یک کیف زیبای کلاسیک در دست دارد. این تصاویر می‌توانند توسط کاربران آن شبکه‌ی اجتماعی دست به دست شوند و همین، کسب‌و‌کار شما را در معرض دید افراد بیشتری قرار می‌دهد.

شبکه‌های به اشتراک‌گذاری محتوا، اطلاعاتی در اختیار مشتریان احتمالی قرار می‌دهند که می تواند آنها را کاملاً درگیر کند: حقایق، آمار، نمودار، نقد و بررسی و چیز‌هایی از این دست. برای مثال، همان فروشگاه مثال بالا می‌تواند روی شبکه‌ای مثل یوتیوب (Youtube) ویدیو‌هایی منشتر کند که در آنها «نحوه‌ی پوشیدن» لباس‌هایش به تصویر کشده شده‌اند. یا مثلاً روی پینترست (Pinterest) می‌تواند تصاویر زیبایی از سبک خیابانی به اشتراک بگذارد.

شبکه‌های حرفه‌ای معمولاً بیشتر دنیای کسب‌و‌کار‌ها را هدف گرفته‌اند و به دنبال جذب کسانی می‌روند که هدفشان شبکه‌سازی، پیدا کردن شغل و یا استخدام نیرو است. آگاهی از بافت در اینجا نیز اهمیت دارد: شاید اگر تلاش کنید روی این شبکه‌ها مثلاً به فروش لباس بپردازید نتیجه‌ی چندانی عایدتان نشود. اما شاید آنجا بتوانید نیروی بعدی خود را برای استخدام پیدا کنید.

از سوی دیگر، اگر کسب‌و‌کاری هستید که محصول یا خدماتی را به دیگر کسب‌و‌کار‌ها می‌فروشد (B2B) این می‌تواند دقیقاً همان جایی باشد که می‌توانید روی آن محصولات و خدمات خود را به دیگر حرفه‌ای‌های صنایع ویژه یا طیف خاصی از شرکت‌ها عرضه کنید.

جمع‌بندی

به عنوان نکته‌ی پایانی، همه چیز بستگی به این دارد که بافت هر شبکه‌ی اجتماعی و کاربرانش که شما نیز قصد دارید با آنها ارتباط برقرار کنید را خوب بشناسید.

شبکه‌های اجتماعی بزرگ مثل فیسبوک، توییتر، لینکدین، اینستاگرام ، یوتیوب و غیره، کاربران بسیار پرشماری دارند؛ بنابراین احتمالاً خیلی‌ها را می‌توانید روی آنها پیدا کنید. اما گذشته از این، ممکن است شبکه‌های کوچک‌تر و خاص‌تری پیدا کنید که دقیقاً به حوزه‌ی فعالیت شما اختصاص دارند. این گونه شبکه‌ها پر از کسانی هستند که به محصولات و خدمات ارائه شده توسط شما علاقه نشان می‌دهند.

برای هر شبکه، کمی وقت بگذارید و ببینید کاربران چه استفاده‌ای از آنها می‌کنند. این به شما کمک می‌کند درک بهتری از نحوه‌ی مشارکت خود در گفتگو‌های صورت گرفته در آنها داشته باشید و نوع محتوایی که باید رویشان به اشتراک بگذارید را بهتر بشناسید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *