اتومبیل الکتریکی یا خودروی برقی به ماشین‌هایی گفته می‌شود که از باتری‌های قابل شارژ به عنوان منبع انرژی استفاده می‌شود و در انگلیسی Electric vehicle نامیده می‌شود. این خودروها از موتور الکتریکی به عنوان نیروی محرکه استفاده می‌کنند. با وجود اینکه اولین خودروی برقی در دهه ۱۸۸۰ معرفی شد اما با توجه به پیشرفت فناوری، این خودروها از سال ۲۰۰۸ میلادی محبوبیت بیشتری پیدا کرد و باعث تولید انبوه و ایجاد بازار رقابتی شد. از اولین خودروهایی که به تعداد زیاد به سراسر جهان فروخته شد، نیسان لیف و شورلت بود. ایده اتومبیل‌های الکتریکی در سال‌های اخیر به خاطر کمپانی‌هایی همانند تسلا رو به افزایش رفته است. به همین دلیل در این متن راجع به مزایا و چگونگی کارکرد آنها بیشتر توضیح می‌دهیم.

تاریخچه‌ای مختصر از اتومبیل الکتریکی

اتومبیل‌های الکتریکی از اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم شروع به ساخت شدند. در دهه‌های هفتاد و هشتاد میلادی با وقوع بحران انرژی خودروهای برقی مورد توجه بیشتری قرار گرفتند. اما انبوه‌سازی این نوع خودروها از اواخر دسامبر ۲۰۱۰ شروع شد و در سپتامبر ۲۰۱۸ به تعدادی در حدود ۴ میلیون دستگاه رسید که رقم قابل ملاحظه‌ای در فروش جهانی خودرو بود.

مزایای خودروی برقی

اتومبیل الکتریکی برخلاف اتومبیل‌های معمولی، از برق برای جابه‌جایی استفاده می‌کند و هر روز بیشتر از قبل مورد توجه طرفداران محیط ‌زیست قرار می‌گیرد. از مزایای این نوع خودروها نسبت به خودروهای دیگر می‌توان به کاهش آلودگی هوا، کاهش گازهای گلخانه‌ای و کاهش مصرف نفت اشاره کرد. به همین دلیل خودروهای الکتریکی فواید بسیار و پرسودی دارد و راه‌ سالم‌تری برای حمل و نقل بشر است و با افزایش سطح آگاهی عمومی در جهان در مورد گرمایش و تغییرات آب و هوای زمین سبب رشد هر چه بیشتر در صنعت خودروهای برقی شده است.

تفاوت ماشین‌های بنزینی با اتومبیل‌های الکتریکی

ماشین‌های بنزینی در مقایسه با اتومبیل‌های الکتریکی گازهای مضری را وارد اتمسفر می‌کنند که باعث آلودگی هوا و گرمایش زمین می‌شوند. به طوری که سوخت این نوع ماشین‌ها به داخل پیستون‌های خودرو کشیده می‌شود و با آتش گرفتن و استخراج گرما و فشار، امکان حرکت پیستون‌ها و در نتیجه ایجاد توان برای حرکت اتومبیل فراهم می‌شود. با این حال هشتاد درصد از حرارت ناشی از سوزاندن سوخت فسیلی هدر می‌رود و فقط یک پنجم این سوخت به حرکت خودرو کمک می‌کند که میزان مناسبی نیست. در بیشتر کشورها ماشین‌های برقی در کنار خودرو‌های معمولی به فروش می‌رسند که میزان آلودگی آن‌ها کمتر است.

کارکرد اتومبیل الکتریکی

موتور یک خودروی برقی برای ایجاد حرکت ماشین بسته به نوع اتومبیل ایجاد می‌شود. به خاطر وزن زیاد باتری‌های به کار رفته در موتور، باید قطعات ذخیره الکتریسیته با دقت روی شاسی خودرو سوار شوند. برق مورد نیاز برای شارژ باتری‌ از طریق برق خانگی و یا ایستگاه‌های شارژ مخصوص برای این نوع خودروها تامین می‌شود. در واقع باتری‌ اتومبیل الکتریکی توسط موتور آن خودرو شارژ می‌شود. در حالی که باتری‌های به کار رفته اصلی‌ترین انرژی لازم برای چرخیدن چرخ‌ها را فراهم می‌کنند.

معایب خودروی برقی

باید در نظر داشته باشیم که از دیدگاهی دیگر، سرمایه‌گذاران صنعت ساخت خودروهای الکتریکی بیش از اهمیت به محیط زیست، به دنبال کسب سود از تولید این نوع از اتومبیل‌ها هستند. به همین دلیل در کنار مزایا و نکات مثبتی را که شامل می‌شوند، نکات منفی مختلفی را هم مانند دور ریختن باتری‌ها و مواد غیر قابل بازیافت استفاده شده در ساخت خودروهای الکتریکی وجود دارد. البته لازم است بدانید که چنین تصوری که خرید یک اتومبیل الکتریکی باعث تغییرات مثبت و نجات محیط زیست می‌شود نیز غلط است. چرا که با استفاده گسترده این خودروها مشکل آلودگی ناشی از حمل و نقل ممکن است فقط به بخش دیگری از صنایع منتقل ‌شود. ساخت باتری یکی از مهم‌ترین عواملی است که باید به آن توجه کرد. باتری‌ها از عناصری همچون کبالت و لیتیوم ساخته می‌شود که به نوبه خود مشکلاتی به همراه خواهد داشت. در نتیجه دور ریختن و بازیافت باتری‌های به کار رفته در یک اتومبیل الکتریکی یکی از اصلی‌ترین موضوعات مربوط به صنعت ساخت اتومبیل‌های الکتریکی است. باتری‌های بزرگ به کار رفته در این خودروها به راحتی قابل دور ریختن نیستند و باید راه چاره‌ای برای آنها اندیشید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *