در ادامه آموزش‌های مبتدی که در زمینه فتوشاپ برایتان در پرشین تولز آماده کرده بودیم، این بار می‌خواهیم ساخت افکت باران از اول را به شما آموزش دهیم تا نیازی به تصاویر آماده نداشته باشید. این کار بسیار ساده خواهد بود و کافی‌ست مراحل را یک به یک با ما طی نمایید.

خوبی ساخت افکت باران از ابتدا این است که در نهایت شما می‌توانید تغییراتی در آن ایجاد کرده و به خوبی با عکس خود همگام کنید، امکانی که وقتی از تصاویر آماده استفاده می‌کنید، خیلی امکان انجام آن را نخواهید داشت.

برای این که برداشتی کوتاه از افکت مورد نظر ما داشته باشید، ابتدا عکس اصلی را در زیر ببینید:

و در نهایت نتیجه عکس به شکل زیر خواهد بود:

پس برای شروع عکس مورد نظر خود را در محیط فتوشاپ باز کنید و با زدن کلیدهای Ctrl+J در ویندوز یا Command+J در مک، یک لایه مشابه را در بالای اصلی بسازید.

در ادامه ما کادر را کمی بزرگ‌تر می‌کنیم. دلیل انجام این کار استفاده از فیلتر Motion Blur است و وقتی از این فیلتر استفاده می‌کنید، عموما در حاشیه تصویر کمی مشکل خواهید خورد. با بزرگ کردن کادر و سپس کوچک کردن آن در آخر کار، مشکل حل می‌شود. پس رنگ اصلی را به مشکی تغییر دهید. برای این کار می‌توانید کلید D را زده و رنگ مشکی را انتخاب کنید.

سپس ابزار Crop را انتخاب نمایید (میانبر C).

کادر را به صورت متناسب بزرگ کنید. اگر از نسخه‌های 2017 به قبل استفاده می‌کنید، در هنگام بزرگ کردن کادر کلید Alt را نگه دارید تا تناسب آن به هم نخورد. در نسخه‌های جدید نیاز به این کار نیست. در نهایت کلید اینتر را بزنید.

خب حالا یک لایه خالی بالای تمام لایه‌ها اضافه کنید.

لایه جدید باید به رنگ مشکی در بیاید. برای این کار می‌توانید کلید‌های Alt+Backspace در ویندوز و  Option+Delete را در مک زده و رنگ مشکی را انتخاب نمایید.

حالا به منو فیلتر رفته و از Noise فیلتر Add Noise را انتخاب کنید. نمی‌شود برای هر اندازه و هر تصویری میزان درستی از نویز را پیشنهاد کرد و این کار را باید چند بار پیش ببرید تا در نهایت به عدد درست برسید اما برای این کار ما یک مرحله جداگانه داریم که نیاز نیست از اول همه چیز را انجام دهید، پس نگران نباشید و عددی را انتخاب کنید. برای عکس مورد نظر ما، 150 درصد را انتخاب می‌کنیم. اما حتما باید تیک Monochromatic را بزنید.

دوباره به منو فیلترها رفته و این بار از منو Blur فیلتر Gaussian Blur را انتخاب نمایید. برای این بخش ما تنها نیاز به کمی بلور داریم، پس خیلی Radius آن را بالا نبرید و روی 0.5 بگذارید.

در نگاه اول نویزی که ما به تصویر دادیم خیلی زیاد به نظر می‌آید، اما مراحل بعدی این مشکل را حل می‌کند. در ادامه شما باید یک Adjustment Layer اضافه کنید. باید مطمئن شویم که این لایه تنها بر روی نویز اثر می‌کند، پس وقتی روی لایه نویز هستید، کلید Alt یا Option را نگه دارید و روی آیکون New Adjustment Layer که در پنل لایه‌ها در عکس زیر نشان داده‌ایم، کلیک کرده و نگه دارید.

قبل از این که کلیک موس را رها کنید، به روی Levels بروید.

برای لایه جدید یک پیغامی نمایش داده می‌شود که باید تیک Use Previous Layer to Create Clipping Mask را زده و OK را بزنید. در این جا شما مشخص می‌کنید که لایه جدید تنها بر روی لایه زیری خود یعنی لایه نویز تاثیر خواهد گذاشت.

روی لایه Levels دبل کلیک کنید تا به تنظیمات آن بروید. شما می‌توانید در این‌جا میزان نویز را کم و زیاد کنید تا به عدد مناسب برسید. در نظر داشته باشید که هر زمان که خواستید، می‌توانید به این بخش برگشته و این بخش را تغییر دهید.

نتیجه کار باید چیزی شبیه به این باشد:

حالا نوبت به اضافه کردن فیلتر Motion Blur است تا رد باران در عکس شما مخص شود. پس روی لایه نویز که در کار ما Layer 2 است، کلیک نمایید.

حالا دوباره به فیلترها رفته و از Blur، فیلتر Motion Blur را انتخاب کنید. با کلیک بر روی این گزینه، یک صفحه برای شما باز می‌شود. تنظیمات مناسب برای این بخش 60 درجه و فاصله 50 پیکسل است، با این حال باز هم شما می‌توانید تنظیمات را بر اساس عکس خود انجام دهید.

در این‌جا دوباره می‌توانید به Adjustment Layer رفته و با عددها بازی کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

حالا روی لایه نویز کلیک کرده و blend mode آن را به Screen تغییر دهید.

کادر خود را به اندازه عکس برگردانید و در نهایت کار شما به اتمام می‌رسد.

نکته خوب درباره این روش، امکان تغییر در بخش‌های مختلف باران است و حتی شما می‌توانید همین لایه‌ها و تنظیمات را به عکس‌های دیگر نیز منتقل کرده و از آن دوباره استفاده کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *