اگر قصد راه‌اندازی کسب‌وکاری را دارید، باید بدانید که مهم‌ترین بخش کسب‌وکارتان انتخاب نام برند است! نام برند تنها چیزی است که از ابتدای شروع فعالیت کسب‌وکار تا انتهای آن همراه است. در واقع شما نمی‌توانید به راحتی نام برند خود را تغییر دهید و این مسئله نشان‌دهنده میزان اهمیت یک برند است. هر چقدر که در انتخاب نام برند خود دقت بیشتری داشته باشید، کسب‌وکار شما در این مرحله با موفقیت بیشتری همراه است. این در حالی است که انتخاب نام برند تا زمانی که کسب‌وکار شما فعالیت داشته باشد، همراهتان است و برندسازی مسئله‌ای است که به شما اجازه نمی‌دهد تا به راحتی نام برند خود را تغییر دهید. در این مقاله قصد داریم به بررسی نکاتی بپردازیم که با استفاده از آن می‌توانید نام برند خود را به بهترین شکل ممکن انتخاب کنید. نکاتی در انتخاب نام برند وجود دارد که باید آن‌ها را رعایت کنید. حال اگر به دنبال انتخاب نام برندی برای کسب‌وکار خود هستید، در این مقاله همراه ما باشید.

برند چیست و چه اهمیتی دارد؟

یکی از سوالات بسیار مهمی که ممکن است به ذهن هر کس برسد، این است چرا برندها مهم هستند و چه چیزی در آن وجود دارد که همه کسب‌وکارها به دنبال آن هستند؟

برندها برای مصرف کنندگان کارکردهای مهمی دارند! منشأ محصول را معرفی و شناسایی می‌کنند و به مصرف کنندگان این امکان را می‌دهند که مسئولیت هایی را برای تولید کننده یا فروشنده تعریف کرده و وظایفی را از آن‌ها بخواهند. مهم‌تر از همه این موارد، این است که برندها برای مصرف‌کنندگان معنا و مفاهیم خاصی دارند. مصرف‌کنندگان بر اساس تجربه‌های گذشته از محصولات و برنامه‌های بازاریابی شرکت های مختلف در طول سال‌های طولانی ، متوجه می‌شوند که چه برندهایی نیازها و خواسته‌های آن‎‌ها را برآورده می‌کند. این مسئله که چه برند‌هایی در این امر ناموفق هستند در نتیجه برندها ابزار مختصر و مفیدی برای ساده‌سازی فرآیند انتخاب و خرید محصول در اختیار مشتری‌ها قرار می‌دهند. اگر مصرف‌کنندگان برندی را شناسایی کنند و در مورد آن اطلاعی هم داشته باشند آن موقع دیگر مجبور نخواهند بود که خود را با اطلاعات محصول درگیر ساخته و آن‌ها را به طور مداوم پردازش کنند. به عبارت دیگر ، برند‌ها فرایند پردازش داده‌ها و اطلاعات را برای مشتری‌ها ساده‌تر و سریع‌تر می‌کند. به همین دلیل از دیدگاه اقتصادی، برندها به مشتریان این اجازه را می‌دهند که هزینه جستجوی محصولات را چه از نظر درونی ( میزان زمان مورد نیاز برای فکر کردن در مورد مصرف‌کننده ) و چه از نظر بیرونی (میزان زمان جستجوی محصول مناسب در فضای فروشگاه) کاهش دهند. مصرف‌کنندگان براساس تجربه در مورد برند‌ها می‌دانند (کیفیت ،ویژگی‌های محصول و …) می‌توانند فرضیاتی را برای خود شکل دهند و انتظارات منطقی را در مورد آنچه که نمی‌دانند ، بسازند. البته این مزایا و منافع ممکن است همیشه کاربردی نباشند! برند‌ها را می توان به عنوان مجموعه ای از شیوه‌ها و ابزارهای نمادین به کار برد و به مصرف‌کننده اجازه داد که تصویر ذهنی خود را به دیگران القا کنند یا برداشت خود را بر اساس تجربه استفاده از محصولات یک برند، به تصویر بکشند. برخی از برند‌ها در ذهن مصرف کنندگان با افراد خاصی مترادف می‌شوند و به این ترتیب ارزش‌ها، صفات و خصوصیات خاصی را منعکس می کنند. مصرف محصولات چنین برند‌هایی ، شیوه‌ای است که از طریق آن‌ها، مصرف‌کنندگان می‌توانند با سایرین و حتی با خودشان ارتباط برقرار کنند و در مورد کسب‌وکار واقعی خود یا شخصیتی که می‌خواهند مخاطبان آن‌ها را بر اساس آن بشناسند، با دیگران صحبت کنند.

انتخاب نام برند و اهمیت آن برای کسب‌وکارها

تاکنون به این فکر کرده‌اید که در هر سال چند کسب‌وکار جدید شروع به کار می‌کنند؟ بیش از ۵۰ میلیون! این تعداد کسب‌وکار در سال شروع به کار می‌کنند و این مسئله باعث ایجاد رقابت در نام برند شده است. با توجه به این تعداد، حتماً تعداد زیادی از نام‌ها به عنوان برند ثبت شده است و احتمالاً در هنگام انتخاب نام برند با مشکل مواجه می‌شوید. از طرف دیگر، برند شما ممکن است تا ده‌ها سال همراه شما باشد و نمی‌توان در انتخاب آن بی‌توجهی کرد. یکی از اشتباهاتی که کسب‌وکارهای تازه‌کار در انتخاب نام برند مرتکب می‌شوند، انتخاب نام‌هایی مشابه نام برند کسب‌وکارهای قدیمی است. باتوجه به این که کسب‌وکارهای قدیمی و معروف معمولاً جزء اولین‌ها بوده‌اند، برندشان هم معروف است اما کسب‌وکاری که به تازگی بخواهد شروع به کار کند، نباید در انتخاب نام برند مشابه آن‌ها عمل کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوعاتی که در انتخاب نام برند به شما کمک می‌کند، بپردازیم. اگر موافقید و به دنبال انتخاب یک نام برند عالی برای کسب‌وکارتان هستید، در ادامه ما را همراه کنید.

یکی از دغدغه‌های بسیار بزرگ کسب‌وکارها در هنگام شروع به کار، انتخاب نام برند است. پیش از آن که به بررسی موضوعاتی که به شما در این مسئله کمک می‌کند، اجازه دهید به صورت خلاصه به بررسی برند و اهمیت آن بپردازیم. نام برند در واقع همان نامی است که شرکت‌ها را با آن می‌شناسیم! شرکت اپل (Apple) را که می‌شناسید؟ اپل یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه تولید موبایل، لپ‌تاپ و… است که شهرت جهانی دارد. با وجود آن که نام برند این شرکت ارتباط خاصی با حوزه فعالیت آن ندارد اما در حال حاضر هنگامی که اسمی از اپل برده می‌شود، پیش از آن که افراد به میوه سیب فکر کنند، به یاد این شرکت می‌افتند. جالب است بدانید اگر همین الان بخواهید شرکت خود را با چنین نامی شروع کنید، امکان شناخته‌شدن شما در میان افراد در حد صفر است! زیرا اپل جزء اولین شرکت‌های بزرگ در حوزه موبایل و لپ‌تاپ بوده است اما اگر بخواهید به تازگی چنین برندی را راه‌اندازی کنید، صدها رقیب دارید و احتمال شناخته شدن شما تقریباً صفر است!

لحن برند چیست؟

منظور از لحن برند (Tone of Voice) تنها محتوای مطالب سایت و شبکه‌‌های اجتماعی نیست، بلکه منظور نحوه بیان آن است. برای دست‌یابی به لحنی مناسب برای برند خود نه تنها باید کلمات درست را انتخاب کنید، بلکه باید آن‌ها را به درستی در کنار هم انتخاب کنید تا بتوانید با ریتم و سرعت مناسب جملات را بیان کنید. معمولاً در دنیای کسب‌وکار و بازاریابی عبارت لحن برند فقط با مطالب نوشتاری سر و کار دارد نه صحبت های گفتاری. لحن برند در همه محتواها از جمله وب سایت، شبکه های اجتماعی، ایمیل ها، بسته بندی محصولات و … به کار می رود. برای انتخاب نام برند باید توجه داشته باشید که این نام تا زمانی که شرکت یا کسب‌وکار شما وجود داشته باشد، همراه‌تان است! به عبارت ساده‌تر، انتخاب نام برند جزء حیاتی‌ترین مراحل راه‌اندازی کسب‌وکار است و در صورت اشتباه در انتخاب آن، ممکن است نتوانید کسب‌وکار موفقی داشته باشید. برای انتخاب نام برند باید به لحن آن توجه کنید!

انواع لحن برای انتخاب نام برند

  • لحن مدرن: این لحن بیشتر برای کسب‌وکارهایی مناسب است که می‌خواهند خیلی طوفانی شروع کنند و در میان رقیبان، خود را برجسته نشان دهند، بسیار عالی است! اپل (Apple) از این نوع لحن است که شاهد رشد بسیار زیادی این شرکت در دو دهه سال اخیر بوده‌ایم.

  • لحن کلاسیک: استفاده از این لحن برای انتخاب نام برندهایی که در حوزه‌های پرمصرف که می‌خواهند خود را جزء بهترین‌ها جلوه دهند، مناسب است. به عنوان مثال دو برند Vanguard و Barnes and Noble جزء این لحن به حساب می‌آیند.
  • لحن بازی‌گوش: این نوع لحن حس صمیمیت در افراد ایجاد می‌شود و باعث می‌شود تا برند شما سرگرم‌کننده و قابل دسترس بنظر برسد؛ مانند Squatty Potty.
  • لحن عمل‌گرایانه و واقعی: این نوع لحن دقیقاً عملکرد کسب‌وکار را نشان می‌دهد! به عنوان مثال برند پی‌پال (Paypal) در زمینه پرداخت و ارائه درگاه فعالیت می‌کنند و این مسئله کاملاً از اسمش پیداست. همچنین برند Eugene Teahouse هم در این نوع لحن قرار می‌گیرد.
  • لحن احساسی: این لحن برای شرکت‌هایی مناسب است که می‌خواهد احساس مخاطبان خود را جلب کند؛ به عنوان مثال دو برند Triumph Motorcycles و Greenpeace از این نوع لحن در انتخاب نام برند خود استفاده کرده‌اند.
  • الفبای تبلیغات محلی با استفاده از ابزار‌های دیجیتال

توجه داشته باشید که اگر متناسب با نوع کسب‌وکار خود از لحن مناسب استفاده کنید، در آینده برای تنظیم فعالیت‌های تجاری و ارتباط با کسب‌وکارهای مرتبط مفید خواهد بود. البته توجه داشته باشید که حتماً نباید متناسب با نوع کسب‌وکار خود نام برند را انتخاب کنید! شرکت اپل دقیقاً وقتی که همه کسب‌وکارها نام برندی متناسب با نوع فعالیت خود انتخاب می‌کردند، با کمی خلاقیت توانست این نام را انتخاب کند و در حال حاضر جزء موفق‌ترین شرکت‌های دنیاست. تنها باید توجه داشته باشید که نام برند شما متناقض با فعالیت‌های شما نباشد و همین مسئله برای انتخاب نام برند کافی است.

در مقاله بعدی به ادامه این بحث می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *