تاکنون فکر کرده‌اید که روزانه چند نفر از افراد به شرکت یا فروشگاه شما مراجعه می‌کنند؟ قطعاً تعداد بسیار محدودی!

اما دلیل آن چیست؟ دلیلش کاملاً مشخص است! در دنیای واقعی تعداد بسیار کمی از کاربران هستند از وجود شرکت یا مغازه شما اطلاع داشته باشند. حتی اگر اطلاع داشته باشند، به دلیل دور بودن مسافت ترجیح می‌دهند که به یک شرکت یا فروشگاه نزدیک‌تر مراجعه کنند. اما اگر یک سایت اینترنتی داشته باشید، برای کاربر مهم نیست که شما چقدر از آن‌ها فاصله دارید؛ زیرا تنها با چند کلیک ساده می‌تواند محصول یا خدمات موردنظر خود را سفارش دهد. به همین دلیل است که فردی در جنوب ایران، محصولی را از فروشگاه اینترنتی در تهران خریداری می‌کند.

فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا را درنظر بگیرید! با وجود آن که این فروشگاه، یک فروشگاه حقیقی و فیزیکی نیست، اما میلیون‌ها مشتری دارد و در روز میلیاردها تومان فروش انجام می‌دهد. دلیل آن چیست؟ دلیل آن این است که در اینترنت میلیون‌ها کاربر وجود دارد و دیجی‌کالا هم توانسته خود را به بسیاری از کاربران معرفی کند. شما هم می‌توانید یک سایت در حوزه کاری خود طراحی کنید، محتوای ارزشمند در آن تولید کنید، برندسازی انجام دهید تا کاربران شما را بشناسند و در نهایت، بدون آن که کاربر بخواهد به صورت حضوری به شرکت یا فروشگاه شما مراجعه کند، محصولات یا خدمات خود را از طریق اینترنت بفروشید.

فرآیند فروش محصول در سایت خودکار است!

مشتریانی که به شرکت یا فروشگاه شما مراجعه می‌کنند، ابتدا از شما در مورد محصول و سپس خدمات پس از فروش سوال می‌پرسند. در این میان اگر بتوانید آن‌ها را تشویق به خرید محصول کنید، تازه فرآیند فروش آغاز می‌شود. در واقع شما باید تمام فرآیند فروش را به صورت دستی انجام دهید. داشتن سایت برای کسب‌وکار به شما کمک می‌کند تا بتوانید تمام فرآیند فروش محصول را به صورت کاملاً خودکار و بدون نیاز به نیروی انسانی بفروشید.

کاربر ابتدا وارد سایت می‌شود و محصول موردنظر خود را می‌بیند. اطلاعاتی که در مورد آن محصول نوشته‌اید را می‌خواند و سپس به سراغ قوانین و تعهدهای شما در زمینه اصالت یا شرایط تعویض محصول می‌رود. سپس محصول را سفارش می‌دهد و هزینه آن را پرداخت می‌کند. در این فرآیند هیچ فعالیتی به کمک انسانی از شرکت یا فروشگاه شما وجود ندارد و همه چیز به کمک سایت انجام شده است! تنها بخشی که باید نیروی انسانی شما انجام دهد، این است که ‌سفارش‌ها را چک کند و از طریق پست، آن را برای مشتریان ارسال کند.

بنابراین داشتن سایت برای کسب‌وکار به شما کمک می‌کند تا در استخدام نیروی انسانی صرفه‌جویی کنید و هزینه‌های مربوط به آن را کاهش دهید. از طرف دیگر زمان دریافت سفارش بسیار کوتاه‌تر می‌شود و می‌توانید سفارش‌های چندین مشتری را به صورت روزانه برای آن‌ها ارسال کنید!

هزینه‌های تبلیغات کسب‌وکارتان را کاهش دهید!

تاکنون فکر کرده‌اید که اگر بخواهید در سطح شهر تبلیغات محیطی انجام دهید، چقدر باید هزینه‌ کنید؟ احتمالاً هزینه این کار برای کسب‌وکارهای تازه‌کار باید چندصد میلیون باشد تا بازدهی خوبی بگیرید. جالب است بدانید با یک دهم این هزینه‌ها می‌توانید در سرتاسر اینترنتی تبلیغات انجام دهید و این کار با داشتن سایت برای کسب‌وکار امکان‌پذیر است. مسئله مهم دیگر این است که با داشتن سایت شما می‌توانید تبلیغات خود را به ده‌ها میلیون نفر در کشور نمایش دهید اما با تبلیغات محیطی تعداد افرادی که تبلیغات بیلیبورد یا تراکت شما را می‌بینند، به کمتر از یک میلیون نفر (البته آن هم در بهترین حالت) می‌رسد.

بنابراین اگر کسب‌وکارتان سایت ندارد، پیشنهاد می‌کنم هر چه زودتر برای راه‌اندازی و داشتن سایت برای کسب‌وکار خود اقدام کنید. هر چقدر دیرتر سایت کسب‌وکارتان را راه‌اندازی کنید، بازار رقابت سخت‌تر می‌شود و مشتریان به جای شما، به سمت رقیبانتان حرکت می‌کنند.

راحت‌تر با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید!

خوشبختانه راه‌های ارتباط با کاربران از طریق اینترنت بسیار متنوع و گسترده است. شما می‌توانید با داشتن یک سایت برای کسب‌وکار خود، به راحتی با کاربران‌تان گفت‌وگو کنید! به عنوان مثال می‌توانید از ابزار پشتیبانی آنلاین استفاده کنید تا اگر کاربران سوالی دارند، از طریق آن پاسخ‌گو باشید. در دوران فعلی دیگر نمی‌توان با گفت‌وگوهای تلفنی به مشتریان پاسخ داد! زیرا گاهی اوقات آن‌ها نیاز دارند تا فایلی نظیر عکس، فیلم یا صدا از مشکل خود برای شما بفرستند و بسیاری از این کارها بدون اینترنت و بدون داشتن سایت برای کسب‌وکار امکان‌پذیر نیست.

بنابراین اگر به دنبال افزایش رضایت مشتریان فعلی و افزایش مشتریان دیگر هستید، باید روش‌های پشتیبانی و ارتباط با کاربران خود را ارتقاء دهید.

از طریق سایت، به کاربران خود بیاموزید!

همیشۀ انسان‌ها یاد گرفتن به صورت رایگان را دوست دارند و به همین دلیل، مشتریان هم کسب‌وکارهایی که چیزهای رایگان به کاربران خود یاد می‌دهند را هم دوست دارند. داشتن سایت برای کسب‌وکار به شما کمک می‌کند تا بخش وبلاگ راه‌اندازی کنید و آموزش‌ها‌ی کامل به آن‌ها ارائه دهید! به عنوان مثال اگر در زمینه فروش موبایل فعالیت می‌کنید، می‌توانید در بخش وبلاگ به بررسی موبایل‌های جدید یا حتی بررسی روش برطرف کردن مشکلات نرم‌افزاری در موبایل بپردازید. بسیاری از کاربران مشکلاتی در زمینه کسب‌وکارتان دارند که می‌خواهند به آن‌ها پاسخ دهید! هیچ جایی بهتر از سایت برای آموزش دادن نیست؛ زیرا در سایت می‌توانید انواع مدیا (فیلم، صوت، عکس، اینفوگرافیک و…) را درج کنید. اگر شما یک سایت داشته باشید، می‌توانید در شبکه اجتماعی هم به افزایش فروش کسب‌وکارتان کمک کنید اما اگر سایتی نداشته باشید، ممکن است شبکه‌های اجتماعی فروش پایداری را برای شما نداشته باشد. در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می‌پردازیم.

با کمک سایت، به صورت ارزان دیده شوید!

اگر بخواهید یک شرکت یا فروشگاه شیک که بتواند نظر کاربران و مشتریان را جلب کند، راه‌اندازی کنید شاید از پس هزینه‌های آن بر نیایید. مسئله اجاره یک دفتر یا شرکت نیست، بلکه هزینه تجهیزات و دکوراسیون بسیار سنگین است. حال اگر بخواهید یک سایت بسیار جذاب و زیبا طراحی کنید، هزینه آن کمتر از ۱۰ میلیون تومان است.

در موتورهای جستجو دیده شوید و مشتری جذب کنید!

سئوی یک سایت به معنای تمامی فعالیت‌هایی است که برای افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو انجام می‌دهید! مثلاً با تولید محتوا در سایت خود می‌توانید سئوی سایت را بهبود ببخشید و در موتورهای جستجو دیده شوید. البته سئو به همین سادگی هم نیست اما در سال‌های اخیر گوگل به محتوا اهمیت زیادی داده است و سایت‌هایی که محتوا ارزشمند تولید کرده بودند، توانستند در صدر نتایج جستجوی کاربران قرار بگیرند. با داشتن سایت برای کسب‌وکار خود می‌توانید بدون آن که هزینه کنید، در موتورهای جستجو دیده شوید! مسئله مهم این است که اکثر کاربران در صفحه نتایج جستجو، برای روی ۳ لینک اول کلیک می‌کنند و اگر بتوانید در میان این ۳ لینک دیده شوید، ترافیک بسیار بالایی دریافت خواهید کرد.

البته باز هم می‌گوییم که تولید محتوا برای سئو کافی نیست اما اگر بتوانید محتوای ارزشمند تولید و فاکتورهای مهم سئو را هم روی سایت خود پیاده‌سازی کنید، قطعاً در سئو رتبه خوبی خواهید گرفت. هر چقدر ترافیک سایت شما بیشتر باشد، مشتریان شما هم بیشتر می‌شوند! البته باید توجه داشته باشید که در میان متن خود از کاربران بخواهید کاری را انجام دهند؛ مثلاً می‌توانید در مورد یک موبایل که در سال ۲۰۱۹ معرفی شده است، مطلبی بنویسید و در پایان آن مطلب به کاربر بگویید که اگر نیاز به خرید این محصول دارید، می‌توانید از فروشگاه اینترنتی شما آن را تهیه کند. اگر کاربر از اطلاعاتی که به او در همان مقاله داده‌اید، راضی باشد و توانسته باشید نظرش را جلب کنید، احتمال خرید محصول (در صورت ارائه قیمت و خدمات پس از فروش مناسب) زیاد است.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *