اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد بازاریابی دهان به دهان و اهمیت آن در کسب‌وکار اینترنتی را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید فروش کسب‌وکارتان را با استفاده از این روش بازاریابی بهبود ببخشید.

مورد هشتم) شخصیت برند خود را برای مخاطبان ایجاد کنید!

هر کاربر شخصیتی از کسب‌وکارها را در ذهن خود دارد؛ مثلاً اگر مخاطب پر و پا قرص یک رستورانی ایتالیایی هستید، حتماً آن رستوران را با پیتزاهای خوشمزه در ذهن دارید. این نوعی شخصیت برند است که اهمیت زیادی هم دارد! همچنین اگر می‌خواهید بازاریابی دهان به دهان موفقی داشته باشید، سعی کنید شخصیت شما آن قدر سنگین و رسمی نباشد که کاربران نتوانند با شما ارتباط صمیمی برقرار کنند! زیرا در این صورت باید قید بازاریابی دهان به دهان را بزنید. البته شخصیت شما باید دوست داشتنی و محترم باشد تا کاربران ترغیب شوند بازاریابی دهان به دهان انجام دهند اما مسئله مهم این است که نباید آن‌قدر رسمی باشید که کاربر انگیزه‌ای برای این مسئله نداشته باشد. یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید در این زمینه انجام دهید، این است که از پشت‌صحنه کسب‌وکار خود ویدیوهایی منتشر کنید! معمولاً این کار باعث می‌شود تا کاربر حس صمیمیت با شما داشته باشد و تاثیر بسیار خوبی بر روی بازاریابی دهان به دهان دارد.

مورد نهم) بازخورد مشتریان را دریافت کنید و آن را بهبود ببخشید!

هدف اصلی هر کسب‌وکاری جلب رضایت مشتریان و کاربران است! اگر نتوانید نظر آن‌ها را جلب کنید، پس از مدتی شما را ترک می‌کنند؛ به خصوص اگر این مسئله در مورد محصولات یا خدمات شما باشد. اگر قرار است محصولات یا خدمات بی‌کیفیت ارائه کنید و پس از دریافت بازخوردهای مشتریان، آن را بهبود نبخشید بهتر است اصلاً محصول خود را به کاربران عرضه نکنید. مهم نیست که محصول شما در ابتدا چقدر خوب یا بد است، بلکه مهم این است که کاربران بازخوردهایی برای شما ارسال می‌کنند و شما باید سعی کنید از این بازخوردها به بهترین شکل ممکن برای بهبود کیفیت محصولات و خدمات خود استفاده کنید. این کار باعث می‌شود تا مخاطب احساس ارزش کند و دوستان خود را هم به چنین حسی که تنها با استفاده از محصولات یا خدمات شما نصیبش می‌شود، دعوت کند. این روش همان بازاریابی دهان به دهان است و با این کار، به این نوع از بازاریابی کسب‌وکار خود جانی دوباره می‌بخشید.

مورد دهم) برای مشتریان احترام قائل باشید و به آن‌ها انگیزه بدهید!

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به سراغ یک مغازه یا کسب‌وکار اینترنتی بروید و قصد خرید چیزی را داشته باشید! در این صورت اگر صاحب مغازه یا کارشناس فروشگاه اینترنتی با شما خوب حرف نزند و به خوبی در مورد نیازتان پاسخگو نباشد، احساس بی‌ارزشی می‌کند. اگر کسب‌وکار دارید، شما هم مشتریان خود را دارید و نباید بگذارید که آن‌ها احساسی بی‌ارزش بودن برای شما کنند. برای آن‌ها احترام قائل باشید؛ زیرا این مشتریان و مخاطبان کسب‌وکارتان هستند که به شما ارزش می‌دهند! اگر آن‌ها وجود نداشته باشند، نه تنها ارزش‌های زیادی را از دست می‌دهید، بلکه درآمد شما هم تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

بازاریابی دهان به دهان از توصیه مشتریان شما نیرو می‌گیرد و بهترین روش برای ترغیب مشتریان به توصیه برند شما به دیگران، فراهم آوردن تجربه‌های خوشایند و مثبت برای آن‌هاست. به خاطر داشته باشید که معمولاً مردم از تجربه‌های معمولی با یکدیگر صحبت نمی‌کنند. چیزی که آن‌ها را به گفتگو وامی‌دارد، تجربه‌های واقعاً مثبت یا منفی است. در نتیجه، تلاش برای رقم زدن یک تجربه عالی و منحصر به فرد می‌تواند مؤثرترین گام در جهت بهره برداری حداکثری از قدرت بازاریابی دهان به دهان باشد. با نشان دادن ارزشی که برای مشتریان خود قائل هستید و ارائه مشوق‌های مناسب می‌توانید آن‌ها را به سفیران برندتان تبدیل کنید. به عنوان نمونه، می‌توانید پیشنهادهای خاص یا محتوای منحصر به فردی را در اختیار مشتریان خود قرار بدهید که حس ارزشمندی و خاص بودن را در آن‌ها به وجود می‌آورد. با تقویت این احساس در آن‌ها وفاداری به وجود می‌آورید که به نوبه خود تمایل به اشتراک گذاری تجربه و پیشنهاد خرید از شما را تقویت خواهد کرد. احترام گذاشتن به مخاطب انگیزه‌ای برای آن‌ها است تا شما را به دوستان خود هم معرفی کنند! هر چقدر بیشتر به مخاطبان خود احترام بگذارید، آن‌ها هم بیشتر به معرفی شما به دوستان خود ترغیب می‌شوند و در این بین، یک بازاریابی دهان به دهان بسیار موفق در حال شکل‌گیری است.

در نهایت!

مهم‌ترین دلیلی که بازاریابی دهان به دهان را به ارزشمندترین و مؤثرترین روش بازاریابی تبدیل می‌کند این است که مشتریان هدف شما به دوستانشان بیش از هر کس دیگری اعتماد دارند. بر طبق یکی از تحقیقاتی که در همین زمینه انجام گرفته، ۹۲ درصد مردم پیشنهادهای دوستان و اعضای خانواده خود را بیشتر از آنچه که در تبلیغات می‌بینند و می‌شنوند باور دارند. همین آمار برای درک ارزش و اهمیت استفاده از استراتژی‌های تقویت کننده بازاریابی دهان به دهان کفایت می‌کند. به علاوه، نکته جالب توجه دیگر این است که بازاریابی دهان به دهان با اولین پیشنهاد یا معرفی به پایان نمی‌رسد؛ بلکه اولین نفر به شخص دوم اطلاع می‌دهد و آن فرد نیز به نوبه خود شخص دیگری را در جریان تجربه مثبت خود قرار می‌دهد و این زنجیره همین‌طور ادامه پیدا می‌کند. لذا در صورت استفاده صحیح، بازاریابی دهان به دهان به ابزار قدرتمندی برای دیده شدن و توزیع گسترده اطلاعات تبدیل خواهد شد. البته باید دقت داشته باشید که اطلاعات مخرب و تجربه‌های ناخوشایند نیز می‌توانند به همین ترتیب پخش شوند و در کوتاه مدت یا بلندمدت، چهره کسب و کارتان را خدشه دار کنند. در عین حال، با این پیش فرض که همیشه در جهت فراهم آوردن تجربه‌های مثبت و خوشایند تلاش می‌کنید، یکی از مزیت‌های بسیار مهم بازاریابی دهان به دهان این است که فرد پیشنهاد دهنده از شخص خودش مایه می‌گذارد که نه تنها اطلاعات دریافتی را برای گیرنده ملموس‌تر می‌کند، بلکه از دید مشتریان امروزی نیز ارزشمندتر به نظر می‌رسد. در چند مقاله سعی کردیم به بررسی کامل بازاریابی دهان به دهان و اهیمت آن در کسب‌وکار اینترنتی پرداختیم که امیدواریم مفید واقع شده باشد.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *