این روزها که دیگر سرعت اینترنت بهتر شده، پادکست‌ها جای خود را در وب‌ فارسی باز کرده‌اند و بسیاری از سایت‌ها و وبلاگ‌ها از این برنامه‌های جذاب برای ارائه مطالب استفاده می‌کنند. اما ساخت پادکست چقدر دردسر دارد؟ یک کاربر عادی از پسش بر می‌آید؟ با هم نگاهی به روند تولید یک پادکست ساده بندازیم؛

برنامه‌ریزی و پیش‌تولید

آموزش ساخت پادکست: برنامه‌ریزی و پیش‌تولید

قبل از شروع هر برنامه‌ای باید بدانید که قرار است چه کنید. در واقع خرید تجهیزات، میزان زمانی که صرف می‌کنید و فضایی که کارتان را در آن منتشر می‌کنید، همه به این بستگی دارد که بدانید قرار است چه کاری ارائه دهید.

برای اینکار ابتدا تم کار خود را انتخاب می‌کنید. مثلا قرار است هر هفته یک برنامه ورزشی در مورد رشته جودو ضبط کنید. سپس مدت‌زمان حدودی کار خود را مشخص کنید. این کار اهمیت زیادی دارد، چون درنظر نگرفتن چهارچوب، کارها را عموما ناتمام باقی می‌گذارد. سپس برای اپیزود‌های خود یک فیلمنامه یا حداقل نقشه مدون داشته باشید، تا دقیقا بدانید که قرار است در اپیزودی که پیش‌رو دارید چه کنید.

و در نهایت برنامه‌ای برای ضبط و ارائه کارها داشته باشید. این برنامه می‌تواند هفتگی، ماهانه یا در بازه‌های دیگر باشد. پیشنهاد ما این است که سریعا سراغ برنامه‌های هر روزه نروید که حجم کار شما را خیلی زود خسته می‌کند.

تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

چرا این دو دسته را یک‌جا قرار دادیم؟ چون در مورد کارهای آماتور نیازی نیست شما بروید و میکروفون‌های خیلی گرانقیمت خریداری کنید. حتی اگر خیلی درمورد خروجی نهایی سخت‌گیر نباشید ضبط به وسیله لپتاپ و تلفن همراه هم کار شما راه خواهد انداخت، کافی‌ست با برنامه‌های مناسب نویز صدا را تا حد ممکن کم و کیفیت را بالا ببرید.

آموزش پادکست: نرم افزارهای مورد نیاز

برنامه‌های زیادی برای این کار وجود دارند مثل Adobe Audition CS6، Audacity، Sound Normalizer و … . اگر هم قرار باشد سراغ خرید میکروفون بروید انتخاب‌ها بسیار گسترده‌اند و ویژگی‌ها متفاوت. مدل‌های آبرومندی همچون Behringer C-1U که در بازار ایران قیمتی حدود ۳۰۰ هزار تومان دارند تا سیستم‌های صدای حرفه‌ای که تا چند ده میلیون تومان هم قیمت پیدا می‌کنند.

پیشنهاد این است که حداقل ابتدا چند ضبط با تجهیزاتی که دم دست دارید انجام دهید و سپس اقدام به خرید سخت‌افزار و اپلیکیشن کنید.

ضبط و انتشار

ساده‌ترین حالت ضبط این است که اتاق را ساکت نگه دارید و با ضبط چیزی که تهیه کرده‌اید کار را به اتمام برده و در نهایت با اپلیکیشن‌های یادشده موزیک و یا مطالب دیگر را به آن اضافه کنید. اما همیشه بهترین کار انجام خلاقیت است.

تماس‌های اسکایپی برقرار کنید، افکت‌های جذاب بگذارید و کارهایی کنید که پروژه شما را با دیگر پادکست‌ها متفاوت کند

ضبط و انتشار پادکست

بعد از انجام کار هم جدا از سایت یا وبلاگی که دارید، شبکه‌های اجتماعی را حتما برای انتشار کارهایتان جدی بگیرید.

انتشار مکرر تا قبل از ارائه قسمت بعدی هم از آن چیزهایی است که نباید فراموشش کنید.

موارد گفته شده همه برای کارهای آماتور و یا سایت‌های معمول است، ضبط پادکست‌های حرفه‌ای حتما به تجهیزاتی همچون میکسر، میکروفون‌های متعدد، هدفون‌های خوب و … احتیاج خواهد داشت که بعدا در پستی جدا مورد بررسی قرار خواهیم داد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *