به طور معمول اینترنت‌های خانگی و یا دانشجویی از محدودیت حجمی برخوردار هستند، به همین دلیل وقتی آنلاین هستید نگرانید که چقدر از حجم‌تان مصرف شده و در بسیار مواردی هم شده که کل بسته اینترنتتان را ظرف مدت کوتاهی مصرف کرده باشید. این که چرا چنین اتفاقی می‌افتاد می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. مثلا برخی از سایت‌ها حجم بیشتری می‌برند و یا بعضی از دستگاه‌ها توانایی بیشتری برای کشیدن اینترنت دارند. هر چه که باشد مجبورید در استفاده از بسته احتیاط کنید. ما در این مقاله به بهترین برنامه‌های نظارت بر اینترنت می‌پردازیم تا بدین وسیله نظارت بهتری بر استفاده از اینترنت خود داشته باشید.

۱- NetBalancer

NetBalancer

یکی از ابزارهای کنترل و ترافیک شبکه NetBalancer است. شما با استفاده از این برنامه می‌توانید بر تمام زوایای اینترنت‌تان از جمله آداپتورهای مختلف شبکه و فرآیندها و همچنین خدمات سیستم نظارت کنید. این بدان معناست که شما هم‌زمان می‌توانید LAN و همچنین اتصالات Wi-Fi را برای هر دو پروتکل IPv4 و IPv6 مورد بررسی قرار دهید.

با این که برخی از تنظیمات پیشرفته برنامه در نسخه پولی  گنجانده شده اما حتی با نسخه رایگان هم می‌توانید محدودیت‌های گسترده‌ای را اعمال کنید. همچنین می‌توانید سرعت شبکه، اتصالات کنونی و ریز مصرفی دقیق را برای تمام برنامه‌ها و سرویس‌ها بررسی کنید.

یکی دیگر از ویژگی‌های ارزشمند برنامه، امکان هم‌گروه کردن سیستم‌های یک شبکه و همگام‌سازی مصرف داده‌های آن‌هاست. به علاوه شما می‌توانید نمودار سرعت شبکه‌تان را در این برنامه نظارت کنید.

۲- Net Guard

Net Guard

نت گارد توسط Cucusoft عرضه شده و برخلاف نت‌بالانسر نرم‌افزاری رایگان با ویژگی‌هایی عالی است. این ابزار شامل ویژگی‌های قدرتمند نظارت و پهنای باند قدرتمندی است که به شما کمک می‌کند تا پهنای باند شبکه را نظارت و کنترل کنید. یعنی به وسیله این برنامه شما می‌توانید پهنای باند را کنترل کرده و برای هر برنامه‌ای محدودیت در مصرف ایجاد کنید.

یکی از نکته‌های جالب در برنامه نمایش نمودار مصرفی تعاملی بین دو یا چند مصرف‌کننده است. به علاوه برنامه با توجه به آنالیز داده‌های مصرفی شما پیش‌بینی می‌کند که چقدر از بسته را در ماه استفاده می‌کنید و نیاز واقعی شما چقدر است. یکی دیگر از ویژگی‌ها هشدار اتمام حجم است تا از هزینه‌های اضافی جلوگیری کنید. به علاوه این برنامه هم مانند نت‌بالانسر میزان مصرفی شما را در زمانه واقعی برای‌تان به نمایش در می‌آورد.

۳- Bandwidth Monitor

Bandwidth Monitor

یکی دیگر از برنامه‌های رایگان برای نظارت بر پهنای باند اینترنت شماست که توسط Rokario عرضه شده است. گرچه این برنامه همانند موارد بالا قدرتمند نست اما هنوز میتواند برای کاربران غیرحرفه‌ای مفید باشد. Bandwidth Monitor هم نموداری از مصرف و ترافیک به شما ارائه می‌دهد اما مصرف تک تک بخش‌ها و یا برنامه‌ها را بررسی نمی‌کند.

این برنامه با کارایی ابتدایی، مسیرها و لاگ‌های مورد مصرفی پهنای باند را با آداپتورهای شبکه یا اتصالات متعدد پشتیبانی می‌کند. یکی از ویژگی‌های جالب، قابلیت اطلاع رسانی قابل برنامه‌ریزی است که به شما امکان را می‌دهد تا نحوه دریافت اعلان‌ها را پیکربندی کنید. به عنوان مثال می‌توانید برنامه را جوری تنظیم کنید که وقتی حجم مصرفی‌تان به ۹۰ درصد رسید به شما اطلاع دهد.

۴- NetTraffic

NetTraffic

با این که NetTraffic ساده‌ترین ابزار در این فهرست شمرده می‌شود اما ضعیف‌ترین آن نیست. این برنامه می‌تواند چندین آداپتور شبکه یا اتصالات مانند اتصالات LAN و Wi-Fi را پشیتیبانی کند و بر ترافیک مصرفی‌تان نظارت داشته باشد. با این همه برنامه مصرفی کاربران متعدد و برنامه‌ها را به صورت مجزا بررسی نمی‌کند بلکه مصرف پهنای باند سیستم را در نظر می‌گیرد.

نرم‌افزار مورد بحث جزییات مصرفی‌تان را با سبک خاص گرافیکی خاص خودش بر اساس روز، ماه، و سال برای شما به نمایش می‌گذارد. این برنامه با آنالیز مصرف شما در یک روز، رفتار ترافیکی شما را برای یک ماه و یا یک سال پیش‌بینی می‌کند. NetTraffic دارای تنظیمات زیادی بوده و به شما این امکان را می‌دهد تا رنگ، مقیاس، نوع نمودار و موارد بیشتری را مطابق سلیقه‌تان شخصی‌سازی کنید. به علاوه آیکون برنامه بعد از روشن شدن شبکه اینترنت، میزان دانلود و همین‌طور بارگذاری داده‌ها را به شما نشان خواهد داد.

۵- NetworkUsageView

NetworkUsageView

برخلاف موارد فوق این برنامه صرفا برای رصد داده‌های مصرفی است و نه نظارت کامل بر مصرف شبکه. همچنین این برنامه به دلیل محدودیت‌های ویندوزهای قدیمی و عدم جمع‌آوری اطلاعات داده‌ها، تنها در ویندوز ۸ به بعد کار می‌کند. با این همه برنامه اطلاعا کلی و ضروری پهنای باند را بدون پنجره شناور ارائه می‌دهد.

با این همه پنجره نمایش‌گر شگفت‌انگیز آن، اطلاعات کاملی در مورد استفاده از پهنای باند از جمله برنامه‌ها و سرویس‌ها را نشان می دهد. این بدان معناست که می‌توانید هر فعالیت استفاده از شبکه را مشاهده کنید و هر ابزار مخرب را پیدا کنید. این برنامه به شما قدرت این را می‌دهد که کاربر و آداپتور شبکه را نظارت کرده و حداکثر مصرفی هر کاربر را مشخص کنید. به علاوه، این ابزار به شما اجازه می‌دهد اطلاعات پهنای باند را در یک فایل CSV ذخیره و نگه‌داری کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *